מגבונים הם ברכה אמיתית להורים צעירים. האם חומרי הניקוי והחיטוי שבהם מסוכנים לבריאות, או שאפשר להיעזר בהם בלב שקט? לא נמתח אתכם: אין באמת סכנה

קשה להסביר למי שאינו הורה לילדים קטנים או לתינוקות, עד כמה מגבונים לחים מקלים את השגרה ההורית שכוללת התמודדות יומיומית ואינסופית עם צרכים-אוכל-לכלוך-בלאגן. מיליוני הורים בארץ ובעולם משתמשים במגבונים לחים באופן יומיומי, שלפעמים נראה כמעט רציף, כדי לנקות ישבנים, פנים, ידיים וכל דבר אחר שהתכסה בדרך זו או אחרת במשהו דביק, שמנוני או פשוט מגעיל.

לפי חישוב גס (מאוד) שערך אתר להורות ירוקה ובת קיימא, תינוק ממוצע יגרום ללכלוכם של יותר מ-20,000 מגבונים בשנתיים וחצי הראשונות לחייו – והנתון הזה כולל מגבונים ששימשו להחלפות חיתולים בלבד. אם מביאים בחשבון גם שימוש במגבונים לניקיונות אחרי האוכל ולתאונות מלכלכות אחרות, המספר הזה קופץ כמובן בעוד כמה אלפים טובים.

ברור אם כן שמדובר בשימוש מאסיבי (מאוד). גם די ברור שלא מדובר בדרך הטובה ביותר לחסוך בהוצאות, לצמצם את ייצור האשפה האישי או לשמור על הסביבה ולנהל אורח חיים בר-קיימא. אבל האם יכול להיות ששימוש במגבונים לחים מעמיד את צאצאינו ואולי גם אותנו בסכנה אמיתית ומיידית?

אשה מנגבת תינוק עם מגבון | Shutterstock
האם שימוש במגבונים מעמיד את התינוקות שלנו בסכנה? כנראה שלא | Shutterstock

מזיק? סביר מאוד שלא

התשובה הקצרה היא לא. התשובה הארוכה מורכבת קצת יותר, מפני שקיימים שפע סוגי מגבונים בשוק, וקיים גם מגוון רחב של צרכנים, השונים זה מזה בתדירות השימוש, באופן השימוש ובמידת הרגישות שלהם לחומרים מסוימים.

אז נתחיל מהסוף. מבחינה סביבתית, צמצום השימוש במגבונים יעשה רק טוב לכיס ולכדור הארץ. מבחינה בריאותית, בשימוש הגיוני וסביר, הרוב המכריע של הילדים והמבוגרים לא יפתחו תגובה אלרגית או מסוכנת למגבונים.

בכל המגבונים הלחים ישנם כימיקלים שנועדו לנקות, לחטא מחיידקים ולשמור על לחות העור. על פי רוב, ריכוזי החומרים האלה במגבונים הם נמוכים, ואותם חומרים נפוצים מאוד בחומרי ניקוי וחיטוי אחרים וכן בתכשירים קוסמטיים למיניהם.

המחקר החשוב והעדכני ביותר על נזקים אפשריים מהכימיקלים האלו התפרסם ב-2014, ועוסק בכימיקל Methylisothiazolinone) MI) ובהשפעתו על העור של ילדים. המחקר מדווח על 6 מקרים שבהם התפתחה תגובה אלרגית עורית (דרמטיטיס) מאוד לא סימפטית באזורים שנוגבו במגבונים המכילים MI. התמונות בכתבה לא נעימות לעין, ולא נראה שהילדים נהנו מחוויית השימוש שלהם.

במסקנותיהם, החוקרים מציינים שהתגובה העורית נבלמת ברגע שמפסיקים את השימוש במגבונים, וממליצים להורים להימנע ממגבונים המכילים אלרגנים נפוצים. חשוב לציין שמדובר במחקר שנערך על 6 (!) ילדים בלבד, ובהתחשב בשימוש הרחב במגבונים, מדובר כנראה בחלק זעיר מן האוכלוסייה שסבל מתגובה אלרגית לחומר הזה – בדיוק כפי שיש חלקים באוכלוסייה האלרגיים לאבק, לאבקת פרחים מסוימים, לבוטנים, לחלב ועוד. עם זאת, יצרני מגבונים רבים אינם עושים שימוש ב-MI או בחומרים אחרים שחשודים כאלרגנים.

המחקר הזה מלמד שגם מוצרים הנראים תמימים לחלוטין עלולים להביא לתגובה אלרגית, גם אם זו תגובה נדירה, שרק אחוז קטן מאוד מהאוכלוסייה סובל ממנה. לכן חשוב תמיד להיות ערים למה שקורה בגופנו ובגוף ילדינו. אם מזהים התחלה של תגובה אלרגית, צריך לעצור, להבין איזה מוצר גרם לתופעה ולהפסיק את השימוש בו.

לסיכום, מגבונים אינם מהווים סכנה בריאותית בעבור הרוב המכריע של המשתמשים. עם זאת, כמו בכל דבר כמעט, מוטב להימנע משימוש מופרז וצריך תמיד להשתמש בהיגיון בריא ובשיקול דעת. ניגוב נעים.

 

2 תגובות

  • גם אני לא אתחסן :)))

    אולי מימון "המחקר" הוא של יצרני המגבונים?

    גם אני לא אתחסן :)))

  • רועי

    כתבה קצת שיטחית ולא ברורה

    אין כמעט ביסוס בכתבה. כמה מחקרים נעשו? אילו עוד חומרים יש? איך בדקו?
    תנו לנו משהו. פשוט רשום שעשו מחקר קטן על כמה ילדים שהיו אלרגיים ולכן זה לא מסוכן. אין כלום שתומך בטענה שלכם.
    כתבה קצרה מאוד ולא מתאימה לרמה המוסברת והמנומקת של שאר הכתבות.