כולנו מכירים את ההרגשה: חוסר תחושה ביד או ברגל, עקצוצים ונימול, אחרי שישבנו יותר מדי זמן באותה תנוחה. אבל איך בדיוק זה קורה?

לא פעם קורה שאנחנו קמים אחרי ישיבה ממושכת או שנת לילה ומגלים שאחת הגפיים שלנו "נרדמה". בתגובה אנחנו מנסים להזיז את האיבר הרדום, ונתקלים מיד בתחושות שהיד או הרגל בוערת, דוקרת או שהולכות עליה נמלים. כך זה נמשך עוד כמה רגעים עד שהתחושה חוזרת אט-אט לאיבר הרדום והכול מסתדר. אז מה בעצם קורה פה?

אובדן התחושה בגפיים נובע מלחץ זמני שמופעל על העצבים שלנו. כשאנחנו נשענים על היד או על הרגל, העצבים נלחצים ואינם יכולים להעביר אותות חשמליים למוח ובחזרה. האותות הללו נחוצים כדי להעביר למוח מידע על מצבו של האיבר ולקבל ממנו בחזרה פקודות לגבי תזוזה.

אפשר לדמות את האותות החשמליים למים שעוברים בצינור. כפי שמים יפסיקו לזרום אם הצינור מקופל או מעוך, גם אותות החשמל בתא העצב לא יעברו הלאה למוח כאשר מופעל עליו לחץ. בעקבות זאת התקשורת בין המוח לגפה נקטעת ואנחנו מאבדים את התחושה באיבר. אחד העצבים ברגלינו שנמחצים יחסית הרבה הוא העצב הפיבולרי המקיף את דופן הברך. לעתים קרובות הוא נמעך כשאנחנו יושבים יותר מדי זמן ברגליים שלובות.

ברגע שאנחנו מזיזים את האיבר הרדום, החסימה בעצב נפתחת והאותות החשמליים מתחילים לזרום שוב. אבל התחושה לא חוזרת מיד אל רגל בול העץ שלנו. דרוש לעצבים זמן הסתגלות  עד שהם חוזרים בהדרגה לשדר אותות למוח כראוי שוב. כשהרגל או היד מתעוררות אנחנו עשויים לחוש תחושות של עקצוץ או שריפה. התופעה הזאת נקראת נמלול, והיא מתרחשת כשהעצבים חוזרים לאיטם לפעולה. אי הנוחות שהיא גורמת מדרבנת אותנו לא פעם לשנות את תנוחת האיבר המגורה.

הסיבה שאנחנו מרגישים "סיכות ומחטים" לפני שהתחושה חוזרת לאיבר הרדום קשורה למבנה העצבים שמעבירים מסרים בין האזור למוח וחזרה.

עצבים הם תאים ארוכים שעטופים בשכבת בידוד שבדרך כלל מייעלת את מעבר האותות החשמליים בהם. לעצבים שעטופים בשכבת בידוד עבה יידרש זמן ארוך יותר לחזור לתפקד. לעומת זאת, שכבת הבידוד שמקיפה עצבים שאחראיים על תחושות של כאב וטמפרטורה נוטה להיות דקה יחסית, לכן הם חוזרים לתפקד מהר יותר מעצבים סמוכים. לכן אלה גם התחושות הראשונות שאנו מרגישים כשהרגל מתעוררת: שריפה ומחטים, כלומר חום וכאב..

כמו כן, עצבים שאחראים להעביר לשרירים פקודות לנוע יחזרו לתפקד מהר יותר מהעצבים שאחראים על תחושות של מגע. לכן נצליח להזיז את הרגל הרבה לפני שנרגיש שהיא חזרה לחיים, ובינתיים נחווה "חוסר תחושה".

9 תגובות

  • נגה

    האם זה מסוכן?

    האם זה מסוכן?
    אפרט את השאלה:
    א. אני תמיד חוששת שיום אחד אתעורר מאוחר מדי ותווצר פגיעה משמעותית בגפה...
    ב. האם כשזה קורה בתדירות גבוהה זה סימפטום למשהו? * אציין כי כשאני מניעה את הרגל/יד אז אני חווה כאב מאוד חזק (לא שרפה ולא נמלול) - האם זה אותו סימפטום שתארתם? לאחרונה נרדמות לי הידיים כשאני בשכיבה על הגב ומחזיקה ספר או פלאפון- תקין?

  • יוסף מיכאל

    תודה

    למדתי כלכך הרבה תודה רבה

  • שלום כהן

    תודה אבל מה למדת?

  • יהודה שקד

    רגל נירדמה

    פשוט גאוני גוף האדם!!! אין לי מילים.
    תורה רבה על המענה, יש לכם את זה

  • דנדן

    מפתיע שדווקא עצבי כאב וטמפ'

    מפתיע שדווקא עצבי כאב וטמפ' אינם עטופים שכבת בידוד עבה שמייעלת את מעבר הסיגנל

  • ישי

    מרתק!

    מרתק!
    הכתבה מסבירה למה מרגישים קודם את תחושת ה''מחטים'' אבל למה בכלל חסימת העצבים מעוררת תחושה של דקירות?

  • שקד

    שאלה לגבי מחלות

    האם יש מחלות מסויימות, או עודף/חוסר במשהו בגוף שיכול להגביר את הנמלול בגוף?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל גרופר

    ישנם כל מיני מצבים רפואיים

    ישנם כל מיני מצבים רפואיים שמאופיינים בתחושות של נמלול בגפיים, ביניהם מחלות כמו טרשת נפוצה או ALS.. בדרך כלל מדובר במחלות בהן יש הרס של העצבים. כמו כן גם מחלות שקשורות לכלי הדם מאופיינות לעיתים בתחושות נמלול- כמו שבץ למשל.
    מצ״ב לינק לאתר שמפרט על כך: https://medlineplus.gov/ency/article/003206.htm

  • gedaliahu leshem

    בדוק