מבטיחים שהם ינטרלו לנו את הרדיקלים החופשיים; טוענים שיעזרו לתקן נזקי עור. ההבטחות והאכזבות של נוגדי החמצון

נוגדי חמצון הם כוכב עולה בשמי אורח החיים הבריא, והמלצות עליהם מופיעות ביחס למגוון רחב של תחומים ומצבים. ממליצים לצרוך אותם באוכל, מציעים אותם למכירה כתוספי תזונה וקוסמטיקה ומבטיחים גדולות ונצורות ביחס אליהם. אבל האם הם באמת עוזרים? ואם כן, מתי?

ראשית יש להבין מהם בעצם נוגדי חמצון. באופן פשטני אפשר לתאר אותם כחומרים "טובים" שנלחמים ברדיקלים החופשיים ה"רעים". רדיקלים חופשיים הם חומרים שנוצרים באופן טבעי בתאי הגוף, למשל כתוצרי נשימה תאית או כחומרים שמערכת החיסון מייצרת כדי להילחם בחיידקים, ובכמות קטנה הם מועילים ורצויים. אז למה הם ה"רעים" בסיפור? מפני שיותר מדי רדיקלים חופשיים גורמים לנזקים בתאים: הם יכולים להזיק למבנים תאיים ואפילו ליצור שברים ב-DNA, וכך לגרום לסרטן ולשיבושים אחרים בתפקוד הגוף. רדיקלים חופשיים נמצאו כקשורים לאלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות, כמו גם לתהליכי הזדקנות.

קרינת שמש, זיהום אוויר או דלקות כרוניות הם כמה גורמים העלולים לגרום לעודפים מזיקים של רדיקלים חופשיים. וכאן בדיוק נכנסים לתמונה גיבורי העל שלנו – נוגדי החמצון, שמפצים על הנזקים שגורמים הרדיקלים החופשיים. חלק מהם הגוף שלנו מייצר בעצמו, וחלק הוא מקבל מהמזון – כמו למשל ויטמינים, ובעיקר ויטמין E, C ו-A, פוליפנולים ממקור צמחי כמו רסרבטרול, פלבונואידים שונים, ואף מתכות כמו סלניום.

נוגדי חמצון כתוסף תזונה

נוגדי חמצון יכולים בהחלט להועיל לנו לשמור על פעילות תאית בריאה ותקינה. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שהם לא מנטרלים רדיקלים חופשיים בעצמם, אלא מפעילים מסלולי אותות תאיים שמאפשרים לתאים להתגבר על הנזקים. כך או כך, הם אכן חשובים בהגנה מסרטן – אך האם זה אומר שכדאי לנו לצרוך כמה שיותר מהם? לא בהכרח.

לתזונה עשירה בירקות ופירות, המכילים נוגדי חמצון, יש יתרונות בריאותיים רבים, אך עד כה לא נמצא שום אפקט חיובי לנטילה של נוגדי חמצון כתוסף תזונה חיצוני. הסבר אחד לכך הוא שכנראה קיימת פעילות משלימה של חומרים שונים במזון, כלומר השלם גדול מסכום חלקיו. בנוסף, בגוף בריא היחס בין הרדיקלים החופשיים לנוגדי החמצון נשמר בקפדנות, והוספה של יותר מדי נוגדי חמצון עלולה לפגוע בשיווי המשקל ביניהם, ואפילו לגרום לנזק.

כדאי מאוד לצרוך מגוון ירקות, פירות, אגוזים מסוגים שונים וכדומה, משום שזה האופן שבו היתרונות התזונתיים באים הכי טוב לידי ביטוי. לעומת זאת, לא נמצאו השפעות חיוביות כאלה במחקרים שבדקו תוספי תזונה.

נוגדי חמצון והגנה על העור

האם נוגדי החמצון יעילים בהגנה על העור או מניעת הזדקנות, כפי שטוענות למשל חברות קוסמטיקה רבות? ככלל אפשר לומר שתלוי את מי שואלים. יש הטוענים שמריחה של קרמים שמכילים נוגדי חמצון עשויה לבלום את הזדקנות העור, אך המחקרים עליהם הם מסתמכים הם לרוב מחקרים בתאי תרבית או בעלי חיים. מחקרים קליניים בבני אדם בנושא זה נדירים. כרגע, לא ברור אם אכן קיימת השפעה כזאת ואם היא רלוונטית לטווח ארוך.

גם כאן עולות טענות שעדיף להשתמש בתמציות מצמחים ולא בוויטמינים בודדים. בסופו של דבר, לא מצאנו מחקרים גדולים באיכות טובה שנותנים תשובה לשאלת ההשפעה של נוגדי חמצון על הזדקנות העור, לכאן או לכאן. נראה כי חשוב יותר להימנע מלכתחילה מחשיפה לקרינת שמש חזקה במקום לנסות לתקן את הנזקים שהקרינה הזו גורמת.

4 תגובות

  • HannaCooper

    Thank u for this site .

    Thank u for this site . Really good one useful with lot of writing tips which I could use in middle east essay https://essaysbank.com/essays/middle-east

  • מיכאל

    תודה על הסיכום הקצר והקולע

    כפי שכתבתם "כדאי מאוד לצרוך מגוון ירקות, פירות, אגוזים מסוגים שונים וכדומה, משום שזה האופן שבו היתרונות התזונתיים באים הכי טוב לידי ביטוי."
    מניסיון אישי של השנים האחרונות, מאז התחלתי לאמץ בעקביות והתמדה אורח חיים בריא שכולל: 1. הימנעות מצריכת מזונות מעובדים המכילים ים של תוספים מזיקים, ומעבר לתזונה בריאה ומסודרת, במינון ראוי וגיוון גדול של מרכיבי מזון טבעיים 2. פעילות גופנית יומיומית קצרה ובעצימות משמעותית מתאימה וכן הליכה יומית 5 פעמים בשבוע במסלול הכולל עלייה במספר גרמי מדרגות 3. התרחקות מסטרס וכעס והשתדלות לחייך כמה שיותר...אכן הגוף עבר שיפור ניכר! המשקל התאים את עצמו בהדרגה לגובה עד לאיזון טבעי ובריא (ממידה 54 למידה 46) וכן הבא לידי ביטוי גם במראה צעיר ורענן יותר, בעור בריא יותר, ובהרגשה כללית הרבה יותר חיונית...בקיצור מומלץ בחום, וזה יותר קל ממה שאפשר לחשוב, היסוד העיקרי זה העקביות, פשוט להתמיד יום יום וזה עובד! לעניין תוספים, נראה לי שיש להסתפק רק במה שמוכרח בהמלצת רופא לאחר בדיקות דם וכו' בדברים שקשה להשלים בהם פערים במזון בלבד, כמו מחסור של ויטמין B12 בדם וכן ויטמין D וכדו', אבל לא ריבוי תוספי מזון כתחליף למזון בריא, כפי שמודגש בכתבה.

  • נאור

    מכון יקר אתם נגד בריאות?

    לאחרונה נודעתי לפעילות שלכם ודומיכם. לפחות כך זה נראה, באופן אובססיבי אתם נלחמים בכל מה שבריא באמת.. מדהים!!

  • חני טופר

    נכון מאוד

    זו הסיבה שכנטורופתית אני מעדיפה אנטיאוקסידנטים שמרוכזים מפירות יער וירקות בשלמותם וביחסים המדוייקים ביניהם, אלה גם נחקרו ונמצאו כמועילים