הוויכוח על הכרה ביהדותם של עולים על סמך בדיקות DNA אינו רלוונטי, משום שספק רב אם בדיקות כאלה אכן יכולות לקבוע אם אדם הוא ממוצא יהודי

לאחרונה נשמעים – בעיקר מפי פוליטיקאים – קולות לבדיקת יהדותם של עולים חדשים באמצעים גנטיים. הקריאות מתבססות על מחקרים הטוענים כי התגלה גן או אוסף של גנים שמעידים כי מוצאו של אדם משושלת יהודית – "הגן היהודי". מחקרים כאלה בודקים בדרך כלל אוסף של גנים באוכלוסיות שונות ומחפשים התאמה בין גֵן ספציפי למוצא יהודי. על פניו יש בכך הגיון. צאצא של אם יהודייה נחשב ליהודי, ולכן באופן תאורטי ניתן לטעון שהדת היהודית עוברת בתורשה מאם לצאצאיה ולא מופרך לחשוב שבאוכלוסיות יהודיות קדומות שחיו באזורנו לפני כ-2000 שנים היו הבדלים גנטיים מאוכלוסיות אחרות, ושהבדלים אלו נשמרו לאורך שנות הגלות.

המקום העיקרי שבו מחפשים גנים כאלו הוא המיטוכונדריה. אלה אברונים המצויים בכל התאים שלנו ואחראים, בין השאר, על ייצור אנרגיה לתא. למיטוכנדריה יש DNA עצמאי, אשר משתכפל גם הוא כאשר התא מתחלק. בתאי המין קורה דבר מעניין. הביציות מכילות מיטוכונדריה רבים מאוד, אך תאי הזרע מכילים רק מיטוכונדריה מעטים שנועדו בעיקר לספק אנרגיה לתנועת תא הזרע אל עבר הביצית. כאשר הזרע מתאחה עם הביצית בתהליך ההפריה, המיטוכונדריה שלו נותרים בחוץ, כך שהעובר מקבל את הרוב המכריע של המיטוכונדריה מהביצית. התוצאה היא ש-DNA מיטוכונדרי יעבור בתורשה מאם לצאצאיה. לכן דווקא ה-DNA הזה הוא מקום טוב לחיפוש סמנים גנטיים המשותפים ליהודים.

מחקרים שחיפשו מאפיינים גנטיים שאופייניים רק ליהודים מצאו מכנה משותף כלשהו, גֵנים, או ליתר דיוק גרסאות מסוימות של גנים, שאכן מצויים בשכיחות גבוהה אצל יהודים. הבעיה שהם מצויים גם בעמים אחרים שהגיעו מהאזור שלנו כמו למשל הדרוזים או הקפריסאים.

אותם מחקרים הראו שיהודים ממוצא שונה באירופה ועדות ספרד חולקים מוצא משותף עם עמים במזרח התיכון – עדות גנטית להגליית אוכלוסייה מאזור ארץ ישראל לארצות רבות אחרות.  מחקרים אלו הולידו גם מספר ממצאים מעניינים נוספים למשל שאצל כ-80 אחוז מקהילות יהדות אשכנז יש DNA מיטוכונדרי שמקורו לא במזרח התיכון, כלומר יתכן שגברים יהודים שהוגלו העמידו צאצאים עם נשים מקומיות שהתגיירו. מחקר אחר, גם הוא על יהדות אשכנז, הראה כי יש ארבעה מקורות עיקריים ל-DNA מיטוכונדרי מזרח תיכוני דבר שעשוי להעיד על ארבע שושלות מייסדות. חשוב לציין שרוב המחקרים הללו קטנים ונערכו על מספר מצומצם של יחסית של נבדקים, לא יותר מאלפים בודדים ולכן ייתכנו הטיות בתוצאות. כמו כן DNA יכול לצבור מוטציות, כך שמאפיינים גנטיים כאלה יכולים להופיע ולהעלם במרוצת הדורות. נערכו גם לא מעט מחקרים על מאפיינים גנטיים שעוברים בהורשה אבהית, או בהורשה רגילה, וגם הם מצאו מקטעים שאופייניים לאוכלוסיות ממוצא מזרח תיכוני. מדובר, אם כן, בפאזל גדול ומסובך מאוד.

מערבבים גנים

אפשר ללמוד על ההיסטוריה של העם היהודי מהמידע הגנטי הכללי המבדיל בינו לבין עמים מקומיים, כפי שניתן לעשות זאת גם לגבי אירועים היסטוריים משמעותיים אחרים כמו למשל כיבושי המונגולים, או התפשטות האבעבועות השחורות באירופה. הבעיה מתעוררת כאשר רוצים ללכת בכיוון ההפוך ולקבוע אם אדם יהודי על סמך הפרופיל הגנטי שלו.  מוצא יהודי אמנם עובר בתורשה מאם לילדיה, אך כאשר אישה מתגיירת היא לא רוכשת את המאפיינים הגנטיים של "יהודים מקוריים". באופן דומה כאשר אישה מעמידה צאצאים עם אדם שאינו יהודי, ומתנצרת או מתאסלמת, ה"פרופיל היהודי" לא נעלם וממשיך לעבור בתורשה לצאצאיה במשך דורות רבים.

בנוסף לכך, מוטציות שמתרחשות כל הזמן באופן טבעי יכולות תיאורטית "להחליש את הפרופיל היהודי". לכל זאת יש להוסיף את העובדה שאותו "פרופיל גנטי יהודי" לא ייחודי רק ליהודים וחלקים ממנו מצויים גם אצל עמים אחרים ממוצא מזרח תיכוני.

לכל אלה יש להוסיף את העובדה כי  יהודים ממוצא אשכנזי דומים פיזית באופן מחשיד לאנשים מאותו מוצא שאינם יהודים. זה נכון גם לגבי יהודים ממוצא תימני, אתיופי, עיראקי וכו'. התאמות כל כך טובות לסביבה, כמו שינוי בצבע העור או השיער לא מתרחשות תוך 2000 שנה בלבד.  גם אם זה היה קורה, הדמיון בתכונות נוספות כמו תווי הפנים אינו משאיר מקום רב לספק: אותו גרעין גנטי שהגיע מהמזרח התיכון לפני כ-2000 שנים, נמהל בגנים מקומיים בכל אזור שהיהודים הגיעו אליו. יש כיום חברות מסחריות אשר בודקות DNA של אנשים ובעזרת סמנים גנטיים מנסות לזהות שייכות לאזורים גיאוגרפים, ובמידה מסוימת את ההסתברות שהאדם הוא ממוצא יהודי, אבל זה עדיין רחוק מלהיות מדויק מהסיבות שמנינו למעלה. בשורה התחתונה: אין גן יחיד שמשותף לכל היהודים. לכל היותר יש גנים המאפיינים קבוצות ממוצאים מסוימים, וגם שם יש שונות בעקבות התגיירות והתבוללות. קשה להניח שתימצא בדיקה גנטית שתוכל לקבוע בדיוק מספיק גבוה אם אדם הוא יהודי או לא.

תודה לעידו חדי על העזרה בתחקיר לכתבה.

36 תגובות

  • זכריה מתן

    כל מחקר גנטי של עמים ואפילו קבוצות גדולות חייב לקחת בחשבון

    ההיסטוריה שלהן ולהתבצע על דגימות סטטיסטיות מגוונות ומקיפות. בלעדן, הסיפור הוא חלקי ולא משקף קשר לסיפור ההיסטורי הבעיה הגדולה היא לא התגיירות נוכרים, כי בכל מקרה זו היתה תופעה די מצומצמת לאורך 2000 השנים האחרונות. הבעיה האמיתית היא שרוב היהודים, שלא הושמדו בפרעות, פוגרומים, שואה ושאר צרות, .המירו את דתם בין אם מרצון, לחץ חברתי או קיומי, פרעות, הינצלות מעקדה וכו'. הנתון ההיסטורי הסטטיסטי הפשוט הוא שבמאה הראשונה לספירה מספר היהודים בעולם היה כ-7 מיליון נפש, כחציים חיו כבר בקהילות מבוססות במרחב המזרח (בבל/עיראק, חיג'ז ותימן) והים תיכוני (מצרים, סוריה, לבנון, אסיה הקטנה, קפריסין, לוב, איי יוון, רומא ותחילת התיישבות בחוף המזרחי של ספרד, ויש תיעודים כבר ליהודים ששירתו בחיל האספקה הרומי והתיישבו בנקודות משמר לאורך גבולה הארוך של אימפריה הרומית - בעיקר לאורך הגדה הדרומית של הדנובה ודרום רצועת החוף הדרומית של חופי צפון אפריקה.
    אם היה גידול סדור במספר היהודים כי אז הם היו מונים היום אולי כמיליארד נפש, משהו כמו הסינים. אלא שלמעשה מאות מיליוני יהודים בפוטנציה נעלמו מההיסטוריה, משום שהם המירו את דתם מרצון או בכפיה. מחקר גנטי מקיף של תושבי חצי האי האיברי העלה שכ-20% מההיספנים והפורטוגזים הם ממוצא יהודי. הבדיקה הזו אמינה יחסית משום שתהליכי המרת הדת התרחשו במאה ה-14 וה-15 עד גירוש ספרד ב-1492 וגירוש פורטוגל ב-1497, יחסית קרוב לזמננו ויש בעניין זה כיסוי טקסטואלי נרחב.
    מכאן, שהתעלמות מהסיפור ההיסטורי המורכב, לא תיתן לנו תמונה אמינה לגבי פרשנות הממצאים הגנטיים. מאז שנות ה-90 בוצאו אולי מאות מחקרים גנטיים, כשהעם היהודי בשל ייחודו היסטורי, כיכב ברוב המחקרים. אלא שמעולם לא ראיתי מחקר גנטי שמלווה במחקר היסטורי וצמוד לסיפור ההיסטורי, ומכאן שרוב המחקרים הם אולי מרשימים מבחינת המחקר המדעי הגנטי, אבל הוא לא מתחבר למציאות ומצייר תמונה מעוותת ופרשנות שגויה.

  • אורן

    יהודי

    אלה שטויות
    יהודים אשנכזים, מזרחים ויהדות ספרד נבדלים גנטית מהאוכלוסייה שסביבם
    בתימן הם ממוצא יהודי, אבל גם השבט הכי גדול שם התגייר ורוב האוכלוסייה הייתה יהודית ואז התאסלמה
    ולכן הם לא כל כך נבדלים גנטית מתימנים לא יהודים
    אצל האתיופים הם כנראה גוירו וקיבלו מנהגים יהודיים מסויימים, אז הם גם דומים לאתיופים לא יהודים
    אצל ההודים, יהודים מזרחים הקימו שם קהילות (ונשאר מעט מאוד)
    בני מנשה גם זהים לאזור שלהם ובעלי מנהגים יהודיים, בדומה לאתיופים את הקבוצות העיקריות - אשכנזים, מזרחים, ספרדים וצפון אפריקה אפשר להבדיל מאוד טוב
    אצל השאר לא

  • לירי

    יש גם ערבים בלונדינים, והם עדיין ערבים..

    צבע שיער ועור לא צריך 2000 שנה כדי להשתנות, מספיק רק דור. אגב, יהודים אשכנזים יותר דומים לטורקים, לא לאירופאים. אם אנחנו לא חולקים דנ"א, למה בכל העולם ממליצים ליהודים לעשות בדיקות גנטיות לפני כניסה להריון? נראה לי שאתה צריך להחליף מקצוע..

  • ירדן

    בנוסף לכך לא שמתי לב להמשך ,

    בנוסף לכך לא שמתי לב להמשך , לא בכל העולם אלא בריכוזים של יהודים בייחוד אשכנזים , אגלה לך סוד יש עוד קבוצות כאלה כמו הדרוזים , יהודים שאכנזים התחתנו אחד עם השני במשל מאות שנים ולכן יש יחסית הרבה עם עיניים תכולות לפחות לפני מלחמת העולם השנייה כאשר היו בכפרים , ערבוב קל רק עם בני משפחה גורם למחלות גנטיות רבות

  • ירדן

    זה דווקא לא נכון , יהודים

    זה דווקא לא נכון , יהודים אשכנזים לרוב יותר בהירים מטורקים , וחוץ מזה זה הגיוני

  • זכריה מתן

    ברור. מוצא התורכים הוא

    ברור. מוצא התורכים הוא מונגולו-תורכי, כלומר מצפן מזרח לים הכספי. הגנטיקה שלהם שונה בתכלית מעמי המזרח התיכון ויהודי אשכנז (ולא אשכנזים).

  • המגיב

    אין דבר אחד נכון בכל מה שכתבת

  • יצחק

    מחקר קודם )2006( דיבר על כך

    מחקר קודם )2006( דיבר על כך ש40 אחוז מהאשכנזים מוצאם בארבע נשים שהגיעו מהמזרח התיכון. מבחינת קו היוחסין הגברי המצב יותר טוב, ומצביע שרוב האשכנזים חולקים יוצא משותף עם היהודים הספרדים. רצוי לציין ולדייק בשים לב למטען הנפיץ שיש לנתונים אלה.

  • אריק

    המסקנה של המחקר פשוט לא מדוייקת

    המסקנה מהמאמר הזה לא מדוייקת בעליל - אמנם הרבה עובדות נכונות צוינו, אך המסקנה כי "לא ניתן לאשש האם אדם הוא יהודי על סמך בדיקה גנטית" זה לא מדויק.
    קודם כל, מכיוון שב-1000+ שנים האחרונות אבותיהם של רוב היהודים שחיים היום חיו בסביבה בעלת רוב נוצרי או מוסלמי, כמות המתגיירים שיכלו להצטרף לכל אחת מתפוצות ישראל, בניגוד לעת העתיקה (התקופה הרומאית ותחילת ימי הביניים) ירדה פלאים, ועל כן יהודים לרוב התחתנו רק בינם לבין עצמם. רואים זאת היטב במגוון הגנטי המאוד מאוד מצומצם של כמעט כל קהילה יהודית בעולם, וזה ההסבר לתפוצה הגבוהה יותר של מחלות גנטיות בקרב יהודים (חוסר מגוון גנטי).
    אצל יהדות אשכנז, שגם כיום בקרב יהודי העולם היא הגדולה ביותר, המצב אף חמור יותר, כיוון שלפני בערך 750-800 שנה עברה "צוואר בקבוק" גנטי (כנראה אחרי פוגרומים נרחבים בגרמניה במסעות הצלב) וכיום כל מליוני היהודים האשכנזים הם צאצאים של בערך 350 יהודים שחיו אז.
    וזה מחזיר אותי למסקנה השגויה של מה שכתב כאן ד"ר גרטי.
    נכון, כשאדם מתגייר - הוא לא משנה את המטען הגנטי שלו והופך ליהודי.
    אבל - הגיורים האלה ב-1,000+ השנים האחרונות, ובכלל אחרי המאה ה-4-5 לספירה, כלומר ב-1,500 השנים האחרונות, היו מאוד מאוד נדירים. אם מסתכלים על יהודים אשכנזים למשל, ניתן לראות כי למרות שחיו בקרב עמי צפון ומזרח אירופה במשך 1,000+ כלל המחקרים הגנטיים שנעשו בקרב יהודים אשכנזים ב-20+ שנים האחרונות מצביעים שהאשכנזי הממוצע חייב אולי 10%-15% מהמטען הגנטי האוטוזמלי שלו לעמי צפון ומזרח אירופה (גרמנים, פולנים, בלטיים וכד'). מוצא רוב המתגיירות (ודגש על נשים - כיוון שבצד האב כמעט כל המוטציות על כרומוזום ה-Y מצביעות שרוב המוחלט של האבות המייסדים של יהדות אשכנז הגיעו מהלבנט) אם כן הוא מעמי דרום אירופה - איטליה יוון וכד', כלומר בתקופה בה אבותיהם של האשכנזים חיו בדרום אירופה - או כמו שאמרתי, בעת העתיקה בתקופה הרומית.
    ועצם העובדה שאבותיהם של היהודים האשכנזים בקשי גיירו נשים או גברים ב-1,500 השנים האחרונות, ובמיוחד אחרי צוואר הבקבוק הגנטי שחוו, גרם לכך שכמעט כל יהודי אשכנזי בעולם קרוב ליהודי אשכנזי אחר מבחינה גנטית כאילו היו בני דודים דרגה רביעית או חמישית. כן, גם אנשים שאין בינהם שום קשר משפחתי כבר מאות שנים.
    כמו כן, גם המוטציות על האללים המיטוכונדריים (מה שעובר מהאם) הם מאוד לא מגוונים. למשל, כמעט 40% מיהודי אשכנז נושאים אלל מיטוכונדרי מתת קבוצה K1a1b1a או K1a9 או K2a2a. למעשה, שלושת המוטציות המיטוכונדריות הללו מאוד, מאוד נדירות בקרב לא יהודים.
    בנוסף, כמו שכבר הזכרתי, חוסר הגיוון הגנטי גרם לכך שקל מאוד לזהות קבוצות יהודיות ככאלו גם מבחינה אוטוזומלית, ובבדיקות גנטיות של אוכלוסיות המקטע הגנטי המשותף בין יהודים אשכנזים זרים יוצר מצב שכמעט כל יהודי אשכנזי מלא שעושה בדיקת מוצא גנטית ביתית יקבל 99% "יהודי אשכנזי".
    על כן, בוא ניקח דוגמה חיה. אדם בשם וולאדיק. נולד באוקראינה, טוען כי הוא אמו היתה יהודיה, אך אבדו כל המסמכים על כך. הוא עושה בדיקה גנטית, כולל בדיקת אלל מיטוכונדרי (כלומר אלל שקיבל מאמו), ומקבל את התוצאות הבאות:
    אוטוזמלית - 48-52% יהודי אשכנזי
    אלל מיטוכונדרי - אחד מהאללים הכי נפוצים של יהדות אשכנז (אחד מה-Kים שהזכרתי למעלה או אחרים שגם הם ידועים במחקרים כייחודיים בעיקר ליהודים אשכנזים) תוצאה כזו ב-99% תקבע שהוא אכן בן לאם יהודיה אשכנזית, ועל כך גם ד"ר גרטי לא יוכל לחלוק.
    אך מה קורה עם יהודים ספרדים ומזרחים?
    גם כאן הדבר די דומה ליהודים אשכנזים, אך לצערנו שני דברים קצת מקשים על זיהוי מוצא יהודי המוטל בספק:
    1. רוב יהדות אגן הים התיכון התערבבה לא מזמן (ב-500 השנים האחרונות) עם יהדות ספרד, דבר שקצת העלה את המגוון הגנטי.
    2. בניגוד לאשכנזים שנחקרו לעומק גם מסיבות גודל הקהילה וגם מסיבות שהמקום שבו מחקרים רבים כאלה נערכים, בתפוצות, יהודים אשכנזים הם הרוב המוחלט בניגוד לארץ, רוב החברות שעורכות את הבדיקות הגנטיות הביתיות כנראה לא ייצרו קבוצת יחס המורכבת רק מיהודים מרוקאים, או רק מיהודי לוב וכד'. ולכן לרוב הנבדקים תהיה תוצאה של "40% יהודי ספרדי" וכד'.
    3. גם נושא האללים המיטוכונדריים בקרב יהדות ספרד וצפון אפריקה ויהדות המזרח פחות נחקר לעומק, ובגלל שיהודים אלו לא עברו צוואר בקבוק חמור כמו יהדות אשכנז, המגוון של מוטציות על המיטוכונדריה כנראה הרבה יותר גדול.

  • יחזקאל שנאן

    אין קשרר בין גנטיקה להשתייכות לעם ישראל

    עם ישראל אינו עם גנטי אל עם רעיוני. המצטרפים לעם ישראל בקבל המסורת והרעיון שהם חלק מעם ישראל הופכים להיות בני אברהם ואין לזה שום שייכות גנטית גנטיקה ובה לרפואה ומחקר היסטורי.

  • Sassi6

    אם לבן הארמי היה ארמי, ואם אחותו רבקה ארמית, ואם בנותיו רחל ולאה

    אם לבן הארמי היה ארמי, ואם אחותו רבקה ארמית, ואם בנותיו רחל ולאה ארמיות, אז יעקב אבינו חצי ארמי מרבקה, ואז השבטים חצי ארמים מרחל ולאה, ורבע ארמים מיעקב אבינו, ובסה"כ יוצא שהשבטים ב-75% ארמים, ואז אפרים ומנשה 37.5% ארמים, ו-50% מצרים, ובסה"כ יוצא שאפרים ומנשה ב-87.5% ממוצא מצרי-ארמי, ואם פרץ וזרח בני יהודה 37.5% ארמים, ו-50% כנענים, אז בסה"כ יוצא שפרץ וזרח ב-87.5% ממוצא כנעני-ארמי, אז יוצא מזה שאנחנו היהודים משבט יהודה ב-87.5% ממוצא כנעני-ארמי, למעט צאצאי משפחת השלני מבני שלה, ויש לי עוד שאלה, אני שמעתי מזקני תימן שיש מסורת בידם שגלות תימן משבט שמעון, אז האם יש סימוכין בכתובים למסורת זקני תימן? תודה

  • ארי

    לא מדוייק!

    לא מדוייק!
    מוצאה של משפחת אברהם היה מאור כשדים משם הם היגרו לחרן ומשם אברהם היגר לישראל...
    לבן מכונה במקרא לבן הארמי ע"ש מקומו אך מבחינה גזעית לא ידוע לנו מה היה המגוון הגנטי באותו אזור לפי המקרא...
    המחקר הארכיולוגי קובע ששטח זה היה שייך לאימפריה החיתית שתושביה היו הינדו אירופאים מבחינה גזעית...
    במדרשים כתוב שרחל ולאה היו בהירות עור ואילו בלהה וזלפה כהות עור... דבר זה מרמז על כך שמגוון אתני באותה המדינה לא נולד ב-121...
    פרץ וזרח נולדו מתמר שהייתה בתו של שם כך שמוצא כנעני לכאורה אין בבני יהודה...
    לגבי אשת יוסף אסנת, אסנת היתה בת דינה שנולדה מנישואיה הכפויים לשכם והיא נשלחה למצרים בכדי להרחיק את הבושה מהמשפחה...
    כלומר השבטים מנשה ואפרים נושאים 75% גן יהודי ו-25% גן כנעני...
    לגבי טענות זקני תימן מאד מעניין, לפני שנים עלתה בי השערה כזו...
    ההיגיון שמאחורי זה ששבט שמעון שכן בדרום הארץ בצפון הנגב ואך טבעי שאנשיו יפנו דרומה בעיתות שלום למסחר ובעיתות מלחמה כפליטים....

  • איציק

    אשכנזים לא שייכים לכאן אבל השתלטו על העם היהודי באמצע המזה"ת

    צל כ-80 אחוז מקהילות יהדות אשכנז יש DNA מיטוכונדרי שמקורו לא במזרח התיכון

  • אלי

    אתה עשית בדיקה גנטית?מענין

  • מיכאל

    כן רק אתה שייך לכאן כל השאר

    כן רק אתה שייך לכאן כל השאר באו במסמכים מזויפים שקנו בארכיוני רוסיה

  • פנחס

    בדיקה מועילה - זו עובדה

    ראשית, בפתח המאמר צוין שפוליטיקאים קוראים לבצע בדיקות DNA כדי לבדוק יהדות...
    אני חייב לציין שלמרות שאוזני קרויה לנושא, מעולם לא שמעתי קריאה כזו מפוליטיקאים (חוץ מליברמן שמנסה להלהיט כנגד הרבנות) ואף לא מכאלו שאינם פוליטיקאים, בעצם אף אחד לא "קורא" לבצע בדיקות שכאלו.
    ישנם גורמים - וליתר דיוק, אני מכיר גורם אחד בלבד (מכון סימנים) - שמציע לכל אדם כאשר הוא לא מצליח להוכיח את יהדותו בפני כל גורם שהוא, לבצע את הבדיקה הזו ובכך לאושש במקרים רבים את עובדת היותו יהודי. ולעצם הנושא, הקביעה שהבדיקה לא יכולה להועיל, איננה נכונה כלל.
    ראשית, במישור העובדתי, עשרות רבות שביצעו את הבדיקה של הmtDNA (הDNA המיטוכונרי) במכון סימנים, קיבלו המלצה מהמכון - המלצה שהרבנות וגורמים נוספים אכן קיבלו אותה.
    שנית, ללא קשר ל"גן יהודי", כל אדם בעולם משתייך לקבוצה כלשהי בשבט האימהי שלו, זו עובדה אובייקטיבית מדעית חד משמעית שלא קמו לה עוררין, זו עובדה פשוטה שאין מה לערער עליה.
    כאשר זוהתה קבוצה - מתוך קבוצות רבות מאוד שזוהו - ונמצא שכל בני הקבוצה הזו הינם למשל יהודים, ובמקביל, כל הנבדקים הלא יהודים נמצאו שייכים לקבוצות אחרות, הרי מעתה כל אחד שיבדק וימצא שהוא נושא את הגן האימהי של אותה קבוצה, הוא חייב להיות שייך אליה!
    מבחינה סטטיסטית, לא תיתכן אפשרות שונה.
    אכן, כדי לראות בתוצאות הבדיקה את שיוכו של הנבדק, חייבת להיכנס לתמונה גם הערכה סטיסטית מקצועית, ולא רק תוצאות של בדיקה מדעית.
    יש כאן בשורה טובה ומרנינה לכל אותם מתקשים בהוכחת יהדותם ופתרון נגיש ונוח לבעיה כה קשה, יהיה חבל מאוד אם במאמרים כאלו ואחרים, או מסיבות פוליטיות וכדומה, ימנע הפתרון מאלו הזקוקים לכך.

  • מנשה

    מספר היהודים שירד למצרים היה

    מספר היהודים שירד למצרים היה 70, מספר היהודים שעלה ממצרים לאחר 90 שנים (לא 400) היה מעל 600,000. לפי מניין כלל האוכלוסייה לעומת מניין הבכורים לכל גבר היו בממוצע 25-30 בנים. האוכלוסייה היהודית הורכבה ברובה משפחות שהיהודים קנו במצרים. האמהות של 4 מהשבטים היו שפחות, אמהות האומה בלהה וזלפה, נשותיהם של בני יעקב היו ברובן נכריות כמו למשל אסנת אשת יוסף שהייתה בת לכהן מצרים.

  • דורון

    המספרים שאת מציינת הם עורבא

    המספרים שאת מציינת הם עורבא פרח ומבוססים על המיתולוגיה היהודית, מעבר לכך אין לזה תימוכין! לגבי ה - 60000 שיצאו ממצרים, הרי שאורכה של שיירה כזאת היה צריך להיות למעלה מ-20 ק"מ (בהנחה שהמרחק בין שורה של צועדים לבאה אחריה הוא 1 מטר, מה שאינו סביר)

  • אנונימי

    בורות בורות... כמה עצוב.

    טעות בידך! חבל.. מדבריך עולה שאתה סבור שרוחב השיירה אמור להיות שלושים איש וכאן הטעות - וכאן הבורות. על פי המסורת היהודית (שבחרת לקרות לה מיתולוגיה - גם כן חבל), רוחב המחנה היה יותר מאלפיים אמה, כשכל שבט חונה על דגלו בצד מסוים על פי המתואר בחומש במדבר.
    זכותך (או שלא) לחשוב על מיתולוגיה יהודית, אבל בבקשה היה הוגן, על תפריך דבר שאין לך מושג אחד או שניים בו. תודה רבה.

  • דורון

    600000 לא 60000 כפי שכתבתי

    600000 לא 60000 כפי שכתבתי בטעות

  • מרצלה

    הי אני רוצה לעשות בדיקת גנאטי

  • פנחס

    ניתן לפנות למכון סימנים- machon.simanim@gmail.com

    machon.simanim@gmail.com

  • יחזקאל שנאן

    אין קשר בין גנטיקה להשתייכות לעם ישראל

    הבדיקה זה שטויות.
    עם ישראל הוא עם רעיוני של הקשרות למסורת ישראל

  • אלי

    אתה מדבר שטויות-ובטח אתה חושב

    אתה מדבר שטויות-ובטח אתה חושב שפלשתינים הם עם חחח

  • אדמון

    תובנות

    תובנות שעולות מהמאמר היו ידועות מזה זמן רב, רק חוזקו על ידכם.
    רוב יהדות אשכנז מקורה בגרים שהסתפחו לישראל, הידועים שבהם אלו הכוזרים לפני 800 שנה שהסתפחו לעם ישראל.
    ההערכות אומרות שישנם המון בתוך עם ישראל שאינם יהודים כלל, רוב מוחלט מיוצאי אשכנז, וחלקם מיוצאי המדינות שהזכרתם (תימן וכו'). הן לפי המראה החיצוני שנתבע בהם תוך מאות שנים נגד כל חוקי הטבע, והן לפי התכונות (במקורות כתוב: שלשה סימנים באומה זו, ביישנים רחמנים וגומלי חסדים, ומי שאין בו סימנים אלו בידוע שאינו מזרע ישראל).
    לעומתם יהדות מרוקו גם במחקרי ענק דרך בדיקות גנטיות, רואים בבירור ש 99% ממנה לא התערבבו בעם המרוקאי הלא יהודי אלא שמרו על יהדותם טרם גירוש ספרד.

  • אנונימי

    קראו לזה ספין.. זה ספין?! זו

    קראו לזה ספין.. זה ספין?! זו טפשות מושלמת! לחשוב שהעם המסורתי-משפחתי והמנודה הפך מיהודי לגויי, תוך שימוש באגדות עם שנופחו בצורה לא פרופורציונלית ומטומטמת.
    חזור בך!

  • אלי

    סיפור הכוזרים הוא ספין ואגדה מצוצה עבור אינטרסים...

    הכל בעיני המתבונן...
    אם היית קורא את הכתבה מהתחלה ועד הסוף לא היית סתם מקשקש...
    משתמע מהנאמר בכתבה שסיפור הכוזרים הוא אגדה אורבנית....
    מי שהפיץ אגדהכזב זו זה היה
    1. המשכילים באירופה שחיפשו ספין רעיוני בכדי לנתק יהודים מזהותם....
    2. קראים במזרח אירופה שחיפשו דרך יצרתית כיצד לשכנע את הצאר הרוסי לפתור אותם מהמגבלות שהוטלו על יהודים...
    3. לאחר קום המדינה היו יהודים בישראל ממוצא ספרדי שקידמו תאוריה זו כסוג של תגובת נגד לפטרונות האשכנזית..
    4. גורמי שמאל וגורמים מדינתיים זרים אחרים שרוצים לנתק את היהודים בכלל ואלה שבישראל בפרט מזהותם היהודית ומהחיבור הרגשי לארץ ישראל...

  • יחזקאל שנאן

    סיפור הכוזרים והתגיירות חלק מהם שנוי במחלוקת כי אין סמוכין

    מדובר רק בסיפורים. יהודים כבר היו ברחבי אירופה הרבה לפני צמיחת הממלכה הכוזרית.
    עניין ההתיהדות הכוזרית הור מיתוס של סיפורים חיצוניים ללא מקור פנימי.
    הם נכבשו בחלקם ע"י מוסלמים ונוצרים וותר סביר שקיבלו את דת הכובשים.
    גם בממלכה הכוזרית היו יהודים דטינם כוזרים.

  • אלי

    יוסי

    יותר מזה...
    א. יש עדויות שהכוזרים התאסלמו והתנצרו לאחר נפילת ממלכתם!!!
    ב. המחקר הארכיולוגי של ממלכת הכוזרים מצא שזו היתה ממלכה רב גזעית. בחפירות ארכיולוגיות נמצאו שלגים מכמה גזעים...
    ג. נמצאו עדויות שהכוזרים היו מחולקים בינים לכוזרים שחורים וכוזרים לבנים...
    ד. היתה קהילה אחת שהיתה ידועה במוצאה הכוזרי והם היו מתחתנים רק בתוך הקהילה זו היתה הקהילה הקרימצ'אקית שנכחדה בשואה.
    קהילה זו התנהלה דווקא ע"פ מנהגי ספרד...
    כך שגם אם גרעין אמת סיפור הכוזרים ההיגיון אומר שהם נטמעו דווקא בקהילות ספרדיות זאת בגלל הקרבה במנהגים...
    ו. אצל כל האשכנזים זורם המון דם ספרדי. חלק גדול ממגורשי ספרד פנו למערב אירופה ונטמעו במרוצת הדורות בקהילות בגרמניה פולין רומניה ואוקראינה.....

  • פפ

    לא נכון

    צאצאי הכוזרים ברחו ונטמעו בקהילות היהודיות. מה שאומר שהיו קהילות יהודיות.. אז מאיפה אתה מביא את ה"תובנה" שזה רוב? להיפך, ההנחה לפי ההיסטוריונים היא שאם נשארו צאצאי כוזרים יהודיים הרי שהם נטמעו בקהילות היהודיות. יש אין ספור עדויות לכך שהתקיימו קהילות יהודיות עוד לפני הסיפור עם כוזר. בנוסף,רבים מההיסטוריונים טוענים שרוב העם בכוזר לא היה יהודי. רב השליטים, כך ששוב כנראה לא מדובר על "רוב יהודי אירופה" . גם ההנחה שהמראה הלבן יותר של חלק ניכר אצל האשכנזים מגיע מהכוזרים היא לא ממש נכונה משום שהכוזרים היו עם באזור טורקיה, והמראה המאפיין הוא לא בלונדיני לבן אלא שיער כהה יותר.
    המשפט האחרון לא מובן, ודאי שלא התערבבו בעם המרוקאי טרם גירוש ספרד... הרי הם לא היו במרוקו.. וגם היהודים הספרדים שהגיעו לאירופה או למזרח התיכון - גם הם לא נטמעו בעמים.. מה רצית לומר בזה? ואגב יהודי מרוקו, ביישנים הם לא חחחחח :)

  • מישהו

    למה אתם מאשרים הזיות כאלו?

    קשקוש מקושקש. ניתן ליצור בקלות שושלות יוחסין של רוב היהודים האשכנזים. מדוע אתם מאשרים הזיות גזעניות כאלו באתרכם?

  • נסים

    יש לזכור עובדה מצערת שנשים

    יש לזכור עובדה מצערת שנשים בימי קדם היו משוללות זכויות לחלוטין ונחשבו לקניין . לכן יהודיות בעת מלחמות ופוגרומים נלקחו בידי לא יהודים וצאצאיהם כבר אינם יהודים. מאידך גברים יהודים באירופה נשאו נשים סלביות ואריות גיירו אותם וצאציהם הפכו יהודים. הפואנטה שבניגוד להלכה שהיהדות נקבעת לפי האם הרי שבפועל אנו צאצאי גברים יהודים וערב רב של נשים נוכריות ויהודיות.

  • אלי

    ארי

    אם הם גוירו אז הם יהודיות...
    בנוסף אין דרך לדעת לאיזה גזע היו שייכות אמהות האומה שרה רבקה רחל ולאה.
    אבות המשפחה הגיעו לחרן מאור כשדים...
    איזור אור כשדים היה באותה התקופה רב גזעי...
    כך שלא מופרך לטעון שכבר ליהודים הקדמונים היה מטען גנטי הינדו אירופאי רב...

  • יחזקאל שנאן

    יש עעוד אפשרויות

    בימי פוגרומים ומלחמות נשים יהודיות נאנסו ונשארו בקהילה וילדו.

  • אלי

    אברהם

    המטען הגנטי הזהה יחסית שלרוב האשכנזים מוכיח שכנראה מקרים אלו היו בשוליים.
    בגמרא כתוב שהקב"ה לא משאיר ממזרים בעם ישראל מעל 3 דורות...
    גם אם אתה לא אדם מאמין הזהות הגנטית הכמעט אחידה של האשכנזים מוכיחה זו...
    אם כל אותם נשים שנאנסו או אכלו מהצד היו משאירות את המטען הגנטי שלהם בעם היהודי המטען הגנטי של האשכנזים היה אמור להראות אחרת לגמרי!

  • ירדן

    זה לא מוכיח שום דבר , זה אולי

    זה לא מוכיח שום דבר , זה אולי מוכיח שיהודים המשיכו להתרבות בתוך עצמם גם אחרי מקרי האונס ולחילופין אלו דנאנסו אולי לא נשארו לחיות בקהילה היהודית