האם הנטייה ללדת תאומים "עוברת בגֵנים"? מתברר שכן, לפחות בכל הנוגע לתאומים לא זהים

תכנית הטלוויזיה "חברים" הסתיימה בפרק כפול ורב-עלילות, שבו מוניקה וצ'נדלר הופכים להורים. היות שמוניקה לא יכולה להרות, הם מחליטים לאמץ – ובפרק הזה הם מלווים את אריקה, האם הביולוגית, בחדר הלידה. רגע השיא מגיע, התינוק יוצא, בריא ומושלם, והצופים נושמים לרווחה. אבל זה עוד לא נגמר: מתברר שיש עוד תינוק. להפתעתם של ההורים המיועדים הם מגלים שאריקה נשאה ברחמה תאומים, אבל לא ממש הבינה כשהרופאים אמרו לה זאת. עכשיו כשהיא מודעת לכך, היא מציינת: "בעצם, אצלנו במשפחה יש הרבה תאומים". "מעניין!" עונה לה צ'נדלר ההמום.

האם באמת תאומים הם עניין גנטי, ש"עובר במשפחה"? התשובה היא כן – כל עוד מדובר בתאומים לא זהים.

תאומים זהים הם בעלי אותו חומר גנטי, שכן מקורם באותה ביצית מופרית. לאחר שהזרע מפרה את הביצית, התא שנוצר מתחיל להתחלק  שוב ושוב. לפעמים, בשלבים הראשונים ביותר של החלוקה הזו, העובר  מתפצל לשני חלקים, וכל אחד מהם מתפתח לתינוק נפרד. כך נולדים תאומים זהים.

תאומים לא זהים, לעומתם, נוצרים כל אחד מביצית אחרת ומתא-זרע אחר. אישה בגיל הפוריות עוברת כל חודש ביוץ, תהליך שבו ביצית מבשילה ויוצאת מהשחלה אל עבר הרחם. לרוב מדובר בביצית אחת בלבד, אבל לפעמים שתי ביציות מבשילות במקביל. במקרה של הפריה, תא זרע אחר מפרה כל ביצית, וכל אחת מהביציות המופרות מתפתחת לעובר. זה קורה באחוז עד ארבעה אחוזים מההריונות באופן טבעי, ללא טיפולי פוריות, וכך נולדים תאומים לא זהים. הם עדיין חולקים אחד עם השני חלק מהחומר הגנטי שלהם, שכן יש להם את אותה אמא ואותו אבא – אבל הם לא קרובים גנטית אחד לשני יותר מאחים שלא נולדו יחד.

הסיכוי ללידת תאומים זהים, עד כמה שידוע לנו, אינו תלוי בגנים. לעומת זאת, הבשלה של שתי ביציות באותו ביוץ, המובילה לתאומים לא זהים, מושפעת מהגנים של האם ועוברת בתורשה. זו הסיבה שתאומים לא זהים אכן נפוצים יותר במשפחות מסוימות. בשנים האחרונות חוקרים אף גילו את הגנים האחראים לכך.

התאומים של פעם - קטע הלידה של התאומים מהסדרה "חברים":

שני גנים לשני עוברים

בשנת 2016 התפרסם מחקר שבו בחנו החוקרים את הגנים של 1,980 אמהות לתאומים לא זהים מהולנד, מאוסטרליה וממדינת מינסוטה בארצות הברית, והשוו אותם לכמעט 13 אלף נשים שבין ילדיהם אין תאומים או שהן אמהות של תאומים זהים. הם מצאו כמה סמנים גנטיים, שינויים ברצף הגנטי, שהיו קשורים ללידת תאומים לא זהים. את הסמנים הישוו אותם לגנים של אוכלוסייה נוספת של אמהות לתאומים לא זהים, הפעם מאיסלנד, וכך איתרו שני שינויים גנטיים, מוטציות, משמעותיים ביותר. אם לאישה יש עותק אחד לפחות של שתי המוטציות האלו, הסיכוי שלה ללדת תאומים לא זהים גבוה ב-29 אחוזים מהסיכוי באוכלוסייה הכללית.

אילו גנים מושפעים מהמוטציות האלו? אחד מהם מעורב בייצור ההורמון FSH, "הורמון מגרה זקיק" (Follicle-stimulating hormone). ההורמון הזה נדרש עבור הבשלה של הביצית, והרמה שלו בדם משתנה במהלך המחזור החודשי. אם רמתו בדם נשארת גבוהה למשך זמן רב מהרגיל, עולה הסיכוי להבשלה של יותר מביצית אחת באותו חודש. לא קשה להבין איך שינוי בתפקוד של הגן הזה יכול לגרום למקרים רבים יותר שבהם שתי ביציות מופרות בו זמנית, וכך נולדים תאומים לא זהים.

הגן השני מפתיע יותר. הוא נקרא SMAD3, ומעורב בהעברת מידע בתאים – אם התא נחשף להורמון מסוים, החלבון שמיוצר על ידי הגן הזה עוזר להורמון לשנות את פעילות התא. ייתכן שהוא משפיע על הצורה שבה השחלות מגיבות להורמון FSH, אבל התפקיד שלו בכל הקשור לביוץ ולהיריון עדיין לא מובן.

החוקרים מתכוונים לבדוק כיצד הוא הגן הזה משפיע על כניסה להיריון, ומקווים שהמחקר יוכל לעזור בעתיד לנשים המתקשות להרות או עוברות טיפולי פוריות, על ידי אבחון מדויק יותר של הבעיה ותכנון של טיפולים מתאימים.

תאומים וטיפולי פוריות

ואם כבר דיברנו על טיפולי פוריות – זהו גורם שהוביל לעלייה חדה בלידה של תאומים לא זהים בעשורים האחרונים, ללא קשר לגנטיקה. חלק מטיפולי הפוריות כוללים הפריה חוץ גופית: ההפריה של הביצית ע"י תאי זרע נעשית בצלוחית מעבדה, והעובר שנוצר מושתל ברחם. . אין ביטחון שהעובר אכן ייקלט ברחם וימשיך את התפתחותו, וכדי להגדיל את הסיכויים להיריון, לעתים משתילים יותר מעובר אחד. אם שניים או שלושה עוברים נקלטים יוולדו תאומים או שלישייה – כמו שקרה למשל בפרק מוקדם יותר של "חברים", עם פיבי.

גם ללא הפריה חוץ גופית, טיפולי פוריות עשויים להוביל לתאומים. חלק מהטיפולים כוללים תרופות שמעודדות ביוץ, ואלו מגדילות מעט את הסיכוי להבשלה של יותר מביצית אחת. במקרים אחרים מדובר בזריקות של ההורמון FSH, שכאמור מעלה גם הוא את הסיכוי לכך. לכן כיום, יותר ויותר לידות של תאומים לא זהים אינן קשורות לגנים של האם, אלא לטיפולים שהיא עברה.

ומה בקשר לאריקה, האם הביולוגית של התאומים מהסדרה "חברים"? ההיריון שלה לא היה מתוכנן, לכן ברור שהיא לא עברה טיפולי פוריות. התאומים שילדה אינם זהים – אחד בן ואחת בת – ולאור ההערה שלה לגבי ריבוי התאומים במשפחתה, סביר מאוד שהיא אכן נושאת לפחות את אחת המוטציות שהתגלו במחקר.

ומה אתכם? האם אתם תאומים, או שיש לכם במשפחה תאומים לא זהים? האם הם תוצאה של טיפולי פוריות? והאם יש עוד זוגות תאומים במשפחה המורחבת?

• שיר מלכה

לאח של אמא שלי יש תאומים לא

לאח של אמא שלי יש תאומים לא זהים אבל זה מטיפולי הפריה חוץ גופית
    האם זה מעלה אצלי את הסיכוי ? או שלא כי זה לא מהפריה טבעית?