מה בדיוק מתרחש באזור הביניים שבין המציאות היומיומית המוכרת לעולמם המשונה של החלקיקים הקטנים?

פרדוקסים רבים מציגים את מגבלות השפה האנושית ואת הטשטוש בהגדרות שאנו יוצרים לעצמנו. קחו לדוגמה את פרדוקס הערימה: גרגיר חול אחד אינו ראוי להיקרא "ערימה"; גם מקבץ קטן של גרגירים לא נחשב ערימה, והוספת עוד גרגיר חול אחד בכל פעם לא תשנה את ההגדרה. אם כך מהי בכלל ערימה? כלומר היכן עובר הגבול בין מקבץ של גרגירים לערימה? 

שאלה דומה אפשר לשאול גם בפיזיקה. את הפיזיקה המוכרת לנו כיום נוהגים לחלק לשתי תיאוריות מרכזיות, שיש הבדל ניכר באופי התופעות שאנו רואים בכל אחת מהן. הפיזיקה הקלאסית עוסקת בהתנהגות של עצמים גדולים, כגון כדורים, גלגלות או לוויינים. את תנועתם של אלה אפשר לתאר באמצעות שלושת חוקי התנועה של ניוטון, העומדים ביסוד המכניקה הקלאסית. לעומת זאת, בקנה המידה הזעיר, בעולמם של החלקיקים התת-אטומיים, פועלים החוקים של מכניקת הקוונטים ונגזרותיה. זהו עולם משונה ולא אינטואיטיבי, שבו מופיעות תכונות גליות כגון התאבכות, מנהור ועקיפה.  

אבל אם יש הבדל כל כך משמעותי בין הפיזיקה הקלאסית לקוונטית, ובין המקרוסקופי למיקרוסקופי, איפה עובר הגבול ביניהן? מתי אוסף של חלקיקים קוונטיים הופך לכדור המציית לחוקי ניוטון?  

את המושג "פיזיקה מזוסקופית", מלשון "מֶזוֹ" – "אמצעי" ביוונית, טבע  הפיזיקאי ההולנדי ניקו ון-קמפן (van Kampen) בשנת 1981, במטרה לתאר את עולם הביניים הזה, שבין הקלאסי לקוונטי. מדובר בעולם מרתק בפני עצמו, שלפעמים משלב במודלים שלו עקרונות קלאסיים וקוונטיים גם יחד, ולעיתים מתברר שאף אחת מהתיאוריות הללו אינה מצליחה לתאר כהלכה את תחום הביניים הזה.  

שבב מחשב עם רכיבים ממוזערים | צילום: CHRISTIAN LAGEREK / SCIENCE PHOTO LIBRARY
מתקרב אל הגבול בין העולם הקלאסי לעולם הקוונטי. שבב מחשב עם רכיבים ממוזערים | צילום: CHRISTIAN LAGEREK / SCIENCE PHOTO LIBRARY 

קטן וקטן-יותר  

הצורך בהעמקת המחקר בתחום המזוסקופי נולד במקביל למהפכת המזעור. המחשבים האלקטרוניים הראשונים היו ענקיים. לדוגמה המחשב האלקטרוני הראשון בישראל, ויצק, שהחל לפעול ב-1955, תפס חדר שלם. הזיכרון של המכשיר העצום והיקר הזה התמצה ב-1,024 מילים בנות 40 ביטים (ספרות) כל אחת, כלומר קצת יותר מ-40 אלף ביטים. השוו את זה לעוצמה הגדולה לאין שיעור וליכולת העיבוד של הטלפון החכם שנמצא כיום כמעט בכל כיס. 

כבר ב-1959 טען הפיזיקאי האמריקאי ריצ'רד פיינמן, לימים חתן פרס נובל, כי בעתיד לא יהיה גבול ליכולת המזעור של רכיבים אלקטרוניים. טענתו מתכתבת עם "חוק מור", שקבע כי קצב ההתקדמות הטכנולוגית הוא כזה שמספר הרכיבים במעגלים חשמליים יוכפל כלשנה וחצי עד שנתיים, בזכות קצב המזעור שלהם. חלפו השנים, ואכן, כיום רבים מהמחשבים הביתיים מבוססים על זיכרון קשיח של טרה-בייטים אחדים, כלומר טריליוני ביטים. מחשב בעל זיכרון דומה בשנות ה-50 היה תופס שטח של קמפוס אוניברסיטאי שלם, אם היה אפשר לבנותו. אולם כפי שחזו פיינמן, מור ואחרים, הטכנולוגיה התפתחה בצעדי ענק. הטרנזיסטורים החליפו את שפופרות הריק, שעל בסיסן נבנו המחשבים המוקדמים. משם נסללה הדרך למזעור הולך וגובר. אך למזעור יש גבול, שכן כשמגיעים לסדרי גודל ננומטריים, כלומר בגדלים של כמה מיליארדיות המטר, נכנסים לתמונה אפקטים קוונטיים שעלולים להציב בפני מהנדסי המחשבים אתגרים לא פשוטים.  

אחד האפקטים הללו הוא התאבכות: כששני גלים או יותר נפגשים, הם יכולים להגביר זה את זה, למשל כשהשיאים של שני גלים מתלכדים יחד לשיא חדש וגבוה שמשלב את שניהם, או להחליש זה את זה ואף להתבטל כשהשיא של גל אחד פוגש גל אחר שנמצא בנקודה הנמוכה ביותר שלו. ההתלכדות הזאת נקראת התאבכות, ועקב התכונות הגליות של חלקיקים קוונטיים כמו אלקטרונים, היא מתרחשת גם בהם, ועשויה לבוא לידי ביטוי גם בשבבי מחשב שמוזערו לקנה המידה המזוסקופי ולהשפיע על תפקודם. 

התאבכות | איור: peterschreiber.media, Shutterstock
מפגש של שני גלים יכול להגביר או להקטין את עוצמתם, וזה יכול לקרות גם לאלקטרונים ברכיבי מחשב קטנים מדי. התאבכות | איור: peterschreiber.media, Shutterstock 

דילמת האסיר של האלקטרון 

התפתחות ההתקנים המזוסקופיים יצרה צורך בפיתוח של מודל תיאורטי חדש, המכונה "גז אלקטרונים דו-ממדי". מודל זה מתאר את האלקטרונים בהתקנים הללו כגז, כלומר כאוסף של חלקיקים שאין ביניהם כמעט יחסי גומלין, אך נוסף על כך תנועתם מוגבלת לשני ממדים בלבד. בהיעדר ממד שלישי, האלקטרונים מוצאים את עצמם חופשיים לנוע על גבי המשטח הדו-ממדי שנותר להם, אך "כלואים" בציר השלישי של המרחב ולכן מקבלים בו תכונות קוונטיות. כך הפיזיקה הקלאסית והפיזיקה הקוונטית מתקיימות זו לצד זו באותו התקן.  

בלי להיכנס ליותר מדי פרטים, אפשר להקביל את הכליאה הקוונטית הזאת לבני אדם שנפלו לבור עמוק מאוד ואינם יכולים לצאת ממנו. משמעותו של בור כזה היא שצריך להשקיע מאמץ (עבודה) על מנת לנוע בחופשיות. כלומר, האלקטרונים כאן אינם יכולים לנוע בחופשיות, אלא מוגבלים בתנועתם ובאנרגיה שהם יכולים לצבור, כל עוד לא מושקע בהם מאמץ חיצוני.  

פיזיקאים מזוסקופיים מעצבים את בור האנרגיה קצת כמו פַּסָּלים שיוצרים צורה באבן עם פטיש ואזמל. כך הם שולטים בתכונות הבור, באנרגיה שמאפיינת את האלקטרון ובמאפייני ההולכה שלו. כראוי לתחום שנמצא בעולם הביניים שבין הקלאסי לקוונטי, גם העקרונות התיאורטיים שעל פיהם עובדים הפיזיקאים המזוסקופיים משלבים מכניקה קלאסית ומכניקה קוונטית.   

כל תלמיד פיזיקה תיכונית שראה בחייו מעגל חשמלי יודע שיש שתי דרכים עיקריות לחבר נגדים – רכיבים פשוטים, שמתנגדים לזרימת אלקטרונים: בטור, כלומר זה אחרי זה, או במקביל, כלומר זה לצד זה. לכל אחד מסוגי החיבורים האלה מוצמד כלל חשבוני פשוט שמאפשר לחשב את ההתנגדות הכוללת במעגל. אולם בעולם המזוסקופי, שהוא עולם משונה למדי, הכללים האלה נשברים. החיבור של נגדים מזוסקופיים הוא מסובך ותקצר היריעה לפרט אותו כאן. 

מודל ממוחשב של זרימת אלקטרונים בגז דו-ממדי | מקור: ERIC HELLER / SCIENCE PHOTO LIBRARY
זרימה כלואה. מודל ממוחשב של זרימת אלקטרונים בגז דו-ממדי | מקור: ERIC HELLER / SCIENCE PHOTO LIBRARY 

הפיזיקה שלא מפסיקה לשאול 

במובן מסוים, גם כיום הפיזיקה המזוסקופית עוד מתעמתת עם טענתו של פיינמן, ושואלת מהו הגודל הקריטי שממנו והלאה עלינו לקחת בחשבון את האפקטים הקוונטיים כשאנו ממזערים רכיבים חשמליים.  

ההגדרה המקובלת כיום לתחום הזה צרה יותר ונעה בין מיקרון אחד, אלפית המילימטר,  למאה ננומטרים, כלומר עשירית מיקרון. אולם יש גם חוקרים שלא מגבילים את עצמם לטווח הזה בלבד. למשל הפיזיקאי יוסף אמרי, שנחשב לאבי הפיזיקה המזוסקופית בישראל, התעניין במחקריו בתחום הביניים הרחב מאוד שבין סנטימטרים  לעשיריות הננומטר. 

אף על פי שהפיזיקה המזוסקופית מציעה לא פחות שאלות מתשובות, הסוגיות שבהן היא דנה קריטיות לעתידה של הטכנולוגיה הממוזערת, שמתפתחת כיום בקצב מסחרר. הבנת תחום הביניים הזה תקבע בין השאר אם נצליח להמשיך ליצור שבבי מחשב יותר ויותר קטנים, ואולי גם תקדם את המאמצים ליישב את הסתירות בין הפיזיקה היומיומית לזאת שפועלת בקני המידה הזעירים ביותר.  

2 תגובות

  • aetzbar

    גיאומטריה ופיזיקה - המדעים המדויקים

    התאוריה המקיפה של עצבר התאוריה המקיפה של עצבר היא התאוריה של המדעים המדויקים, שהם גיאומטריה ופיזיקה. תאוריה זו מבוססת על ידיעתו הטבעית של האדם. מה יש במדעים המדויקים האלה ?
    יש בהם.... 5 "דברים כמותיים רציפים"
    מה זה "דבר כמותי רציף ? מה זה כמות ? ומה זה רציף ? כמות זה שם של ידיעה טבעית, הקיימת בכל אדם . כל אדם יודע שכמות האורך של מקל המגב, יותר גדולה מכמות האורך של עיפרון. כל אדם יודע שכמות השטח של ריצפת החדר, יותר גדולה מכמות השטח של פני השולחן הנמצא בחדר. כל אדם יודע כי כמות הנפח של כדורגל, יותר גדולה מכמות הנפח של כדור טניס. כל אדם גם יודע כי כמות שטח הפנים של כדור טניס, יותר גדולה מכמות שטח הפנים של כדור פינג פונג. כמות זה שם של ידיעה טבעית הקיימת בכל אדם, וכל בני האדם משתמשים בידיעה זו ללא שום פקפוק. עד כאן הכרנו 3 "דברים כמותיים רציפים " מהתחום הגיאומטרי, והם האורך, השטח, והנפח. אליהם יצטרפו שני דברים כמותיים רציפים מהתחום הפיזיקלי , והם זמן ואנרגיה. לדבר כמותי רציף ( בקיצור דכ"ר) יש סימן היכר ברור.
    כל כמות רציפה שנבחר- תמיד יש גדולה ממנה וקטנה ממנה.
    כמות רציפה נבחרת, תמיד נמצאת בין אפס כמות לאינסוף כמות. התאוריה המקיפה של עצבר, פותחת בהצהרה.
    יש בעולם 5 דברים כמותיים רציפים , והם האורך, השטח, הנפח, הזמן והאנרגיה. תיאוריה זו דנה עד עתה בדכ"רים, אורך, שטח, נפח, ועתה היא תדון בדכ"רים זמן ואנרגיה. נתחיל בזמן
    המאזין לפעימות ליבו, מזהה כמות של משהו בין כל שתי פעימות לב.
    למשהו הכמותי הזה נבחר שם של צירוף האותיות ז מ ן.
    השואל ...מה זה זמן ? מקבל תשובה פשוטה מאוד זמן הוא שם שרירותי נבחר ל "דבר כמותי רציף " כמו שאורך זה שם שרירותי נבחר ל "דבר כמותי רציף"
    זמן הוא דבר אחר לגמרי מאורך, אבל שני הדברים האלה הם דכ"רים..
    כדי להבחין בזמן, יש "להאזין" לפעימות הלב. העיסוק הפיזיקלי התחיל עתה עם הדבר הכמותי רציף ששמו זמן, אבל זמן זה קיים בתודעה של האדם, ואינו קיים במציאות הפיזיקלית כמו אורך.
    הזמן הזה יכונה בשם זמן אקטיבי, כיוון שברגע שחושבים עליו הוא נעלם.
    זמן אקטיבי הוא הזמן המוכר לכולנו, וכל תאוריה פיזיקלית שהופיעה במציאות, דיברה על הזמן החמקמק הזה, הנעלם ברגע שחושבים עליו. אבל קיים עוד סוג של זמן והוא הזמן הפסיבי.
    סוג זה של זמן קיים ממש במציאות הפיזיקלית, והוא ממלא את המרחב האינסופי. זמן פסיבי הוא נח מוחלט וקר מוחלט והוא התווך המעביר את האור בעזרת גלים של זמן פסיבי. זמן פסיבי הוצג לראשונה על ידי עצבר, כמושג פיזיקלי חדשני.
    העיסוק בתחום הפיזיקלי התחיל עם פן אקטיבי ופן פסיבי של זמן, והוא
    יימשך עם פן אקטיבי ופן פסיבי של אנרגיה. הפן האקטיבי של אנרגיה ידוע , מוכר, ומפורסם, ויש לו הופעות רבות המתחלפות זו בזו, כאשר הן מקיימות את חוק שימור הכמות של אנרגיה.
    הפן הפסיבי של אנרגיה לא משתתף בחוק השימור, והוא מופיע כאשר מניחים גוף ממשי על קפיץ (המונח על פני האדמה) והקפיץ הזה מתכווץ. האנרגיה בקפיץ המכווץ נובעת מהגוף הממשי המונח על הקפיץ.
    תפיסה זו מבטלת את רעיון כוח המשיכה של כדור הארץ, ובצדק.
    הסבר: אם רעיון כוח המשיכה קיים, אז חוק שימור האנרגיה לא קיים.
    היות וחוק שימור האנרגיה קיים, אז רעיון כוח המשיכה לא קיים. מושג האנרגיה כדבר כמותי רציף נראה מעורפל ומסתורי, אבל ההבחנה בדבר כמותי רציף ושמו אנרגיה, היא פשוטה מאוד. המטפס במדרגות יזהה דבר כמותי רציף ,ורק צריך להעניק לו שם.. בפעולת שרירי הרגליים נטפס מדרגה אחת ונתעייף קצת.
    ואם נטפס 10 מדרגות נתעייף יותר,
    ואם נטפס 100 מדרגות נתעייף הרבה יותר.
    לתחושת העייפות יש מובן כמותי, שנתרגם אותה לכמות של אנרגיה.
    עתה כבר ברור שהמדעים המדויקים נתפסים באופן פשוט ביותר, וזאת
    בעזרת הידיעה הטבעית של כמות הטבועה באדם . התאוריה המקיפה של עצבר היא תאוריה חדשנית העוסקת במדעים המדויקים גיאומטריה ופיזיקה. הגיאומטריה עוסקת בדכ"רים אורך, שטח, ונפח, ואילו הפיזיקה עוסקת בדכ"רים זמן ואנרגיה, מסקנה: אין הבדל עקרוני בין הגיאומטריה לפיזיקה, והשיטה של חקירת הגיאומטריה, יכולה להתאים לחקירת הפיזיקה. ואם בגיאומטריה יש צורות גיאומטריות ,כך אפשר לייחס לפיזיקה צורות פיזיקליות. צורה גיאומטרית נובעת מצירוף כמויות של אורך קו סגור המכיל כמות של שטח, וצורה פיזיקלית נובעת מצירוף כמויות של זמן פסיבי ואנרגיה. מהי צורה פיזיקלית ? זהב, פחמן, מימן, עופרת, הם צורות פיזיקליות.
    צורה פיזיקלית היא חומר, אבל החומר עצמו אינו דבר כמותי רציף.
    לכן, אי אפשר לדבר על הרבה חומר או קצת חומר, כיוון שמושג הכמות לא חל על צורה. הגיאומטריה דומה לפיזיקה , כיוון שהן בנויות מדברים כמותיים רציפים הקיימים בעולם. הגיאומטריה גלויה ומוחשית, והפיזיקה עלומה ומסתורית. הדמיון בין גיאומטריה ופיזיקה , עוזר להבין את הפיזיקה. החיבור הממשי בין גיאומטריה ופיזיקה מופיע בגיאומטריה פיזיקלית של קווים עגולים סגורים, שנתגלתה בניסוי מכני הכולל מדידה מדויקת.
    זהו ניסוי ההיקפן, שהוכיח כי פאי משתנה בין 3.1416 ל 3.164 כאן כבר מבחינים בבירור, בתאוריה המקיפה של עצבר.
    תאוריה זו מקיפה נושאים רבים. היא עוסקת בדכ"רים אורך , שטח, נפח, זמן ואנרגיה, בחוק שימור הכמות של אנרגיה, בזמן הפסיבי והאקטיבי , באנרגיה פסיבית ואקטיבית, בגיאומטריה של פאי המשתנה, בצורות גיאומטריות ובצורות פיזיקליות, ובדמיון בין גיאומטריה לפיזיקה. תאוריה זו מבוססת על ההבחנה ב 5 דברים כמותיים רציפים.
    האדם זיהה כי "דבר כמותי רציף" הוא דבר חשוב מאוד, ואותו אדם ידע כי יש לו ידיעה טבעית של כמות. לכן, אין להתפלא על כך, שהאדם המציא "שפה של כמויות" המתאימה במיוחד עבור המדעים המדויקים. מדובר על שפת המספרים, שבה כל מספר מייצג כמות ערטילאית.
    שפת הכמויות נוצרה בהתחלה כצורך של החיים המעשיים המחייב לספור, אחת, שתיים, שלוש, ארבע, וכן הלאה.
    בשלב הבא התפתחה שפת הכמויות, והיא הצליחה להציג ברמת דיוק טובה, גם כמויות רציפות של אורך, שטח, נפח, זמן ואנרגיה. שפה זו מכונה מתמטיקה, והשם העברי המתאים לה הוא כמתנות. עתה יש במדע יצירה משולשת הכוללת גיאומטריה, פיזיקה, מתמטיקה.
    ביצירה זו עוסקת התאוריה המקיפה של עצבר. יצירה זו מבטלת את התפיסה החלקיקית של החומר, והוא הופך להיות חומר רציף, כיוון שהוא מורכב משני דברים כמותיים רציפים, והם זמן פסיבי ואנרגיה. ביצירה זו מופיע מושג פיזיקלי חדש של זמן פסיבי ,ובין יתר תפקידיו הוא גם יבאר את כל תופעות החשמל והמגנטיות. זרם חשמלי ייתפס כזרם של זמן פסיבי קווי, ובין קוטבי מגנט קיים שטף נצחי של זמן פסיבי נפחי. לתאוריה המקיפה של עצבר, אין כל קשר עם תאוריות פיזיקליות מקובלות, והיא חדשה לחלוטין. תאוריה זו אמורה להופיע מיד אחרי תגליותיהם של גלילי וקפלר שקיבעו את הכלל "הניסוי הוא הפוסק במדע" גם היקום של עצבר הוא חדש לחלוטין, והוא פועל ללא כוח משיכה.
    כוכבי היקום נעים במסלולים בורגיים, וצורת מסלול זו יוצרת מכל כוכבי היקום , יקום יחיד הנע לנצח במרחב אינסופי , מלא בזמן פסיבי ובאנרגיה. א.עצבר
    16/6/22

  • חושב

    לעניות דעתי

    שני הסוגים של הפיזיקה חלים על הכל