סרטון ויראלי מהימים האחרונים מראה כי האבק שהגיע לארצנו באובך האחרון הוא מגנטי, ורומז כי מדובר בראיה לתיאוריית קשר. מה האמת המדעית מאחורי האבק המתמגנט?

כולנו מכירים את זה: מנקים את הבית או האוטו לכבוד פסח, וזמן לא רב לאחר מכן מגיע שרב שמביא עימו אבק ומלכלך את הכל מחדש. סרטון פופולרי מהימים האחרונים מראה כי האבק נמשך למגנט, ומעלה תהיות בנוגע למשמעות הדבר. האם יכול להיות שמדובר בתיאוריית קשר כלשהי? זהו, שלא.

אחד העקרונות החשובים במדע הוא היכולת לחזור על הניסויים של אחרים ולשחזר את אותן התוצאות. ד"ר אבי סאייג ממכון דוידסון לחינוך מדעי מכיר היטב את העיקרון הזה. גם הוא אסף את האבק שהצטבר על מכוניתו בימי האובך וחזר על הניסוי: הוא קירב מגנט חזק אל האבק ולהפתעתו הרבה האבק אכן התמגנט!

למרות שכל החומרים בעולם מגיבים באופן זה או אחר לשדות מגנטיים, רק חלק קטן מהם נמשכים למגנט באופן משמעותי דיו כדי שנבחין בכך בחיי היומיום, ללא מכשירים רגישים. ברזל הוא החומר המוכר והנפוץ ביותר שמתמגנט בקלות, והניסוי שהוצג בסרטון מלמד שהאבק מכיל ככל הנראה ברזל או חומר אחר אשר מתמגנט בקלות.

אבק מן המדבר

"שקיעת אבק הוא מקור משמעותי לקרקעות הארץ. האבק מגיע אלינו בעיקר בעונות המעבר ממדבר הסהרה ומערב הסעודית", הסביר דורי ניסנבאום ממעבדת האירוסולים במכון ויצמן למדע, שחוקר את סופות האבק המגיעות לישראל. "סהרה הוא המדבר הגדול ביותר בעולם, וכשהרוח נושבת מעליו היא מרימה כמויות אדירות של אבק חלקיקי". למעשה, מדבר סהרה הוא מקור האבק (aeolian dust) המשמעותי ביותר בעולם, עם יצור שנתי של כ-500 מיליון טונות אבק מדי שנה - כמות גדולה מהמסה של האנושות כולה. האבק הזה, שנוצר מאדמה שבתורה בצרה מתהליכי בליה של סלעים, מכיל בעיקר סיליקה (SiO2) כמו חול הים והמדבר, אך גם כמויות רבות של חומרים אחרים, כולל תרכובות של ברזל.

"אבק המדבר מכיל ברזל ומתכות נוספות, חלקן רעילות. בנוסף, יצורים מיקרוסקופיים רבים תופסים טרמפ על האבק, וחוקרים במעבדה שלנו מוצאים מגוון רחב של חיידקים שמגיעים ארצה עימו", הוסיף ניסנבאום. "האבק חשוב מאוד למערכות האקולוגיות בארץ, אך הוא גם מקור בעייתי של חלקיקים נשימים ושל מזהמים. כשהאבק נע באטמוספרה הוא משנה את התהליכים הכימיים המתרחשים בה, ואנחנו חוקרים את התהליכים הללו באמצעות מדידות רחפן ודגימות אוויר".

האבק שטס עם הרוח. הדמיה של תנועת האירוסולים (חלקייקם מרחפים) בעולם, במטרה להבין איך הם משפיעים על מערכות מזג האוויר ועל האקלים:

חלקיקים קטנים, השפעות גדולות

מדבר סהרה מפיץ כמויות אדירות של אבק, אבל לא כולו מגיע אל סלון ביתנו, למרבה המזל. למעשה, אבק הסהרה מופץ לכל עבר, וחלק משמעותי ממנו מגיע אל האוקיינוס האטלנטי ואף חוצה אותו אל עבר יערות האמזונס שבדרום אמריקה. בעוד אצלנו בסלון האבק אינו אורח רצוי במיוחד, קשה להפריז בחשיבותו של אבק המדבר למערכות האקולוגיות באוקיינוס עצמו וביערות האמזונס

כמחצית מהפוטוסינטזה בעולם מתרחשת על ידי אצות ושאר יצורים ימיים זעירים. ברזל נחשב לגורם מגביל בשגשוגם של אורגניזמים כאלה בחלקים נרחבים מהאוקיינוסים והימים, שכן ריכוזו במים נמוך, אף שהוא חיוני לקיום תהליך הפוטוסינתזה. אבק המדבר מדשן את מי הים בברזל ומוביל לגידול של אינספור אצות ובעלי חיים אחרים, שבתורם נאכלים על ידי בעלי חיים ומקיימים מערכות אקולוגיות שלמות.

יערות האמזונס מהווים כמחצית משטחי יערות הגשם בעולם, והם בעלי מגוון ביולוגי עשיר במיוחד. בדומה לאוקיינוס, גם הם סובלים ממחסור בחומרי הזנה, בעיקר זרחן החיוני לגידול העצים. למזלנו, אבק הסהרה שחוצה את הים מכיל גם זרחן רב, ובכך הוא מדשן את יערות האמזונס ומאפשר להם לשגשג לאורך זמן.

בפעם הבאה שאתם מנקים את הבית או את הרכב משכבת האבק, חשבו על כך שבשבילכם זה לכלוך, אבל לחלקיקים הקטנים האלה יש משמעות עצומה על חיינו בכדור הארץ. המדע מאפשר לנו להבין את התהליכים העולמיים, ולגלות כיצד סופת חול בצפון אפריקה משפיעה על יערות האמזונס ועל החיים בעולם כולו.

לא היתה התייחסות לחשיבות

לא היתה התייחסות לחשיבות לאנשים לנשום את המתכת

• מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

כדאי למזער את הנשימה של אבק

תודה על ההערה. באופן כללי נשימה של אבק יכולה לפגוע בבריאות שלנו, ביחוד אם אנחנו נושמים כמות גדולה של אבק ולאורך זמן. לכן כדאי לצמצם את השהות שלנו בחוץ במקרה של סופת אבק משמעותית, בייחוד עבור תינוקות וקשישים או אנשים הסובלים מאסתמה או ממחלות לב וריאה.
    ברזל כמובן חשוב לבריאותנו, אך אנחנו מקבלים אותו מהמזון שלנו ולא בנשימה.

• אסף

לא ברור למה כמעט כל האבק מתמגנט

לא ברור למה כמעט כל האבק מתמגנט!
    חול לא מגנט!

• מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

זה אבק מאוד מסוים שמכיל חומר שמתמגנט בקלות

תודה על ההערה. זה לא מפתיע שחלקיקי האבק השונים יהיו בעלי תכולת תחמוצות ברזל דומה אם כולם חלק מאותה סופת אבק, ונבדקים בערך באותו המקום (כולם נדגמו בישראל). האבק מהסהרה מכיל לפעמים חומר בשם מגנטיט, שהוא תחמוצת של ברזל שמתמגנטת מאוד בקלות (כפי שהשם מרמז). למעשה המגנטיט יכול להפוך למגנט קבוע בעצמו, למשל תחת השפעת השדה המגנטי של כדור הארץ, והמגנטים הראשונים שבני האדם גילו הכילו הרבה מגנטיט. לא כל קרקע מכילה מגנטיט או תחמוצות ברזל אחרות, אך נראה שהשרב שהגיע לארץ הביא עימו אבק מאזור בו הקרקע כן הכילה תחמוצות ברזל. זו תופעה מוכרת, טבעית וחשובה.