האם ג'ירפות מקיימות תקשורת קולית זו עם זו? ואם כן – אילו קולות הן משמיעות?

מפתיע לגלות ששאלה שנשמעת פשוטה כל כך נשארה חסרת מענה ממש עד לאחרונה. בניגוד למיתוס נפוץ, מדענים יודעים כבר זמן רב שג'ירפות מסוגלות להשמיע קול, אם כי הם סברו שרוב הזמן הן שותקות, ולא ידעו אם הן מתקשרות זו עם זו בעזרת קול באופן קבוע. יש בידינו דיווחים אנקדוטליים על נחירות, שיעולים, ואפילו פעיות או נהמות כבר מלפני עשרות שנים, וגורי ג'ירפות משמיעים קולות רמים כאשר הם במצוקה, כפי שאפשר לשמוע בסרטון זה. אך רק ב-2015 מחקר שהקליט ג'ירפות במשך מאות שעות חשף את הקול העיקרי שהן משמיעות: המהום נמוך.

אמונה מקובלת טוענת שלג'ירף אין מיתרי קול בשל הצוואר הארוך שלו. אמונה זו אמנם מקובלת, אך שגויה: נתיחה של ג'ירף, כמו שאפשר לראות כאן, תבהיר לנו מיד שלג'ירף בהחלט יש תיבת קול, ובתוכה רואים את הרקמות הריריות המכונות מיתרי הקול. למרות שהעובדות האנטומיות האלו היו ידועות, חוקרים רבים סברו שהצוואר הארוך מקשה על הג'ירפות לייצר זרימת אוויר בלחץ ובמהירות מספיקים להזזת מיתרי הקול הללו ולהפקת קולות.

היו גם שחשבו לג'ירפות פשוט אין כל כך הרבה מה להגיד זו לזו. ג'ירפות הן בעלי חיים עצמאיים, וגם בחברת ג'ירפות אחרות הן לא מתאפיינות בהתנהגות חברתית מורכבת, אולי לכן אין להן סיבה לפתח תקשורת קולית מתוחכמת. אך מחקרים חדשים הראו שלג'ירפות יש יחסים מורכבים זו עם זו. העדרים שלהן אינם קבועים אלא מתפצלים ומתאחדים מחדש, בתבנית שמושפעת מקרבת המשפחה בין הפרטים ומגורמים נוספים.

בעלי חיים אחרים החיים בקבוצות כאלה, מפילים ובאפלו ועד לצבועים ושימפנזים, מתקשרים זה עם זה בעזרת קולות הנישאים למרחוק. פילים למשל משמיעים קולות נמוכים מאוד, שאוזן האדם אינה מסוגלת לקלוט, וכך שומעים את חבריהם ממרחק של קילומטרים. האם גם הג'ירפות "מדברות" בצורה דומה?

כדי לבדוק זאת, חוקרים מאוסטריה עשו הקלטות במכלאות הג'ירפות בשלושה גני חיות ובחנו את הקולות שהן השמיעו. כדי לגלות גם קולות שאינם נשמעים לאוזן האדם הם בחנו תדפיסים גרפיים של גלי הקול וחיפשו תבניות החוזרות על עצמן בתוך 947 שעות של הקלטה.

תבנית אחת חזרה על עצמה 65 פעמים: המהום שנמשך כמה שניות, בתדירות של כ-90 הרץ – נמוך, אך גבוה מספיק בשביל שבני אדם יוכלו לשמוע אותו. כל ההמהומים נשמעו במשך הלילה, דבר שעשוי להסביר מדוע אנשי גן החיות דיווחו שהם מעולם לא שמעו את הקולות האלו. ייתכן שבמשך היום הג'ירפות, שלהן ראייה מצוינת, מעדיפות לתקשר באמצעות תנועות ומחוות.

עדיין לא ידוע מה הג'ירפות אומרות אחת לשנייה כשהן מהמהמות כך. החוקרים לא צילמו את הג'ירפות ואינם יודעים אם הקולות קשורים לפעילות מסוימת, ואיך הג'ירפות מגיבות כשהן שומעות אותם. כל אלו יתבררו בוודאי במחקרים עתידיים. בינתיים, אם מישהו שואל אתכם "איך עושה ג'ירף" תוכלו להגיד לו "בערך ככה: המממממ....".

האזינו להמהום הג'ירף שהקליטו החוקרים: 

שודר בערוץ לוגי בשיתוף עם מכון דוידסון לחינוך מדעי 

0 תגובות