ב-14 בנובמבר מציינים את יום הסוכרת העולמי, שנועד לעורר מודעות למחלה הקשה הפוגעת במאות מיליוני בני אדם

סוכרת היא מחלה מסכנת חיים, שמאופיינת בחוסר יכולת של תאי הגוף לספוג מזרם הדם את הסוכר הדרוש להם על מנת להפיק אנרגיה ולקיים את תהליכי החיים. הסוכר מגיע לדם מהמזון שאנו אוכלים – הפחמימות במזון מפורקות במערכת העיכול לסוכרים פשוטים, שהעיקרי בהם הוא גלוקוז. הגלוקוז מועבר מתאי המעי לזרם הדם, ומגיע בעזרתו לכל תאי הגוף. איך יודעים התאים האלו מתי לקחת גלוקוז מזרם הדם, וכמה ממנו לקחת? על כך אחראי הורמון האינסולין. בעקבות פעולת האינסולין, הסוכר נספג אל התאים ורמתו בדם יורדת.

ההורמון שגורם לתאים לספוג סוכר מהדם. גבישי אינסולין שצולמו במיקרוסקופ אור | מקור: Science Photo library
ההורמון שגורם לתאים לספוג סוכר מהדם. גבישי אינסולין שצולמו במיקרוסקופ אור | מקור: Science Photo library

האינסולין מופרש מהלבלב – בלוטה שנמצאת במרכז הבטן ויש לה תפקיד מרכזי בהפרשת מיצי עיכול. האינסולין מיוצר באזורים בלבלב הנקראים איי לַנְגֵרְהַנְס  - קבוצות תאים הנמצאים כאיים בינות לרקמת הלבלב העיקרית, המפרישה מיצי עיכול. התאים באיי לנגרהנס נחלקים לשני סוגים: תאי אלפא ותאי בטא. תאי בטא הם התאים המייצרים אינסולין, ואילו תאי אלפא מייצרים הורמון בעל השפעה הפוכה לאינסולין בשם גלוּקָגוֹן – הוא גורם להפרשה של גלוקוז לדם ובכך מעלה את רמתו. יחד, שני ההורמונים שומרים על רמה מאוזנת של סוכר בדם.

ארגון הבריאות העולמי הכיר כבר ב-1989 בכך שסוכרת היא מחלה כרונית שהופכת למעמסה על מערכות הבריאות. ב-1991 הארגון החל לציין את יום הסוכרת העולמי בכל שנה ב-14 לנובמבר, במטרה להעלות את המודעות למחלה, ובעיקר את הדרכים למניעתה ולאיבחונה בזמן. ה-14 בנובמבר הוא יום הולדתו של פרדריק בנטינג, אשר יחד עם צ'רלס בסט הצליח לזהות ולהפיק אינסולין מלבלבים של כלבים, ובשנת 1922 הציל את חייו של נער חולה סוכרת בעזרת זריקות אינסולין. ב-1978 פותח האינסולין המלאכותי, שמופק מחיידקים במקום מלבלבים של חזירים ובקר, ומשמש אותנו עד היום.

שתי מחלות עם תסמינים דומים

 קיימים שני סוגים עיקריים של סוכרת: סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) וסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 נגרמת בעקבות הרס של תאי בטא בלבלב, מסיבה גנטית, בשל דלקת או מסיבה אחרת. במקרה כזה הלבלב לא מייצר אינסולין ברמה מספקת, אם בכלל. בהעדר אינסולין, תאי הגוף אינם סופגים ביעילות את הסוכר מהדם. הטיפול העיקרי בסוכרת מסוג 1 כולל זריקות קבועות של אינסולין, והימנעות ממזונות שמעלים בצורה מופרזת את רמת הסוכר בדם (כגון ממתקים, לחמים ומאכלים עתירי פחמימות אחרים). כ-50 אלף אנשים בישראל חולים בסוכרת מסוג 1.

בסוכרת מסוג 2 הלבלב מייצר אינסולין, אך מסיבות שונות תאי הגוף אינם מגיבים אליו כראוי ואינם סופגים היטב את הסוכר מהדם, ורמתו בדם עולה. בעקבות כך, גם יכולת הלבלב לייצר אינסולין נפגמת עם הזמן. גורמי הסיכון העיקריים לסוכרת מסוג 2 הינם השמנת יתר, תזונה עתירת פחמימות וחוסר בפעילות גופנית. הטיפול בסוכרת מסוג 2 כולל דיאטה דלת פחמימות, פעילות גופנית וטיפול תרופתי שנועד לעזור לתאים לספוג סוכר מהדם, ולעיתים גם אינסולין. מספר החולים בסוכרת מסוג 2 בארץ מתקרב לחצי מיליון, וברחבי העולם, נכון לכתיבת שורות אלה, יש מעל 400 מיליון חולים.

סוכרת מסוג 1 מתפתחת בדרך כלל במהירות, ותסמיניה מתבטאים בחולשה או עייפות מוגברת, צמא ורעב מוגברים, הטלת שתן מוגברת, טשטוש ראייה ועוד. סוכרת מסוג 2 מתפתחת באיטיות לאורך שנים ותסמיניה דומים. האבחון בשני המקרים נעשה בבדיקות דם, שבודקות בין השאר את רמת הסוכר בדם לאחר צום, ואת קצב ספיגת הסוכר לתאים לאחר העמסת סוכר – כלומר לאחר שתיית מים מומתקים בכמות רבה של גלוקוז בנוסף נבדקת רמת הסוכר בשתן.

אמצעי חשוב לאבחון המחלה, לצד בדיקות דם: מקלון לבדיקת שתן לאבחון סוכרת | צילום: Science Photo library
אמצעי חשוב לאבחון המחלה, לצד בדיקות דם: מקלון לבדיקת שתן לאבחון סוכרת | צילום: Science Photo library

שני הסיכונים העיקריים של סוכרת הם היפוגליקמיה – חוסר סוכר בדם, שעלולה להיגרם בעקבות לקיחת מינון יתר של אינסולין, והיפרגליקמיה – עודף סוכר בדם. שני המקרים יכולים להוביל לטשטוש, בלבול, אובדן הכרה ואף למוות, כאשר רמת הסוכר נמוכה או גבוהה באופן קיצוני. בנוסף לכך, להיפרגליקמה ישנם גם סיבוכים בטווח הארוך בשל נזק לרקמות. בין הסיבוכים ניתן למנות עיוורון, עליה בסיכון להתקפי לב ושבץ, פגיעה בכליות, ופגיעה בכלי דם וזרימת דם, מה שעלול להוביל לחוסר תחושה ברגליים, ולבסוף להיווצרות כיבים ונמק. "רגל סוכרתית" היא הסיבה המובילה בעולם לכריתת רגליים.

יום הסוכרת העולמי מצויין ביותר מ-160 מדינות ברחבי העולם בפעילויות שונות, במטרה להעלות את המודעות למחלה. בין הפעילויות ניתן למנות ימי עיון והרצאות, אירועים ספורטיביים, יום המוקדש לבדיקות דם לאבחון ועוד. האגודה הישראלית לסוכרת תכננה יריד סוכרת, אשר בוטל השנה בעקבות המצב הבטחוני. בכל שנה נבחר נושא ליום הסוכרת, כגון סוכרת וזכויות אדם, חינוך, השמנת יתר, סוכרת בקרב ילדים ועוד. הנושא השנה הוא סוכרת ומשפחה, והמסרים העיקריים השנה נוגעים להתמודדות עם בן משפחה חולה סוכרת והטיפול בו, וכן כיצד שינויי התנהגות ברמת המשפחה עשויים לעזור במניעה של סוכרת, מעבר של כל המשפחה לתזונה בריאה ומאוזנת, למשל, או פעילות ספורטיבית משפחתית.

מחלת הסוכרת היא בין גורמי הנכות והמוות המובילים בעולם, וזאת למרות ממצאים מדעיים פורצי דרך ופיתוחים רפואיים רבים בשנים האחרונות. סוכרת מסוג 2 ניתן לזהות כבר בשלב מוקדם, ושינויים באורח החיים עשוים למנוע את התפתחות המחלה. לכן, מומלץ לכולם לבצע בדיקות דם לגילוי מקדים של סוכרת, ובכל מקרה, לשמור על אורח חיים בריא.

 

0 תגובות