האם יש אמת בהצהרות של פוליטיקאים שבקרוב נצטרך לקבל חיסון נוסף לקורונה? מה ידוע כיום על משך ההגנה החיסונית של מחוסנים ושל מחלימים?

תושבי ישראל שהורידו את התו הירוק שלהם אחרי שקיבלו את המנה השנייה של החיסון לקורונה, נוכחו בוודאי שהתוקף שלו הוא לחצי שנה בלבד. האם המשמעות היא שנצטרך להתחסן שוב בעוד חצי שנה? בניגוד להתבטאויות של פוליטיקאים שנשמעו לאחרונה, התשובה רחוקה מלהיות חד-משמעית.

הניסויים הקליניים בחיסונים של מודרנה ופייזר החלו במרץ ובמאי 2020 והם אושרו באישור חירום של מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) בדצמבר. כדי לקצר ככל האפשר את ההליכים בלי לפגוע במבדקי הבטיחות והיעילות, החיסון אושר חודשיים לפחות אחרי שמחצית מנבדקי השלב השלישי והמכריע של הניסויים הקליניים קיבלו את מנת החיסון השנייה. בימים כתיקונם היו ממתינים עוד כמה חודשים לפחות, כדי ללמוד עוד על יעילות החיסון ובמיוחד על משך הזיכרון החיסוני, אבל תקופה שבה משתוללת מגפה עולמית קטלנית איננה תקופה רגילה והמשמעות של המתנה כזאת היא מוות מיותר של מאות אלפי בני אדם ותחלואה נוספת של מיליונים. לכן העדיפו ללמוד את המידע הזה "תוך כדי תנועה".

עם זאת, יש דברים שאנחנו כבר יודעים. מחקר של חברת מודרנה שהתפרסם בחודש ינואר בחן את כמות הנוגדנים המנטרלים בדמם של משתתפי השלב הראשון של הניסויים הקליניים והראה שרמות הנוגדנים בדמם נותרו גבוהות גם אחרי ארבעה חודשים מקבלת המנה הראשונה (שלושה חודשים מהשניה). לפיכך נראה שהחיסון יעיל לארבעה חודשים לפחות. לפי הערכות החברה החיסון אמור להישאר יעיל אפילו למשך שנתיים. חברת פייזר עוד לא פרסמה נתונים מעבר לממצאי הניסויים הקליניים, אבל מדובר בחיסונים כמעט זהים, עם פרופיל בטיחות ויעילות מאוד דומה. יתר על כן, רמת הנוגדנים בדם היא רק מדד אחד ליעילות החיסון לאורך זמן, ולא החשוב ביותר. גם אם היינו רואים ירידה ברמת הנוגדנים היא לא הייתה מעידה בהכרח על אובדן הזיכרון החיסוני.

נתון מעודד נוסף הוא התגובה החיסונית לחיסון לעומת זאת שרואים אצל אנשים שהחלימו מהמחלה. כמה מחקרים הראו שרמות הנוגדנים בדמם של מחוסנים גבוהות משמעותית מאלו שיש למחלימים, וגם התגובה התאית, שמשמשת ראיה טובה יותר ליעילות החיסון, נשמרת. המשמעות היא שהתגובה החיסונית חזקה יותר אצל מחוסנים, וייתכן שגם יעילה יותר, דבר שעשוי להשפיע לטובה גם על משך הזיכרון החיסוני.

כשמסתכלים על מחקרים שנעשו על מחלימים רואים שיש דעיכה מסוימת ברמות הנוגדנים בחודשים שאחרי היעלמות התסמינים, אך כמה מחקרים כבר מראים שגם אחרי שמונה חודשים יש עדיין ראיות לקיומם של נוגדנים לנגיף ולזיכרון חיסוני. אם נוסיף לכך את ההיקף הנמוך של תחלואה חוזרת אצל אנשי צוותים רפואיים, החשופים מאוד לחולי קורונה, נראה שההגנה נמשכת אפילו יותר זמן. יש להניח שהחיסון מתנהג בצורה דומה ושהזיכרון החיסוני נמשך לפחות כמו בהחלמה מהמחלה. כמובן נדע את זה בוודאות רק בבוא הזמן.


האם המשמעות היא שנצטרך להתחסן שוב בעוד חצי שנה? בניגוד להתבטאויות של פוליטיקאים שנשמעו לאחרונה, התשובה רחוקה מלהיות חד-משמעית. צילום: גיל כהן מגן Shutterstock

האם החיסון יעיל נגד הווריאנטים?

חיסון נועד להגן מפני זן מסוים של מחולל המחלה, או כמה זנים. כאשר נגיף הקורונה עובר שינויים, ובמיוחד אם הם חלים בחלבון ה-Spike שנגדו פועלים רוב החיסונים כיום פרט לאלה שמיוצרים בסין, יעילות החיסון עלולה להיפגע. הסיבה היא שהנוגדנים שמערכת החיסון מייצרת מותאמים לזהות מבנים מסוימים על גבי החלבון, ואם המבנים האלה ישתנו יותר מדי, הנוגדנים יתקשו לזהות אותם, ואולי לא יזהו אותם כלל. חשש זה קיים לגבי חלק מהווריאנטים של נגיף הקורונה, כלומר הנגיפים שצברו שינויים (מוטציות) שעולים להשפיע על תפקודם ועל עמידותם לחיסון. מחקרים מראים שהחיסונים מזהים היטב חלק מווריאנטים אלו, כגון הווריאנט הבריטי, אבל פחות יעילים בזיהוי הווריאנט הדרום אפריקאי או הברזילאי.

המשמעות אינה שהחיסון מאבד לחלוטין את יעילותו, אלא שאנו עלולים לראות יותר מקרים של הדבקה עם תחלואה קלה, כפי שרואים בקבוצות הניסוי הדרום אפריקאיות של החיסונים של אסטרה-זניקה, נובה-וקס וג'ונסון אנד ג'ונסון. נראה כי החיסון של פייזר, שבו משתמשים בישראל, עדיין יעיל גם נגד הווריאנט הדרום אפריקאי. נדע זאת בוודאות רק אחרי שיתחסנו בו מספיק אנשים באזורים שבהם הווריאנטים האלה נפוצים.

ייתכן שבהמשך נצטרך לקבל מנת חיסון נוספת כדי לחזק את הזיכרון החיסוני, בתקווה שהוא יזהה טוב יותר את הווריאנטים, או לחליפין מנת חיסון שעבר התאמה למוטציות החדשות. החברות פייזר ומודרנה בוחנות בימים אלו את שתי האפשרויות. תרחיש כזה עלול לקצר את התוקף של החיסון ולחייב קבלת מנה נוספת בעוד כמה חודשים, אך בשלב זה אי אפשר לדעת אם זה יהיה המצב.

אם כן, תוקף החיסון נכון להיום, על בסיס הידע המדעי הקיים, הוא לפחות חצי שנה. ייתכן שהוא נשאר יעיל לתקופה הרבה יותר ארוכה, אך לא נדע לבטח עד שיעבור מספיק זמן. לשמחתנו יש כבר קבוצות ניסוי שקיבלו את החיסונים לפני כמעט שנה, כך שאפשר לבדוק את המצב אצל משתתפי הניסויים ולהיערך בהתאם וסביר שבקרוב יתפרסמו ממצאים נוספים. ייתכן גם מצב שבו הנגיף ישתנה מספיק כדי שנצטרך לקבל מנה נוספת של חיסון מותאם לווריאנטים החדשים, אך גם את זה לא נדע בחודשים הקרובים. כמו שחיכינו עד עכשיו, גם בנושא הזה ניאלץ להתאזר בסבלנות לפני שנקבל תשובות.

בכל מקרה אין סיבה שזה ישפיע על ההחלטה אם להתחסן או לחכות. עדיפה הגנה זמנית, ואפילו אם היא חלקית לגבי וריאנטים מסוימים של הנגיף, על פני חוסר הגנה והדבקה במחלה שבהיעדר חיסון עלולה להיות קשה וממושכת.

19 תגובות

  • אריק

    התחייבנו לזה מול פייזר

    בהתחשב בזה שמטרת ההסכם עם פייזר היא להגיע לחיסון עדר התשובה היא כן!
    וגם יהיה עוד טוב ירוק והרבה לחץ על המחוסנים.
    ראו סעיף 2.1 בהסכם של ישראל ופייזר שנמצא למצוא בלינק הזה https://www.gov.il/en/departments/news/17012021-02
    לגלול למטה וללחוץ על The Agreement.

  • בת

    עבר זמן והוחט להאריך בחצי שנה

    עבר זמן והוחט להאריך בחצי שנה את תוקף החיסון.
    על סמך מה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי
    ההחלטה התקבלה לאחר שהתפרסמו שורה של מחקרים שהראו שאחרי חצי שנה לא חלה ירידה משמעותית ברמות החיסוניות (רמות נוגדנים ותגובה חיסונית) נגד הנגיף אצל מחוסנים ואצל מחלימים.

  • אמנון

    סיכון למערכת החיסונית?

    ראיתי סרטונים של רופאים שטוענים שאין שום אינדיקציה שלאחר קבלת חיסון הקורונה, מערכת החיסון תהייה מאולצת לייצר חלבוני ספייק ללא הפסקה (לעד), כי זה ברמת ה DNA, ולא חיסון קונבנציונאלי. ובשל כך המערכת החיסונית תהייה "מוצפת" כל הזמן בייצור חלבונים כאלו, דבר שיעמיס עליה ויוריד את יכולתה להילחם בפולשים אחרים.
    אשמח להבהרה בנושא, כי לא מעט רופאים מכובדים טוענים טענה זו.
    תודה מראש.

  • א.ב.

    האם מזון יכול קורונה

    נניח ובמסעדה יש טבח או מלצר חיובי לקורונה, ונניח שהתעטש או נגע בפניו ובמזון - האם יש סבירות להדבקות.
    או במילים אחרות: עד כמה אנחנו יכולים להיות שקטים לאכול במסעדות?

  • אנונימי

    אשמח אם תענו לי ברצינות בענין

    היי קיבלתי אגרוף באזור של החיסון (עבר חודש מאז) האם יכולה להיגרם איזושהי בעיה עם החיסון?

  • ב.

    האם ישנם מחקרי follow up לקבוצת הניסוי הראשונה שלפני שנה?

    אשמח להפנייה למחקרי follow up.

  • אנונימי

    בהצלחה

  • קוקי

    לא יהיה חיסון נוסף כי סה יהיה

    לא יהיה חיסון נוסף כי סה יהיה כבר אחרי הבחירות!

  • מנחם

    קורונה

    תקשיבו זה מבאס שיש רופאים וצוות בבתי החולים שלא מתחסנים ואנחנו יתחסנו , מה אנחנו נחשוב ? אם זה ככה גם אנחנו בעתיד לא נתחסן , אנחנו רואים אותם כדוגמא!!!

  • שואלת

    מערכת החיסון וחיסון טבעי

    לאורך ההיסטוריה, במחלות אחרות, ראינו שכשנוצר חיסון טבעי הוא לתמיד. לרוב מחלות הילדות של הדור הקודם קיים חיסון טבעי לכל החיים. חיסונים מלאכותיים לרוב הם לתקופה קצרה יותר (למשל החיסון לאבעבועות רוח הטבעי לכל החיים המלאכותי לכ 10 שנים). למה אנחנו כל כך מזלזלים בחיסון הטבעי ומתעקשים לחסן אנשים שכבר חלו? הרי כמות נוגדנים היא לא באמת מדד. ברור שהם ידעכו עם הזמן. מה שנשאר אלה תאי B ו- T, שיזהו חדירה מחודשת של נגיף מוכר ויתקיפו אותו.
    בכל זאת אנחנו לא גמרי בטוחים שהחיסון לא מזיק לטווח רחוק כי אין מידע....

  • ש

    a

    את מוזמנת לקבל חיסון טבעי לפוליו, בהצחלה בשארית חייך בתור נכה

  • שפוי

    זה עדין לא אושר כחיסון בכלל אלא כתרכיב ניסיוני !!

    מבלי מלהיכנס לפרטים טכנים ורפואים על ההשלכות הנוספות שלא נבדקו עדיין "מקוצר הזמן" ושכל נוטלי החיסונים מנדבים את גופם לבעלי ההון של פייזר,
    אם היה משהוא נכון כאן איך הממשלה ונתניהו מצהירים שרכשו עשרות מיליוני "חיסונים" כי יצטרכו להזריק אותם לאזרחים פעמים בשנה !!
    תפסיקו להטעות את האזרחים !!!

  • איל

    חבל

    חבל שהכנסת את המילה פוליטיקאים.
    החשש שנצטרך שוב ושוב להתחסן, בגלל שהאפקט החיסוני דועך או בגלל וריאנטים חדשים הושמע על ידי גורמים רבים, חלקם מומחים נכבדים.
    כשהכנסת את המילה "פוליטיקאים" מיצבת את עצמך כבעל ענין, כבא מפוזיציה, והקטנת את הפוסט שכתבת, מחוות דעת מדעית אוביקטיבית, לטיעון שהושמע למטרה מסוימת.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי
    הסיבה שהזכרתי את המלה פוליטיקאים היא בגלל השימוש בטיעון אליו התייחסתי בכתבה בידי פוליטיקאים כחלק מתעמולת בחירות. ההתייחסות היא בגלל האקטואליה. זה הכל.
    כל טוב
    ארז

  • חובב ציון

    חיסון הקורונה

    אם בנאדם התחסן את שני החיסונים הראשוני ולא עוש את החיסון הנוסף אחרי חצי שנה אט שנה, האם הוא נחשף לסכנת מוות?
    האם המערכת החיסונית שלו תפגע באופן כזה שהוא יהיה, אם לא יתחסן, פגיע יותר?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי
    הנגיף לא מקבל חסינות מלאה בין לילה, זה תהליך הדרגתי, אז לחיסון הנוכחי יהיה ערך לפחות במניעת תחלואה קשה בחודשים הקרובים גם אם הוריאנטים החמקנים יותר יתפשטו בארץ.

  • שימי

    כאמור לא יודעים לאיזו תקופה

    כאמור לא יודעים לאיזו תקופה החיסון באמת יעיל, אבל נניח רגע לצורך הדיון שיעילות החיסון יורדת עם הזמן עד פגה לחלוטין - פשוט חוזרים למצב המוצא. זה לא פוגע במערכת החיסונית, פשוט הסיכון להדבק ועד כמה המחלה תהיה חמורה חוזרים להיות כמו לפני קבלת החיסון.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    נכון

    זה נכון, החיסון מעניק לנו הגנה, גם אם היא לא תהיה מלאה.