האם בטוח לנדנד שיני חלב? ואם כבר עוזרים להן ליפול, בניגוד להמלצות, מה הדרך הטובה ביותר לעשות את זה?

כולנו חווינו את זה כשהיינו ילדים: אחת השיניים שלנו מתחילה יום אחד להתנדנד, וזה לא כל כך נעים. אצל חלקנו, אמא או אבא מתגייסים לעזור לשן ליפול ומנדנדים אותה בעצמם עד שהיא יוצאת ממקומה ומשאירה חור מפואר שמתחתיו שן בוגרת מתחילה כבר לבצבץ. האם הם עוזרים לנו בזה, או שמא הם מסכנים אותנו שלא לצורך?

שיני החלב של ילדים נקראות גם "שיניים ראשוניות". מאחר שהלסת שלהם קטנה, לילדים יש רק עשרים שיניים, לעומת 32 שיניים בפה של אדם בוגר. לשיני החלב יש תפקיד חשוב בפירוק המזון, בדיבור ובשמירת מקום לשיניים קבועות. הן בוקעות בדרך כלל בגיל 29-10 חודשים, וכשהלסת גדלה בהמשך מתפנה מקום לשיניים הבוגרות.

השן האנושית מורכבת משורש ומכתר. השורש משמש כמעין עוגן ומאפשר כניסה של דם ועצבים שישמרו על חיות השן. הכתר הוא האזור הבולט מהחניכיים לחלל הפה שמאפשר את פירוק המזון בלעיסה, כששני כתרים של שיניים מקבילות נפגשים.

בערך בגיל 10-6 שנים, השורשים של שיני החלב נחלשים והן מתחילות להתנדנד בפה ולבסוף ליפול בזו אחר זו. השיניים הבוגרות מסיימות לצמוח עד גיל 12 בערך. אף ששיני החלב הן זמניות, יש לשמור עליהן מפני ריקבון. שמירה על היגיינת הפה חשובה מאוד למניעת זיהומים שעלולים להזיק גם לשיניים הבוגרות שגדלות מתחת לשיני החלב.

למה השן מתנדנדת מלכתחילה? כשמגיעה שעתן של השיניים הבוגרות לבקוע, השורשים של שיני החלב מתחילים להתפרק. כתוצאה מכך השן נהיית חלשה ורופפת. בסופו של דבר היא אמורה ליפול לאט ובטבעיות וכך לפנות מקום לשן החדשה והקבועה.

שיני חלב, אילוסטרציה | מקור: Science Photo Library
השיניים הבוגרות יחליפו את שיני החלב עד גיל 12. שיני חלב, אילוסטרציה | מקור: Science Photo Library

נא לא לגעת

האם בסדר לעזור לילדינו ולנדנד את שיני החלב שלהם עד שיפלו? הורים שיזרזו את נפילתה של שן שעדיין אינה מוכנה לכך עלולים לגרום נזק לרקמה, זיהומים, דימום וכאב, ואפילו להשאיר פיסה  מהשן בחניכיים. פגיעה בשיני החלב עלולה גם לגרום טראומה לשן הקבועה שמחכה לצאת. בדרך כלל אין בזה צורך, שכן רוב שיני החלב נופלות בצורה טבעית בלי צורך בהפעלת כוח. הדרך הנכונה היא להתאזר בסבלנות ולהניח לילד להזיזה בעצמו עם הלשון עד שתיפול.

עם זאת, אם בכל זאת דחוף להפיל שן, איגוד רופאי השיניים האמריקאי מתאר דרך בטוחה יחסית להוציא שן חלב בשלה ליציאה, פשוט על ידי לחיצה עליה פנימה. לפני שעושים את זה יש לוודא שהשן רופפת מאוד, וכן שלילד או לילדה לא כואב כשמפעילים עליה לחץ. אם הם חשים כאב, סימן שהשורש לא נחלש מספיק ולכן השן איננה מוכנה עדיין ליפול.

אם אתם רוצים לעזור לילדיכם לנדנד את השן, עודדו אותם לעשות זאת בעדינות ובסבלנות עם הלשון, שילחו אותם לצחצח שיניים ותנו להם לאכול פרי קשה כמו תפוח עץ. בסופו של דבר השן תיפול בדרך כלל.

שימו לב:
הכתבה מספקת מידע מדעי כללי בלבד 
אין לראות בתוכנה תחליף לייעוץ רפואי אישי אצל אנשי מקצוע
 

2 תגובות

  • אנונימי

    עזר מאוד תודה

  • אנונימי

    מאוד עזר לי תודה