בעקבות ההכרזה של ראש הממשלה כי הוא ממוצא ספרדי: איך עובדות בדיקות גנטיות והאם אכן אפשר להתחקות באמצעותן אחר מוצאו של אדם?

ראש הממשלה נתניהו הכריז השבוע שבדיקה גנטית העלתה שמוצאו מיהודי ספרד. בדיקות DNA אכן מאפשרות לאנשים לחקור את תולדות המשפחה שלהם. הבדיקה המוכרת ביותר היא בדיקת אבהות, שבה משווים בין סמני DNA. אלה מקטעים מוגדרים בצופן הגנטי של אדם כלשהו ושל אדם שעשוי להיות הורה ביולוגי שלו. אם מוצאים דמיון בקרוב למחצית מהסמנים של שני האנשים פירוש הדבר שיש סבירות גבוהה שהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה. אם הסמנים זהים לחלוטין מדובר בתאומים זהים, בשיבוטים או בדגימות מאדם אחד.

לבדיקת אבהות בוחרים בסמנים שהסיכוי שיהיו זהים אצל אנשים שאינם קרובי משפחה הוא אפסי. אך האם אפשר להשתמש בסמנים אחרים כדי להתחקות אחרי אבות אבותיו של אדם? כלומר, האם אפשר לדעת לפי ה-DNA מאיזו עדה בא אדם כלשהו?

התשובה היא כן, בערך. אחת הבדיקות העומדות לרשותנו, ובפרט לגברים שבינינו, היא בדיקה של כרומוזום Y, שנמצא כמעט אך ורק אצל זכרים. הכרומוזום הזה עובר מאב לבן ללא כל שינוי, פרט למוטציות אקראיות נדירות יחסית – ולכן נשאר פחות או יותר זהה מדור לדור. אם בודקים סמנים מסוימים על פני הכרומוזום שידוע שיש בהם שונות רבה מאדם לאדם, אפשר לקבוע אם שני זכרים מגיעים מאותה שושלת גברית.

באחת הבדיקות הפופולריות כיום בוחנים 67 סמנים על כרומוזום Y. אם שני הגברים חולקים ביניהם את כל 67 הסמנים, יש סיכוי של 50 אחוז שהם אחים או בני דודים, וסיכוי של 95 אחוז שהם חולקים "אב קדמון" משותף בששת הדורות האחרונים. ככל שלשני גברים יש פחות סמנים משותפים, כך פוחת הסיכוי שהם קרובי משפחה.

מתוצאות בדיקת כרומוזום Y אי אפשר לקבוע ישירות את המוצא של אדם – למשל אם הוא יהודי ספרדי או לא. עם זאת, כשמשווים את כרומוזום Y של אדם מסוים לזה של מיליוני זכרים אחרים ברחבי העולם, אפשר להלכה לזהות דפוס סמנים שמשותף לו ולקבוצה מסוימת של אנשים.

בדרך הזאת אפשר לקבוע באופן כוללני ביותר את מוצאו. הדפוס שמצאנו הוא הקבוצה שאליה הוא שייך – האנשים שאליהם הוא קרוב ביותר מצד השושלת הגברית שלו. בדיקת כרומוזום Y של יהודים שנחשבים כוהנים חשפה למשל שני דפוסי סמנים שמאפיינים אותם ומעידים שהם שייכים לאחת משתי שושלות גבריות של כוהנים. עם זאת, יש כוהנים שאינם שייכים לאף אחת מהשושלות האלו ודפוסי הסמנים האלה מופיעים גם בעמים שאינם יהודים – בעיקר אצל תימנים וירדנים.

דוגמת הכוהנים מדגישה כי ההימצאות של סמן מסוים אינה מעידה בהכרח על שייכות לקבוצה אתנית מסוימת או למוצא ספציפי. לכל אדם יש אלפי אבות קדמונים וחיפוש אחר סמני DNA יכול לחשוף רק חלק קטן מהם, וגם זה רק באופן סטטיסטי. אי אפשר לטעון שכוהן שאין לו סמן שמאפיין כוהנים אינו כוהן אמיתי, וגם לא נטען כי מורה לציור ירדני שנושא את הסמן הוא בעצם כוהן יהודי. הסמן כנראה אינו יהודי אלא מזרח תיכוני – עמים שחולקים מאגר גנים משותף.

ומה בנוגע למוצא ספרדי? יש כמה סמנים אופיניים ליהודים ממוצא ספרדי, אך אפשר למצוא אותם גם אצל אשכנזים, שידוע כי הדמיון ביניהם לספרדים רב. הממצא הזה אינו מפתיע והיה ידוע עוד לפני שעשו מבדקים גנטיים. רבים מיהודי ספרד ברחו למזרח אירופה כשנמלטו מהמגפה השחורה ואחרי גירוש ספרד, והביאו איתם את ה-DNA שלהם.

בנוסף, סמנים "ספרדים" קיימים כמובן גם בעמים שאינם קשורים כלל ליהודים. כמו כן חשוב לזכרו שמדובר רק בדפוס סמנים אחד, שאינו מגדיר את מוצאו של אדם. לדוגמה, כשבודקים את השושלת הנשית של יהודי אשכנז, ולא את הגברית, מגלים כי המוצא של רבים מיהודי אשכנז הוא בנשים מקומיות מהאזורים שאליהם הגיעו היהודים

• רות חגג קוטלובסקי

גם אני מעונינת לבצע בדיקה כדי

גם אני מעונינת לבצע בדיקה כדי להתחקות אחר המוצא של הוריי.כיצד אפשר לעשות זאת.?

• אבי

בנוגע לעמים הלא יהודים

בתימן בתקופת ממלכת חיימר רבים מהלא יהודים התגיירו - וכך נוצר עירבוב גנים עם היהודים.
    לאחר נפילת הממלכה ורדיפת היהודים - בחרו רבים מהם להתאסלם.
    ישנן מספר חוקרים שטוענים כי כ-85 מערביי השטחים הם יהודים שהתאסלמו לפני כ-300 שנים (בלחץ התורכים). מה גם שנוכחות ערבית קיימת בישראל הקדומה כבר מתקופת חזרת היהודים מגלות בבל, וסביר להניח שבמרוצת הדורות היו עירבובי גנים.
    לכן, סביר כי ישנם חלקי DNA משותפים בין הירדנים והתימנים ליהודים - ויש מקום לשלב מחקר בין ההיסטוריה לממצאים הגנטים

• אילנה

שלום רב, אני רוצה לדעת- איפה

שלום רב, אני רוצה לדעת- איפה אפשר לבצע בדיקת DNA לקבלת פרטים רבים כמו גילוי היסטוריה אישית, מוצא, מקור משפחה לאורך דורות רבים.

• שבתאי

גם אני מעוניין

• אבי

עד כמה הפרסומת של מומנדו על זיהוי שורשים אמינה?

• נעם

לדעתי - כלל לא

לא ברור מה בדקו ומדובר בפרסומת לחברת נסיעות, אז אני מפקפק. כמו במקרה של עדו נתניהו הבדיקות אינה מעידות בהכרח על שייכות לקבוצה אתנית מסוימת או למוצא ספציפי. ובכלל, אם נבדוק מספיק לאחור המוצא של כל בני האדם הוא באפריקה. כמו כן, החלק שבו גילו כביכול בן דוד של אחת הנבדקות רק מגדיל את החשד כי מדובר בסתם שחקנים שעושים משחק יתר, והמבנה דומה לכל הפרסומות הדביקות והמבוימות של "לא תאמינו איך היא הגיבה לדיוקן שציירו לה", "אנשים קוראים מה חבריהם כתבו עליהם", "איך אנשים מגיבים כשמציעים להם חיבוק" וכו'.

• גלעד

מהי הבדיקה המומלצת במקרה שלי?

אם אני יודע בודאות שביני לבין אלמוני (שנינו גברים, בני אותו גיל וכנראה אותו דור, רוצים לבדוק את צד האב) יש קשר משפחתי על סמך מחקר שורשים, רק אנחנו לא יודעים לומר מאיזה דור, אבל סבורים שמדובר בלא יותר מ-5 או 6 הדורות הקודמים לנו, איזו בדיקה תיתן לנו את הסבירות הגבוהה ביותר שאנחנו בני דודים ותצביע באופן ברור על מי הסב המשותף לנו? 67 מרקרים או 111? אחר? תודה.

• נעם

בדיקות מהסוג הזה לא יכולות

בדיקות מהסוג הזה לא יכולות להצביע בוודאות על זהות הסב המשותף. הן כן יכולות להראות מה הסבירות שיש בין שניכם קשר ולפני כמה דורות חי האב הקדמון המשותף הקרוב ביותר לשניכם. הכל עניין של הסתברויות. אם הבדיקה היא של 67 סמנים ותהיה התאמה של כל הסמנים של שניכם, יש כאמור סיכוי של 50 אחוז שאתם אחים או בני דודים, וסיכוי של 95 אחוז שאתם חולקים "אב קדמון" משותף בלא יותר מששת הדורות האחרונים. בבדיקה של 111 סמנים, שכולם תואמים, יש סיכוי של 50% שאתם אחים ו-95% שאתם חולקים אב קדמון בלא יותר מחמשת הדורות האחרונים. נראה שאם אתם מתלבטים בין הבדיקה של ה-67 לזו של ה-111 עדיף להתחיל בזולה יותר ולשדרג במקרה הצורך.

• גלעד

תודה על העצה, מר נעם. אמשיך

תודה על העצה, מר נעם. אמשיך לקרוא עוד וללמוד מכם, ויש מה.

• חצי מזרחית. אין...

טריק ידוע של ראשי ממשלה מהימין

הרבה ראשי ממשלה מהימין טענו שהם מזרחיים, כדי להתחנף לעדות המזרח.

• יעקב

אפשר לחשוב שמנהיגי השמאל לא

אפשר לחשוב שמנהיגי השמאל לא מתחנפים למזרחיים ומאחורי הגב קוראים להם "פרענקים". חצי-מזרחי לא-תמים

• ארי

הבדיקות אכי מתקדמות אפשר

הבדיקות אכי מתקדמות אפשר להזמין בחברת Full Genomes. בן דוד שלי הם עושים בדיקות של כרומוזום Y וגם של כל הגנום.

• ארי

בן דוד שלי עשה שם בדיקת

בן דוד שלי עשה שם בדיקת כרומוזום Y וקיבל מידע מפורט על המקורות שלו.

• יובל ברוכמן

איפה עושים בדיקה

איך והיכן ניתן לעשות בדיקה כזאת? וכמה היא עולה?

• סויסה

familytreedna.com

• סויסה

יש שייכות ויש שייכות

בדיקות DNA של 12 אללים הראו שיש לי בני משפחה שעדיין גרים בספרד ( יהודים מומרים ) אני כמובן נולדתי בקזבלנקה מרוקו. אגב זה לא עוזר ולא בכהוא זה לדרכון ספרדי לדרכון ספרדי דורשים ידע בשפה הספרדית של יותר מ 90% מהאוכלוסיה שנולדה בספרד דאגו שהיהודים הספרדים האמיתיים באמת לא יגיעו למכורתם התרבותית

עברתי פה

היהודים הספרדים האמיתיים דיברו ספניולית/לדינו, וזו נשארה שפתם בגולה וכשעלו לארץ.

• גאיה הרוחנית

סליחה על הבורות

הכתוב מעלה תקף גם על מי שיש לו כפילות בכרומוזום ה-y?

• תמר

כפילות בכרומוזום Y היא נדירה

כפילות בכרומוזום Y היא נדירה ונחשבת ל'מוטציה גנטית'. בודקים את המידע הגנטי על כרומוזום Y מכיוון שהוא ייחודי לגברים, קטן ו'קל' יחסית לעקוב אחרי שינויים בו (יש עוד סיבות אבל אלו בגדול).

• צבי פלטיאל

המוצא של יהודים רבים יכול

המוצא של יהודים רבים יכול להיות גם מגברים מקומיים, לא יהודים. כתוצאה מגיור, קיום יחסים בין יהודים ויהודיות לשאינם יהודים, ואפילו מקרי אונס, יש בין היהודים כיום הרבה גנים שאינם ממקור יהודי. למעשה אין צורך בבחינת הגנים שהתאפשרה רק בדור האחרון, גם הדימיון החיצוני בין היהודים שעלו מארץ זו או אחרת לתושבי אותה ארץ מעיד על הערבוב הרב. יהודים מתימן דומים לתימנים שאינם יהודים, יהודי מזרח אירופה דומים לשכניהם שם וכך גם לגבי יהודים מארצות אחרות. אין ספק שהרבה דם לא יהודי זורם בנו.

• ליאור

שיוך עדתי זה תרבות ושפה, לא גנים

אם משפחה אשכנזית מאמצת ילד שנולד בברזיל - הילד אשכנזי. משפחה מרוקאית שמאמצת ילד נטוש ממוצא אשכנזי - הילד מרוקאי. יהודים נדדו בעולם, אשכנזים נטמעו בספרדים, ספרדים באשכנזים - מה שקובע הוא התרבות בה אדם נולד וגדל. ספרדים ששם משפחתם "אשכנזי" מוצאם אשכנזי, כנראה גם הגנים שלהם, אבל שיוכם העדתי הוא ספרדי.

• מוטי כהן

איזה אוספ של שטויות.מה תרבותם

איזה אוספ של שטויות.מה תרבותם של אשכנזים לא חרדים ולא דתיים? איזה משמעות יש למושג אשכנזי או ספרדי או כל מונח אחר? יהודי צפון אפריקה שחיים כיום בצרפת והתחנכו שם הם צרפתיים? הא זה מוצא או אזרחות?