זה דוחה למדי, אבל רובנו עושים זאת מדי פעם. האם חיטוט באף הוא באמת הרגל לא בריא?

בדרך כלל אנחנו מחטטים באף כדי לנקות נזלת שהתייבשה, להרגיע גירוד מעצבן או סתם כי זו הרגשה נעימה. הנזלת נוצרת כאשר אבק, לכלוך וחיידקים נדבקים לקרום הרירי של האף ונתקעים על גבי השערות הזעירות שנמצאות בתוך הנחיריים. המנגנון היעיל הזה נועד למנוע כניסה של לכלוך וחיידקים לריאות. הצטברות של נזלת בתוך האף יכולה להיות מאוד לא נעימה, ולפעמים נשיפה הגונה לתוך טישו פשוט לא תעשה את העבודה, אבל האם חיטוט הוא הפתרון הבריא בעבורנו?

ד"ר אריך ווֹיְט, רופא אף-אוזן-גרון מניו-יורק, מסביר בסרטון שלעתים חיטוט באף עלול לגרום לשחיקה ולדימום בתוך הנחיריים. ישנם חמישה עורקים המובילים דם לחזית האף, ומכאן שמגיעה לשם אספקה גדולה של דם וכל פציעה עלולה להפוך לדימום רציני. דימומים עקב חיטוט באף מתרחשים בדרך כלל אצל ילדים,  שידועים בכישורי החיטוט שלהם.

אבל גם אם נחטט בעדינות וננסה לא לפצוע את האף שלנו מבפנים, עדיין קיים חשש למעבר חיידקים מהידיים שלנו לתוך האף, העלול לגרום לדלקות בדרכי הנשימה. מחקר שנעשה בבית החולים האוניברסיטאי ברוטרדם שבהולנד בדק אם חיטוט באף מעלה את הסיכוי להידבק בחיידק סטפילוקוקוס אוראוס (Staphylococcus aureus) גורם זיהום נפוץ בבתי חולים, שעמידותו בפני מרבית סוגי האנטיביוטיקה הופכת אותו לאיום של ממש על מאושפזים.

החוקרים בדקו 238 מטופלים במרפאת האף-אוזן-גרון של בית החולים. הם בחרו במטופלים שלא התלוננו על בעיה ספציפית באף. מנגד, 86 סטודנטים לרפואה ועובדי מעבדה שימשו קבוצת ביקורת של אנשים בריאים. במהלך המחקר מילאו הנבדקים שאלון על הרגלי חיטוט האף שלהם, ונוסף על כך לקחו החוקרים דגימה מאפם כדי לבדוק את הנוכחות של החיידק.

תוצאות המחקר הראו, שהחיידק סטפילוקוקוס אאוראוס נמצא בשיעור גבוה במידה ניכרת באף של המטופלים שנהגו לחטט באפם, תוצאה שחזרה גם בקבוצת המחקר וגם בקבוצת הביקורת של הנבדקים הבריאים. הממצאים הראו לפיכך שיש קשר בין חיטוט באף ובין נוכחות החיידק.

אז בפעם הבאה שאתם מתכננים לחטט באף, חִשבו על כל החיידקים של הידיים שלכם. לכן, גם אם אתם לבד, מחכים שהאור האדום יתחלף, חפשו טישו או דאגו לשטוף ידיים לפני שאתם ניגשים למלאכה.

והנה רגע של נוסטלגיה: מתברר שלחיטוט באף יכולות להיות גם סכנות אחרות, בתחום הרומנטי, לפחות אם אתה ג'רי סיינפלד:

• 12123

נו נו נו

אתם לא חינוכיים

• אנון

חייב תעסוקה

תודה על הכתבה הייתי חייב לקרוא אחרי שירד לי דם מהאף.
    אני מוצא את עצמי לא עושה דברים רק אחרי סיבה הגיונית למרות שבעבר אני מאמין שאנשים עשו דברים שאמרו להם בלי קשר לסיבה.
    וגם לפעמים חייב לשחק עם הידיים או לעשות משהו מרוב שעמום..