עשרים שנה אחרי פיתוחן, עדיין לא ברור אם הן מסייעות להפחתת העישון, או מה הנזק המצטבר שלהן – אך השלכותיהן הבריאותיות המיידיות כבר מתחילות להיחשף

אלפי שנים לאחר שתושבי יבשות אמריקה החלו לעשן טבק, להנאה ולשימושים רפואיים, אנו יודעים היום כי צריכתו מסוכנת מאוד לבריאות. מדי שנה מתים יותר משמונה מיליוני בני אדם ברחבי העולם מנזקי עישון סיגריות, מהם 1.2 מיליון בגלל עישון פסיבי. בחמישים השנים האחרונות חלה ירידה של עשרות אחוזים במספר המעשנים, בעיקר בזכות העלייה במודעות לסכנה.

בשנת 2003 פיתח הרוקח הסיני הון ליק (Lik) את הסיגריה האלקטרונית הראשונה, מתוך רצון להיגמל מעישון סיגריות. במלאות עשרים שנה לפיתוחה ראוי לבחון האם הסיגריה האלקטרונית היא אכן חלופה טובה שעוזרת לעשן פחות? איך היא השפיעה על הרגלי העישון בעולם?

עשן בלי אש

במבט מבחוץ העישון של סיגריות רגילות וסיגריות אלקטרוניות נראה דומה – ענן של עשן באוויר. עם זאת התהליך שבו העשן נוצר הוא שונה. הסיגריה המסורתית כוללת טבק שהוסיפו לו עוד חומרים. במהלך העישון התערובת נשרפת, בתהליך שבו משתחררים לריאותיו של המעשן יותר מ-7,000 תוצרי פירוק מזיקים. לעומת זאת, הסיגריה האלקטרונית היא מכשיר אידוי שמורכב מסוללה המספקת אנרגיה להפעלת גוף חימום, מחסנית של נוזל שומני שמכיל ניקוטין, גליצרין, פורמלדהיד, חומרי טעם ועוד, ופִייה לשאיפת האדים. כשלוחצים על כפתור ההפעלה או כששואפים מהפייה, גוף החימום מתלהט במהירות לטמפרטורה של 250-100 מעלות צלזיוס, שמאפשרת לנוזל להתאדות החוצה. האדים המתקבלים כוללים אלפי חומרים, שרובם לא מוכרים וחלקם ידועים כמזיקים.

בקרב מעשנים שמפסיקים לעשן מוצרי טבק אחרים, יש לסיגריות האלקטרוניות פוטנציאל לשמש תחליף פחות רעיל לסיגריות הרגילות, משום שהן מפיקות פחות חומרים מזיקים. עם זאת, כמות הניקוטין הגבוהה והיעדר בקרה על החומרים האחרים שמוסיפים לנוזל מעלים את השאלה אם הן אכן מתאימות לשמש תחליף בטוח יותר לסיגריה הרגילה, או לעזור לאנשים לעשן פחות.


רעילה, אבל כנראה פחות. אדם מחזיק סיגריה אלקטרונית וסיגריות רגילות | מקור: Andrey_Popov, Shutterstock

פתרון להפסקת העישון?

הסיגריה האלקטרונית משווקת פעמים רבות כמוצר מזיק פחות לבריאות מסיגריה רגילה, ויש מי שמציעים למעשנים להשתמש בה כשלב ביניים בתהליך הגמילה, או במטרה לצמצם את כמות הסיגריות שהם מעשנים ביממה. עם זאת, נכון להיום גופי הבריאות העולמיים המובילים נמנעים מלהמליץ על מעבר לסיגריות אלקטרוניות במסגרת טיפולי גמילה מעישון. בכך מעמדן שונה מאוד מזה של מוצרים לגמילה מעישון המבוססים על ניקוטין, כמו מדבקות, מסטיקים וטבליות ניקוטין, שכבר הוכיחו את יעילותם ככלי עזר בטיפולים לגמילה מלאה או חלקית מעישון.

מחקרים רבים בדקו את יעילותן של הסיגריות האלקטרוניות כאמצעי להפסקת עישון סיגריות רגילות. התוצאות היו מעורבות, ונעו בין כאלה שהראו יעילות בינונית למחקרים שהציגו יעילות נמוכה או חוסר יעילות בכלל. אפילו ליק, שכאמור המציא את הסיגריה האלקטרונית בתקווה שתקל עליו להיגמל מעישון, מעשן גם כעת סיגריות משני הסוגים: רגילות ואלקטרוניות גם יחד.

מחקרים נוספים מצביעים על מגמה שלילית ומסוכנת של בני נוער שמתחילים לעשן סיגריות אלקטרוניות כבר בגיל צעיר ומתמכרים בגללן לניקוטין. רבים מהם עוברים בהמשך לעשן סיגריות רגילות והופכים למבוגרים מעשנים. מעבר לתכונותיו הממכרות של הניקוטין שבסיגריות, חשיפה אליו בגיל צעיר עלולה לפגוע בהתפתחות התקינה של המוח ולהזיק ליכולות שכליות חשובות כמו ריכוז, למידה ומצב רוח. בנוסף, נמצא שצריכת ניקוטין בגיל צעיר מעלה את הסיכון לשימוש בסמים מסוכנים בהמשך החיים.

לכן, אפילו אם יימצא בסופו של דבר שהסיגריה האלקטרונית יכולה לסייע בטיפולי גמילה מעישון סיגריות רגילות, עדיין תידרש אסדרה (רגולציה) נוקשה על הפצתה, כדי להגן על נערים ונערות מחברות הטבק והניקוטין. הן משווקות את הסיגריות האלקטרוניות לבני נוער וכך מסכנות אותם, ועלולות לגרום להם לפתח התמכרות ותלות ארוכת טווח בסיגריות ובמוצרי ניקוטין נוספים.


בשנת 2019 נרשמה עלייה חדה במספר האשפוזים בארצות הברית עקב שימוש בסיגריות אלקטרוניות. צילום ריאות של אישה בת 19 עם נזק מעישון סיגריות אלקטרוניות | מקור: Steven Needell / Science Photo Library

סיגריות אלקטרוניות ובריאות

עקב הזמן המועט יחסית שחלף מאז פיתוח הסיגריה האלקטרונית, שלא מאפשר לזהות נזקים ארוכי טווח עקב השימוש בה, המחקר על השלכותיה הבריאותיות לא מספק תשובות ברורות. לדוגמה, רק בשנת 2019 זיהה המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) תסמונת חדשה שנקראת "נזק לריאות המקושר לשימוש בסיגריות אלקטרוניות או במוצרי אידוי", או איוואלי (EVALI) בקיצור, בעקבות עלייה חדה שנרשמה במספר האשפוזים עקב שימוש בסיגריה אלקטרונית. התסמינים כללו קוצר נשימה, כאבים בחזה, חום גבוה, דופק מהיר, שיעולים, כאבי בטן והקאות. בתוך שנה אחת נרשמו 2,800 אשפוזים עקב איוואלי, ו-68 מהם הסתיימו במוות. רוב מקרי איוואלי אלה נגרמו ככל הנראה משימוש בוויטמין E אצטט בנוזל האידוי.

כיום כמות מקרי האיוואלי פחתה, אך התופעה לא נעלמה. נראה כי הסיגריות האלקטרוניות עלולות לפגוע ברקמת הריאה באמצעות כמה וכמה מנגנונים, שפועלים בטווח הרחוק והקרוב. אחד מהם הוא עידוד של שינויים גנטיים (מוטציות) בתאי הריאה וכתוצאה מכך פגיעה בתפקוד מערכת הנשימה. אחרים הם עירור תגובה דלקתית בריאות, או קריסת ריאה (פנאומוטורקס, או חזה אוויר).

נוסף על איוואלי ופגיעות קצרות טווח אחרות, חוקרים מנסים להעריך את ההשלכות הבריאותיות הצפויות מהסיגריות האלקטרוניות בטווח הרחוק יותר. הנזק העיקרי צפוי לאיברים הראשונים שפוגשים את החומרים הנשאפים: הפה, האף, קנה הנשימה והריאות.

התוכן המזיק שנשאף מגיע לא רק מהנוזל המאודה, אלא גם מהחלקיקים המתכתיים המרכיבים את הסיגריה עצמה, כגון ניקל, אלומיניום ועוד.  בשימוש ממושך כל אלה מעלים את הסיכון לסרטן הריאות, האף והסינוסים. תופעות נוספות שנקשרו עם שימוש מתמשך בסיגריות אלקטרוניות הן קוצר נשימה ושיעולים, כאבים בחזה, כאבי ראש, חרדה ועוד.

עם זאת, קיימים מחקרים שגורסים כי סיגריות אלקטרוניות עשויות לגרום נזק מצומצם יותר מסיגריות רגילות, משום שיש בהן פחות חומרים רעילים, ולכן יכולות אולי לשמש כתחליף פחות מסוכן לאנשים שכבר מעשנים סיגריות רגילות. מאחר שעד כה נחקרו רק תופעות קצרות טווח של השימוש בהן, יידרשו מחקרים ארוכים יותר כדי לבסס את הטענה הזאת.

המצב בישראל

בימים אלה התבשרנו בצער על מקרה מוות ראשון של נער בישראל בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות. מהדיווחים בכלי התקשורת עולה שהנער הגיע לבית החולים במצב חמור מאוד, אחרי שריאותיו קרסו והוא איבד את היכולת לנשום בכוחות עצמו. הוא חובר למכשיר אקמו ומת כעבור כמה ימים. הרופאים שטיפלו בו ציינו כי למרות דיווחים רבים שקיימים בספרות המקצועית על מחלת ריאות משנית, עד כדי קריסת ריאות, במהלך שימוש יתר בסיגריות אלקטרוניות, עדיין מדובר במקרה נדיר ומפתיע בחומרתו. אחת ההשערות היא שהתופעה קשורה לשימוש לא מבוקר בחומרי מילוי מסוכנים.

בעקבות המקרה 70 ארגוני בריאות, בהובלת עמותת "מדעת", פנו ליו"רים של ועדות הבריאות, הכספים, זכויות הילד, ענייני הצעירים, והמאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול, בקריאה להציג תוכנית פעולה לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער. "סיגריה אלקטרונית אינה שעשוע בלתי מזיק, אלא מוצר מסוכן וממכר", כתבו בפנייה. "שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול לגרום, בין היתר, לשינויים בכלי הדם (המזוהים עם פגיעה שמובילה למחלות לב וכלי דם) וגם, במקרים מסוימים, לנזק ריאתי חמור ובלתי הפיך. מחקרים עדכניים מצביעים גם על שינויים גנטיים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, בריאות ובשלפוחית השתן בקרב משתמשים".

"מחקרים מלמדים כי במקרים רבים הסיגריות האלקטרוניות מהוות שער כניסה לעולם העישון גם בקרב בני נוער וילדים", הם מוסיפים. "בהשוואת ממדי העישון בישראל בקרב בני נוער בשנת 2022 אל מול השנה הקודמת (2021) עולה תמונה מדאיגה של ירידה בגיל התחלת העישון בקרב בני נוער, עם 13.7 אחוז התחלות עישון בקרב בני 14-12 ב-2022, אל מול 3.4 אחוזים בשנת 2021. כמו כן, שיעור העישון היומי בקרב בני 17-15 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות – מ-4.7 אחוזים בשנת 2019 ל-9.8 אחוזים מעשנים יומיים ב-2022. ממצאים עדכניים אלה מלמדים הן על ירידה בגיל ההתנסות והן על עלייה בשיעורי העישון בפועל של בני הנוער, וכל זאת כתוצאה מהתפשטות הסיגריות האלקטרוניות ללא כל רגולציה ופיקוח על התופעה. חייבים לעצור את המגמה ולהגן על בריאות ילדינו".

 

4 תגובות

  • דבי

    אפשר בבקשה את הבבילוגרפיה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    יש קישורים בגוף הכתבה

    מוזמנת להיכנס אל הקישורים ולקרוא את המקורות השונים

  • גבי

    שאלה

    איפה נמצא כח המשיכה בכדור הארץ ?
    אני רוצה הסבר קצת מורחב ולשלוח תשובה לאימייל שלי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    איפה נמצא כח המשיכה בכדור הארץ ?

    בין כל שני גרגירי חול, בין כל שני אטומים אפילו... מכוון שהגוף שעליו אנחנו עומדים הוא כדור (באמת!) אז הסך הכללי הוא כח לכיוון מרכז הכדור.