מומים מולדים, עיכובים בהתפתחות ונזקים עצביים. משקאות משכרים משפיעים כמובן גם על בני אדם בוגרים, אבל כשעובר שלא סיים להתפתח נחשף להם – התוצאה עלולה להיות הרסנית

כל רחבי העולם אנשים נהנים לשתות כוסית יין באירוע חגיגי או כוס בירה קרה עם קצף בבילוי שגרתי בפאב. זה אולי לא בריא במיוחד, אבל גם לא עד כדי כך מסוכן. מלבד במצבים שבהם שתיית אלכוהול אסורה – למשל, היריון. מה מלמד המדע על תינוקות שאימותיהם שתו אלכוהול בעודם ברחם?

מערכות הגוף של העובר גדלות ומתפחות במועדים קבועים מראש במהלך ההיריון. כל הפרעה להתפתחות התקינה של העובר, בכל אחד משלבי ההיריון, עלולה להוביל ללידת תינוק עם מומים. הימצאות אלכוהול בשליה גורמת לכיווץ של כלי הדם שמזינים את העובר ולכן עלולה לפגוע במעבר של חמצן לעובר. השפעות נוספות של אלכוהול בשליה הן ירידה באספקת הגלוקוז, כלומר הסוכר הזמין לגוף, ועלייה ברמת החומצה הלקטית - אלו עלולות לגרום בהתאמה למחסור באנרגיה ולתסמינים נוירולוגיים. בנוסף תיתכן גם ירידה באספקת הוויטמינים ביוטין ו-B6, ששותפים לפעילותם של חלבונים רבים החשובים להתפתחות העובר.

המדינות שבהם צריכת האלכוהול במהלך ההיריון היא הגבוהה ביותר (מעל לשליש מהנשים ההרות) הן אירלנד, בלרוס, רוסיה, בריטניה ודנמרק, שבהן צריכת אלכוהול פופולרית באופן כללי. במדינות המוסלמיות במזרח התיכון, שבהן שתיית אלכוהול אסורה מסיבות דתיות, שכיחות צריכת האלכוהול במהלך ההיריון נמוכה במיוחד. בהתאם, גם שכיחות המומים הנובעים מצריכת אלכוהול בהיריון היא הנמוכה ביותר – שתיים מכל מאה אלף לידות.

קשת של נזקים

ההשלכות השונות של צריכת אלכוהול במהלך ההיריון נקראות קשת נזקי האלכוהול בעובר (FASD בקיצור). מדובר במכלול של הפרעות התפתחותיות והתנהגותיות שעלולות להתרחש כשעובר נחשף לאלכוהול במהלך שהותו ברחם. כשהיא מופיעה בצורתה המלאה היא נקראת תסמונת האלכוהול העוברית (FAS). הקריטריונים לאבחנה של תסמונת האלכוהול העוברית הם עיכוב בגדילה, תווי פנים אופייניים כמו שקעים בפנים ושפה עליונה דקה, ונזק מבני או תפקודי למוח.

לפי הערכת המרכז לבקרה על מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC), קשת הנזקים הזאת לעובר משפיעה על 5-2 אחוזים מאוכלוסיית ארצות הברית ומערב אירופה, והעלות הרפואית של טיפול בתינוק שנולד עם תסמונת אלכוהול עוברית נאמדת בכשני מיליון דולר לאורך חייו. מחקר אחר הראה ששתיית אלכוהול בכל כמות שהיא במהלך ההיריון, מובילה לסיכון של 15 אחוזים להופעת תסמינים כלשהם של הקשת. הסיכון להתפתחות התסמונת המלאה הוא כאחוז וחצי. הסיכון מושפע מכמות האלכוהול שהאם שותה: אותו מחקר הראה שלאחר שתיית שני משקאות ביום למשך תקופה ארוכה במהלך ההיריון, או שישה משקאות בבת אחת, הסיכון ללידת ילד עם FAS מגיע עד ל-50 אחוז.

עוברים פגיעים במיוחד להשפעות אלכוהול, משום שמולקולות האלכוהול חודרות בקלות מהדם לשליה, וגוף העובר סופג אותן דרך נוזלי השפיר. בנוסף, בשלבי ההיריון המוקדמים יש לעובר כמות נמוכה ביותר של אנזימי כבד שמפרקים את האלכוהול, אם בכלל. מערכת העצבים המתפתחת רגישה במיוחד לרעילותו של האלכוהול: הוא פוגע בחלק ניכר מהתהליכים שמתרחשים בה, ביניהם התמיינות של תאי גזע לתאים בעלי תפקודים קבועים, חלוקה ונדידה של תאי עצב, צמיחה של שלוחות תאי העצב (אקסונים) ועיצוב הסינפסות.

הפתרון: לא לשתות

הדרך הבטוחה ביותר למנוע את תסמונת האלכוהול העוברית היא להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול במהלך ההיריון – אפילו לא כוס יין מזדמנת. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית המליץ ב-1981, ושוב ב-2005, לנשים הרות ולאלה שמתכננות להרות להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול. הזהירות נדרשת משום שהאישה עשויה לא להיות מודעת להיריונה עד השבוע השלישי, ועלולה בזמן הזה לפגוע בעובר מתוך חוסר ידיעה.

אותה גישה של "אפס סובלנות", שנהוגה במקומות רבים ביחס לצריכת אלכוהול במהלך היריון, נמצאת במחלוקת - שכן לא ידוע אם צריכה מתונה של אלכוהול עלולה להזיק גם היא, ומאיזו כמות המשקה מתחיל להיות מסוכן. עשויות גם להיות השלכות שליליות ברמה החברתית, החוקית והבריאותית לקישור שנוצר בין שתייה אחראית לבין נזק אפשרי לעובר: במאמר מסוים אף כינו זאת "פאניקה מוסרית".

בדומה לכך, פרסום אינפוגרפיקה (הצגה חזותית של מידע) שהפיץ המרכז לבקרת מחלות בשנת 2016 עורר מחלוקת ציבורית, כיוון שהמליץ לנשים בגיל הפוריות להימנע מאלכוהול אם הן אינן נוטלות אמצעי מניעה. יש רופאים שסבורים כי המלצה הזאת גורפת מדי ואף טוענים שהיא משפילה נשים.

עם זאת, שני הצדדים מסכימים שחשוב לנשים להיות מודעות לנזקים שאלכוהול עלול לגרום לעובר שברחם. בכל מקרה יש להקפיד על שתייה מתונה מאוד במהלך ההיריון, גם אם לא להימנע ממנה כליל.

3 תגובות

  • אדריאנה

    בכלל לא לשתות אלכוהול

    בכלל אישה לא צריכה לשתות אלכוהול, בין אם היא בהריון בין אם לא בהריון.

  • ff

    חה

  • אנונימי

    תמיד תהיה פאניקה

    אבל עדיף פאניקה של לא שתות אלכוהול מאשר לא לדבר במעלית בסלולר