מדוע נוהגים לשפשף עם בצל את רשת המנגל לפני צליית הבשר? האם זה אכן מחטא, מנקה או מונע הידבקות?

"יום עסל, יום בסל" הוא פתגם ערבי מוכר שמשמעותו יום דבש, יום בצל. שיטוט אקראי במוקדי מנגל שונים ביום העצמאות ככל הנראה יניב ממצא מענין: אחד הרכיבים הנפוצים על רשתות המנגל פרט למיני בשרים המשחקים את תפקיד ה"עסל" - דבש, הוא ה"בסל" - הבצל. בדרך כלל הבצל אינו עושה את דרכו לשולחן האוכל. משתמשים בו כדי לנקות את המנגל בהתחלה, ואז זורקים. רגע. מנקים עם בצל? איך זה בדיוק עובד? מה קורה שם בין הבצל לרשת של המנגל כאשר אנחנו מעבירים בצל חי על גבי הרשת? האם יש עניין להשתמש דווקא בבצל, או שמדובר במעין אגדה אורבנית חסרת ביסוס?

שפשוף קל

כשאנחנו מעבירים בצל על גבי רשת המנגל, מתרחשים כמה תהליכים. ראשית, אנחנו מגרדים את רשת המנגל בעזרת פעולה מכנית. הפעולה הזאת לבדה גם יכולה לנקות, ובאמת גם כשמנקים את הרשת על ידי שפשוף עם ספוגית ניקוי (סקוצ'ברייט) או מברשת ברזל, היא מתנקה. מעבר לכך, הבצל מכיל ריכוז גבוה של מים. לכן, כשמנקים את רשת המנגל עם בצל מעל גחלים לוהטות מקבלים אפקט דומה לזה שמקבלים כששוטפים כלים במים רותחים או במדיח כלים: הכלים מתנקים הרבה יותר מהר, כי הקשר בין הלכלוך (בדרך כלל שאריות ממנגלים קודמים, המורכבות בעיקר משומנים וחלבונים) לבין הכלי (רשת המנגל במקרה הזה) נחלש מאוד, ומקל על הסרת הלכלוך. חיפוש מהיר ברחבי הרשת מעלה כי יש אנשים שמעבירים תפוח אדמה חי על המנגל לפני תחילת העבודה. גם תפוח האדמה מכיל נוזלים, כך שאותו "אפקט מדיח כלים" רלוונטי גם לגבי תפוח אדמה או ירקות חיים אחרים.

אולם חוץ מפעולה מכנית ו"אפקט מדיח הכלים" שמקבלים כשמנקים מנגל עם בצל, בהחלט יש לבצל עוד תכונות מעניינות, אשר ייתכן שהן מקנות ערך מוסף לניקוי המנגל דווקא באמצעות בצל.

בצל נגד חיידקים

עיון ברשימת הרכיבים בבצל מעלה כי הוא מכיל שלושה רכיבים עיקריים: סוגים שונים של סוכרים, תרכובות גופרתיות ופלבנואידים. הסוכרים בבצל חשובים מאוד, והם אלה שמובילים לידי כך שבישול ארוך של בצל, למשל על ידי השארתו על המנגל לצרכי אכילה, ייצור מעדן מתוק. התרכובות הגופרתיות הן אלו שאחראיות על ה"חריפות" של הבצל (וגם של שום ולוף). בנוסף, כשחותכים את הבצל, אנזימים - חלבונים מיוחדים - נכנסים לפעולה ומקנים לתרכובות גופרתיות מסוימות את היכולת המעצבנת לגרום לנו לבכות. אבל כשמקרבים בצל למנגל רותח, האנזימים מתפרקים מיד, כך שלא סביר שהם אלה שתורמים ליכולת הניקוי של הבצל, זאת בשונה מאנזימים באבקת כביסה או טבליות למדיח כלים, למשל, שממלאים תפקיד חשוב בהסרת לכלוך.

בנוסף לחריפות, לתרכובות הגופרתיות יש גם פעילות אנטי-חיידקית קצרת זמן. רכיבי הבצל שמקנים לו פעילות אנטי-חיידקית לאורך זמן, הם הפלבנואידים - מולקולות המורכבות מטבעות ארומטיות שקושרות אטומי חמצן, ויציבות הרבה יותר מהתרכובות הגופרתיות. אולם כל זה כנראה לא רלוונטי למנגל. הטמפרטורה מעל הגחלים גבוהה עד כדי כך שאין סיכוי ששום חיידק ישרוד אותה.

אז מה כן? התרכובות הגופרתיות בבצל יכולות להקנות לבשר (או לירקות) על המנגל טעמים עשירים יותר, בדומה לאופן שבו בצל מעניק טעמים לתבשילים רגילים. בנוסף, התרכובות הגופרתיות והפלבנואידים הן מולקולות שמנוניות, ולכן מריחת המנגל בבצל מסייעת במניעת הידבקות. אם אתם נוהגים לטבול את הבצל בשמן לפני מריחת המנגל, האפקט הזה כמובן יגבר.

בשורה התחתונה - אם רוצים לוודא שהמנגל נקי, מומלץ לקרצף אותו מראש במים חמים ובסבון. החיידקים כנראה ימותו כבר על האש. התרומה העיקרית של הבצל לניקוי המנגל היא השפשוף ו"אפקט מדיח הכלים" למקרה שהרשת לא הייתה נקייה לחלוטין, נוסף על הענקת טעמים עשירים יותר ומניעת הידבקות.

יום עצמאות שמח!

 

14 תגובות

  • בן הל

    איזה קישקוש! שום חידק לא שורד

    איזה קישקוש! שום חידק לא שורד טמפרטורות של מנגל

  • אנונימי

    שכחתם לכתוב שהשימוש העיקרי

    שכחתם לכתוב שהשימוש העיקרי ואם לא היחיד לבצל הוא שהבשר לא ידבק למנגל....

  • אומן

    אני מעביר בצל עם שמן בשביל

    אני מעביר בצל עם שמן בשביל לשמן את המעגל ובשביל הטעם

  • ישי

    אם כבר הסבר...

    מזון שנדבק נגרם על ידי קשרים כימיים הנוצרים בין המזון לחומר אחר - כמעט תמיד מתכת. קשרים אלה עשויים להיות כוחות חלשים יחסית של ואן דר וואלס או קשרים קוולנטיים. מזון עשיר בחלבונים (כלומר בשר) נוטה במיוחד להידבק מכיוון שהחלבונים יכולים ליצור קומפלקסים עם אטומי מתכת, כמו ברזל, ברשת המנגל.
    רשת מנגל מטופלת כראוי תהיה עם משטח שאינו נדבק. על הרשת תהיה פאטינה - כמו ציפוי, משטח שחור כהה ומבריק.
    כאשר מחממים שמנים או שומנים על ידי מריחתם על רשת המנגל, מתרחשות תגובות התפרקות מרובות, הכוללות: חמצון עצמי, חמצון תרמי, פילמור (הפיכה לפולימר), ועוד. יצירת רשת מנגל בלתי דביקה היא למעשה תהליך דו-חלקי: פילמור ופיחום (קרבוניזציה). החלק הראשון כולל פיתוח שכבה דקה של פולימרים משמן על רשת הברזל. הדבר נעשה על ידי מריחת שכבה דקה מאוד של שמן בלתי רווי (למשל קנולה, זרעי פשתן או זרעי ענבים) על הרשת וחימום מעל הגחלים עד ייבוש. שומנים בלתי רווים עובדים טוב יותר מכיוון שיש להם פחות מימן ולכן יש להם פחות רכיבים שאינם פחמן. לאחר השלמת תהליך הפילמור, לא ניתן להסיר בקלות את שכבת השמן. להשלמת התהליך, הכרוך ביצירת מטריצת פחמן על משטח הברזל של רשת הצליה, יש לחמם עוד מעט מעל נקודת העשן של השמן. אם לא מחממים מעל נקודת העשן רק ציפוי השמן הפולימרי יהיה קיים במקום שיהיה לו מטריצת פחמן עשירה נוספת.

  • עזורה

    מבטיח לך שאף אחד באגריפס

    מבטיח לך שאף אחד באגריפס (מחנה יהודה) לא קרא את הנתונים האלה….

  • המורה

    תודה רבה ! השכלתי, מאוד יפה

    תודה רבה ! השכלתי, מאוד יפה הסברת!

  • ערביה

    עסל.

    בערבית זה עם עין.

  • קרני בור

    צריך לעשות פה סדר בהכל.

    צריך לעשות פה סדר בהכל.
    את הבצל החתוך מניחים בקערה עם מעט שמן.
    אחרי שהרשת התחממה מורחים עליה שמן בעזרת הבצל.
    בסך הכל- הבצל משמש ככלי למריחת השמן, יש לו שטח פנים גדול ולכן הוא נוח למטרה זו.
    טיפ- יש לחתוך את הבצל לשני חלקים לא שווים ולהשתמש בחלק שהחיתוך שלו הוא מעבר לאמצע הבצל (או הקוטר המקסימלי). בצורה זו הבצל פחות ייטה להתפרקות בשעת השפשוף.

  • אנונימי

    היתרונות הידועים של הבצל כמחטא

    ידועים כבר אלפי שנים.
    עד המצאת האלכוהול הרפואי היו מנקים חולים באמצעות שפשוף בצל על העור הפגוע ובעיקר לפני ניתוחים. לפני קום המדינה קבעו בפלמ"ח שבכל קומזיץ יהיה אחרי עם בצל למקרה של פציעה או חתך ומשם זה הגיע למנגל המודרני

  • י.

    בחיאת

    כתבה ממש לא חכמה, כבר מזמן לא מנקה את המנגל עם בצל.
    יותר פשוט מברשת ברזל וארי זה ספריי שמן.
    אבל הכל הולך בחום....

  • אילן

    לא לנקות עם מברשת ברזל

    ניקוי הרשת עם מברשת ברזל גורם לשריטות, שנכנס בהן שומן ולכלוך ואח"כ קשה לנקות. לכן, ניקוי עם מברשת ברזל ממש לא מומלץ.

  • ישראל

    מקור המילה אסל

    מקור המילה אסל הוא פרסי ולא ערבי.

  • עומרי

    זה עעעסל לא אסל

    עעעעעסל

  • הרצל

    השומנים בבצל כנראה מבצעים

    השומנים בבצל כנראה מבצעים אותו תפקיד כמו מריחת הרשת בשמן: מניעת הידבקות של הבשר לרשת.