מחקרים הראו שסוג הבד וצבע הבגד יכולים להשפיע על הסיכוי להיעקץ על ידי יתושה

הקיץ הגיע ואיתו גם עקיצות היתושים. היתוש הזכר אינו עוקץ, ומי שעוקצת היא נקבת היתוש. היא עושה זאת כדי למצוץ דם ולמצות ממנו חלבונים שדרושים להתפתחות הביצים. בעקיצה הנקבה משחררת רוק ובו חלבונים שמונעים קרישת דם. התגובה של מערכת החיסון לחלבונים האלה גורמת לתחושת הגרד ולהתנפחות האזור העקוץ.

נקבות היתוש מאתרות את הקורבן הרצוי בזכות יכולתן לזהות את החום שנפלט מן הגוף כשהן קרובות למטרה, ובזכות יכולתן לחוש בכימיקלים שנפלטים מהגוף בזמן הנשימה וההזעה, ביניהם פחמן דו-חמצני בריכוז גבוה. את הגז הזה פולטים כל היצורים החיים כחלק מהנשימה, וביניהם גם בעלי חיים בעלי דם חם, שהם מטרתן העיקרית של היתושות. כשהנקבה באה במגע עם העור, היא מנקבת אותו עם חדק מציצה ארוך שמורכב משש מחטים חדות וגמישות, ומאתרת את כלי הדם.


נפוצים בישראל. מימין לשמאל: יתוש הבית, מין של אנופלס, יתוש-יום טיגריסי | Fabrizio Montarsi / Wikimedia; James Gathany, Pablo Cabrera / CDC

מעבירי מחלות קטלניות

בארץ מבין היתושים הנפוצים הם יתוש בית (Culex pipiens), יתוש אנופלס (Anopheles) ויתוש-יום טיגריסי (Aedes albopictus), המוכר יותר בשם יתוש הטיגריס האסייתי. השכיח מביניהם הוא יתוש הבית. יש מינים שיכולים לשאת מחלות ולהעביר אותן לאדם בעקיצה, כמו יתוש אנופלס ויתוש-יום טיגריסי. יתושים ברחבי העולם מעבירים בין היתר את המחלות מלריה, קדחת דנגי, קדחת הנילוס וזיקה. כך הם גורמים למוות של מעל 700 אלף אנשים בשנה, ולכן נחשבים בעלי החיים הקטלניים ביותר בעולם.

בשנים האחרונות נעשים מאמצים לצמצם את אוכלוסיית היתושים וכך למנוע העברת מחלות, בין היתר על ידי ייבוש מקורות מים, הדברה ופגיעה ביכולת ההתרבות של היתושים. כל אדם יכול להגן על עצמו מפני עקיצות יתושים, למשל אם ישתמש בחומרים דוחי יתושים, אך הדרך הפשוטה ביותר היא ללבוש בגדים ארוכים שמכסים את העור ומגינים עליו.


דרך מקובלת להגנה מפני עקיצות. אדם מרסס על עצמו חומר דוחה יתושים | Simon Kadula, Shutterstock

הצבעים והבדים שמרחיקים את היתושה

האם צבע בד שבחרנו ללבוש יכול להגן מפני העקיצות? מתברר שגון הבגד משפיע על המשיכה של היתושות אליו. יתושות מעדיפות צבעים כהים כמו שחור, כחול כהה ואדום. בנוסף לחוש הראייה, היתושות מתבייתות על המטרה בעזרת חום, פחמן דו-חמצני, ריחות ואותות נוספים. צבעים כהים בולעים אור, ולכן הם מתחממים בקלות רבה יותר, מה שמושך את היתושות. מחקרים הראו שבנוכחות של פחמן דו-חמצני יתושות העדיפו לגשת לצבע כהה, וללא נוכחות פחמן דו-חמצני התעלמו לחלוטין מכתם הצבע. מחקר אחר הראה שהיתושות מעדיפות צבעים כמו אדום וכתום, שמזוהים עם צבע העור בבני אדם וכן צבעים עם ניגודיות רבה לצבע הסביבה. לכן בגדים בהירים, בגוונים של לבן, חאקי, ירוק או צהוב, עדיפים למי שמעוניין להימנע מעקיצות יתושות.

גם סוג הבד משפיע על היכולת של היתושה לעקוץ. כדי ליצור מגע ישיר עם העור, עליה לחדור דרך הבד ולהגיע אליו. למשל, מכנסיים צמודים ודקים מבד לייקרה לא יצליחו להגן על האדם מפני עקיצה, ואילו מכנסיים משוחררים ועבים מבד ג'ינס יקשו על היתושה לחדור את הבד ולעקוץ. מחקר שפורסם לאחרונה בדק איך שיטות שונות של אריגה וסריגה, שיוצרות בדים שונים, משפיעות על היכולת של חדק המציצה של נקבת היתוש לחדור דרך הבד. החוקרים מצאו שסריגה מסוג שתי וערב שלוב (interlock) היא היעילה ביותר במניעת עקיצות. ככל שהחוט עבה יותר, שיעור הלייקרה גבוה יותר והתפר קצר יותר, כך הסיכוי לעקיצה יורד. המחקר הזה יוכל לסייע בייצור בגדים שימנעו עקיצות של יתושות.

אם כך לשאלה האם ביגוד יכול למנוע מיתושות לעקוץ אותנו התשובה חיובית בערך, ואם לא למנוע לגמרי, כנראה אפשר להוריד את מספר העקיצות. בין אם בבחירה מושכלת של גון הבד, בין אם לבישה של בגדים עבים ורחוקים מהגוף ובין אם בפיתוח בדים חדשים המקנים הגנה ובה בעת הם נוחים, קלי משקל ומתאימים לאקלים חם.

0 תגובות