מדוע שטיפת ידיים בסבון עדיפה על אלכוג'ל? עם אילו חומרים מחטאים קרון רכבת? ומדוע כדאי להימנע מקרינה?

בעקבות ההתפרצות של הנגיף SARS-CoV-2, המוכר בציבור פשוט כ"נגיף הקורונה" (אף על פי שהשם הוא השם של משפחת הנגיפים הכוללת גם אותו, ואינו מדויק מדעית), נוצרה בהלה כלל עולמית: מדינות רבות בעולם, בהן ישראל, נוקטות מדיניות של בידוד, ביטול טיסות, ריבוי בדיקות לאבחון חולים ואף סגר. אחת מדרכי ההתמודדות שנצפו עוד בתחילת ההתפרצות, הייתה ריסוס של חומרי חיטוי. כמו כן, אנשים רבים החלו להשתמש בחומרי חיטוי לידיים, מתוך מטרה למנוע הדבקה. האם צעדים אלו מוצדקים? ומהם חומרי החיטוי שבהם משתמשים?

ראשית, נזכיר את אופן ההדבקה של הנגיף: הוא מדבק בעיקר ישירות מאדם לאדם דרך טיפות רוק ושיעול, אולם בתנאים מסוימים מסוגל לשרוד זמן רב יחסית גם על משטחים. נראה כי הדבקה אפשרית על ידי נגיעה במשטח מזוהם ולאחר מכן נגיעה באף, בפה או בעיניים, שדרכם הנגיף חודר לגוף. הדרכים למניעת הדבקה  כוללות שיעול למרפק, לא לתוך כף היד ושטיפת ידיים מרובה במים וסבון, במטרה לסלק את הנגיף.

אנשים רבים החלו להשתמש בחומרי חיטוי לידיים. חומרים אלו בעצם מכילים ריכוז גבוה של כהלים – משפחה של תרכובות כימיות, שמהן מוכר לנו בעיקר האתנול, הוא האלכוהול המצוי בכל המשקאות המשכרים. אתנול הוא גם מהנפוצים בנוזלי החיטוי לידיים. הסיבה לכך היא שהוא מסוגל לחסל את הנגיף עצמו. לנגיף יש מעטפת חלבונית שכהלים הורסים אותה, והריסתה משמידה את הנגיף. לשם כך דרוש ריכוז גבוה מאוד של הכוהל ואכן רוב נוזלי החיטוי לידיים מכילים כוהל בריכוז עשרות אחוזים. מעניין לציין אגב כי בריכוז של 100 אחוז הכוהל דווקא מעט פחות יעיל בחיטוי, ולכן מוסיפים גם מים לנוזלי החיטוי לשיפור האפקט. בכהלים נעשה שימוש רב גם בחיטוי משטחים בקנה מידה קטן יחסית, ולא רק ידיים. חשוב לזכור כי כהלים הם דליקים מאוד, ולכן יש להיזהר בשימוש בנוזל לחיטוי ידיים המכיל אלכוהול, העשוי להיות דליק אם תכולת האלכוהול בו גבוהה.

שטיפת הידיים במים וסבון עדיפה משטיפה בעזרת נוזל חיטוי, משום שהיא גם מחסלת את הנגיף ביעילות רבה יותר מנוזלי חיטוי לידיים, והיא גם זולה וזמינה יותר. סבונים מכילים חומרים פעילי שטח – אלו חומרים המסוגלים להיקשר היטב גם למים וגם לשמן, ובכך לסייע למים לשטוף את השומנים. סבון מסוגל לפגוע בחיידקים מאחר שהוא פוגע בקרומי התאים שלהם, המורכבים בעיקר משומנים. סבון יעיל גם נגד הנגיף SARS-CoV-2 מאחר שהחומרים פעילי השטח מסוגלים להרוס את המבנה של המעטפת החיצונית השומנית של הנגיף, וכך לחסלו. מים וסבון גם יעילים יותר בהסרה פיזית של הנגיף מעור הידיים ובכך למנוע הדבקה על ידי מגע היד בפנים. גם לאחר שיעול לכף היד, מים וסבון עדיפים על נוזל חיטוי מכיוון שהם יעילים יותר בהסרת טיפות קטנות של ריר ורוק, המכילות את הנגיף ומספקות לו הגנה מסוימת מפני נוזל החיטוי. 

שטיפת ידיים בסבון ומים חשובה ויעילה יותר מנוזל חיטוי | צילום: Patrick Daxenbichler, Shutterstock
שטיפת ידיים בסבון ומים חשובה ויעילה יותר מנוזל חיטוי | צילום: Patrick Daxenbichler, Shutterstock

אקונומיקה נגד נגיפים

בחיטוי בקנה מידה נרחב, למשל של חנויות, מקומות בילוי, רכבות ואוטובוסים, שימוש בכהלים יהיה יקר מאוד.  כאן משתמשים בנוזל חיטוי נפוץ אחר המוכר לכולנו: אקונומיקה. חומר הניקוי הנפוץ הוא תמיסה של המלח נתרן תת-כלורי, NaClO בריכוז של כמה אחוזים. תמיסה זו היא מחמצן חזק, המגיב עם תרכובות כימיות רבות, והורס מגוון רחב של תרכובות אורגניות: כך לדוגמה, האקונומיקה מלבינה בדים מכיוון שהיא הורסת את חומרי הצבע. 

אקונומיקה משמשת לחיטוי רפואי עוד מימי מלחמת העולם הראשונה. עבור חיידקים האקונומיקה קטלנית מכיוון שהיא הורסת את קרומי התאים ובכך הורגת אותם, ולכן בריכוז גבוה היא מסוכנת גם לבני אדם. עבור הנגיף SARS-CoV-2 היא קטלנית מכיוון שהיא הורסת את המעטפת החיצונית שלו, ובנוסף גם פוגעת בחלבונים של הנגיף וב-RNA שלו (הנגיף אינו מכיל DNA). לאקונומיקה שימושים רבים בחיי היום יום, מעבר להיותה חומר ניקוי ביתי נפוץ: למשל, מוסיפים אותה לבריכות שחייה כדי לחטא את המים, ומשתמשים בריכוז נמוך שלה כדי לטפל במי השתייה לפני הזרמתם לצנרת כדי למנוע התרבות של מיקרואורגניזמים במים.

מאמצי חיטוי נרחבים נעשו בעזרת ריסוס של תמיסות אקונומיקה, במטרה לטהר רחובות ושטחים נרחבים. יש ויכוחים בנוגע לתועלת של הצעד הזה, משום שרובנו בדרך כלל לא נוגעים במדרכה עם היד או הפה, כך שזו אינה דרך סבירה במיוחד להידבק בנגיף. גם ריסוס סתמי של אקונומיקה באוויר לא צפוי להועיל במיוחד. פוטנציאל רב יותר במניעת הדבקה יש לחיטוי משטחים שנוגעים בהם אנשים רבים, כמו מעליות, מעקים, ידיות דלתות, דלפקים ועוד. באופן כללי, ההדבקות מתרחשות בעיקר ישירות מאדם לאדם ולא דרך מגע עם משטחים נגועים, כך שכל מאמצי החיטוי מוגבלים מבחינת התועלת שהם עשויים להביא. חיטוי הידיים לפני כל מגע עם הפה או העיניים יעזור במידה מועטה בהשוואה לבידוד ביתי למי שחשוד כחולה או הימנעות ממגע צפוף עם אנשים אשר עשויים להתגלות כחולים.

 ריסוס רחוב בעיר ווהאן בסין, מוקד ההתפרצות | צילום: KinkarkinPhoto, Shutterstock
יעילות מוטלת בספק. ריסוס רחוב בעיר ווהאן בסין, מוקד ההתפרצות | צילום: KinkarkinPhoto, Shutterstock

חיטוי מסוכן

חשוב לזכור גם שיש להיזהר בשימוש באקונומיקה: היא עלולה לפגוע בעור ואף לגרום לכוויות, ובמגע עם חומצות או חומרי ניקוי אחרים יכולה לפלוט גזים רעילים, במיוחד כלור. חשוב להקפיד על ההוראות כאשר משתמשים באקונומיקה וכמובן להשתמש בה רק כדי לנקות ולחטא משטחים, ולא את העור. כמובן שאי אפשר להשתמש בה כדי להיפטר מהנגיף בגופו של אדם שכבר חולה וחשוב במיוחד לא לשתות או לשאוף אותה בשום מצב!

אמצעי חיטוי נוסף הוא קרינה על-סגולה (קרינת UV). היא אמנם מסוגלת לחסל את הנגיפים, אך יש לה תופעת לוואי מסוכנת: היא פוגעת בעור ומהווה גורם סיכון לסרטן העור. לפיכך, ארגון הבריאות העולמי ממליץ שלא להשתמש בה לצורך חיטוי. כמו שראינו, יש מספיק חלופות אחרות לחיטוי ביתי.

ככלל, עד שהמגיפה תעצור, רצוי להסתמך על הנחיות של גופים רשמיים בלבד, כמו המרכז לבקרת מחלות, או משרד הבריאות, ולא להסתמך על שמועות המופצות בווטסאפ או באינטרנט ממקורות לא אמינים. מידע אמין אפשר למצוא כמובן גם באתר מכון דוידסון, ובו גם בעדכונים שוטפים על התפרצות הקורונה. 

 

108 תגובות

  • עידנאור

    האם נגיף קורונה נתפס גם על סבוני גילוח?

    מה עם סבון גילוח חדש שנקנה מיד שניה (המוכר אמר לי שהוא חדש ושלא נעשה בו שימוש בכלל.)? האם גם עליו הנגיף יכול להיתפס?

  • אנונימי

    אשמח לעזרה- מי יכול להסביר לי

    אשמח לעזרה- מי יכול להסביר לי מה ההבדל בין האלכוהול והאלכוג'ל? למה בעצם אי אפשר להשתמש באלכוהול לחיטוי? יש הסבר מדעי או רק שהג'ל יותר נגיש ונוח?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    הסבר על ההבדל בין האלכוהול והאלכוג'ל?

    אין הבדל מבחינת החיטוי. שני החומרים אמורים להכיל לפחות 70% אתנול, שקוטל את החיידקים (והנגיפים). ההבדל הוא במרקם: הג'ל נוח יותר למריחה ולכן קל לחטא אל כל היד עם כמה טיפות, בניגוד לאלהוכול נוזלי שנשפך בקלות. 

  • אליס

    מה יותר יעיל לחיטוי אוויר

    האם יש לכם מידע לגבי מה עדיף חיטוי אויר באמצעות התקנת uv על המזגן או מכשיר יוניזטור?

  • איילת

    סבון ואלכוג'ל ביחד

    שלום,
    ניסינו לשטוף ידיים בסבון ואלכוג'ל יחד, עם מים כמובן (עשינו את זה סתם בשביל הקטע..) והרגשנו חום חזק בידים לכמה שניות.
    למה זה קרה? יש כאן איזו תגובה אקסותרמית? של דטרגנט ואלכוהול?
    תודה רבה!

  • מים ואלנות

    מים ואתנול

    התגובה האקסוטרמית היא בגלל ערבוב של האלכהול עם המים. הערבוב בניהם יוצר מולקולות קרובות אחת לשניה כאשר האתלנול והמים מתערבבים מאשר כל אחד בנפרד. הגדלת הצפיפות יוצרת חום וזה מה שהרגשתם.

  • אמיר

    מיקרוגל

    שלום, רציתי לשאול לגבי אוכל שמוגש בחמגשיות מחדר אוכל
    האם חימום נוסף במיקרוגל מחטא מקורונה? ואם כן, הם יש זמן מינימלי או עוצמה מינימלית לזה?
    תודה רבה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    הכי טוב להפנות שאלות כאלו

    הכי טוב להפנות שאלות כאלו לגורם מוסמך כמו משרד הבריאות.

  • סמדר

    חיטוי עם מי חמצן

    האם אפשר לחטא משטחים עם מי חמצן 6% ?

  • אורי טייכמן

    תשובה

    הכי טוב להפנות שאלות כאלו לגורם מוסמך כמו משרד הבריאות.
    מי חמצן הם מחמצן חזק שיכול לחסל גורמי מחלה, אבל לא בטוח כמה הם מתאימים לתפקיד הזה: לא ברור עד כמה הם יעילים כנגד וירוס הקורונה, והם עלולים להזיק לעור. לא בטוח אם יש בהם יתרון בהשוואה לחומרי חיטוי אחרים וזמינים לא פחות כמו אלכוהול.
    לגבי השאלה הספציפית כאן - כאמור, גורם מוסמך יותר צריך להיות הכתובת.

  • אלכס

    חיטוי ב- UV

    האם ניתן להשתמש לחיטוי עצמים כמו משטחי עבודה, ארגזי משלוחים, מצרכי מזון וכו'?
    האם מנורות UV הנמצאות למכירה הן מטובות לצורך זה?

  • אורי טייכמן

    תשובה

    מנורות UV הן מחטאות טובות, אבל הקרינה עשויה לפגוע בעור ובמיוחד בעיניים. לכן כדאי להיזהר במידה ומשתמשים בהן.
    עדיף שתתייעץ עם גורם מוסמך כמו משרד הבריאות בנושא.

  • יחיעם

    חיטוי משטחים נגד קורונה

    האם שימוש בקיטורית על משטחים וידיות יעיל?

  • אורי טייכמן

    תשובה

    עדיף להתייעץ עם גורם מוסמך יותר בנושא, כמו משרד הבריאות.

  • אבי

    האם אמוניום רביעוני יעיל

    האם אמוניום רביעוני יעיל להשמדת הנגיף בערפול על משטחים

  • אלכס

    חיטוי אולטרה סגול

    לגבי חיטוי אולטרה סגול, לא מדויק. אלו הן המלצות של ארגון בריאות העולמי: UV lamps should not be used to sterilize hands or other areas of skin as UV radiation can cause skin irritation.
    לא מומלץ רק לחיטוי ידיים ועור הגוף ולא באופן כללי כוון שזו שיטה מאוד נפוצה ויעילה ומשמשת הרבה מרכזים רפואיים בכל העולם

  • אורי טייכמן

    נכון

    כוונתי הייתה שבשימוש ביתי לא כדאי להשתמש במנורות UV, בהתאם להמלצות. זו אכן שיטה נפוצה במתקנים רפואיים.

  • מנחם

    האם אורך הגל משנה לחיטוי

    האם אורך הגל משנה לחיטוי ולסיכון העינים ולסרטן

  • אמיר בן

    חיטוי הגה

    שלום אני חולק מיניבוס עם נהג נוסף,עם איזה חומר מומלץ לחטא את ההגה הכפתורים ברכב לוח השעונים?
    האם מטליות לחות שכתוב עליהם אנטיבקטריאלי 99.9אחוז מספקות?
    תודה
    אמיר

  • אורי טייכמן

    תשובה

    עדיף שתתייעץ עם גורם מוסמך כמו משרד הבריאות.

  • תמי

    איך מחטאים כרטיס אשראי?

    מותר לנגב אותו (כולל הפס המגנטי והשבב) במטלית טבולה באלכוהול?

  • אורי טייכמן

    עדיף שתשאלי גורם מוסמך

    לדעתי האישית (והלא מוסמכת), זה פחות מומלץ, כי האלכוהול עלול להזיק.
    בכל מקרה כדאי לזכור שהדבקה דרך משטחים היא שולית יחסית, ההדבקה העיקרית היא ישירות מאדם לאדם (שחיטוי לא יעזור מפניה).
    בכל מקרה, עדיף שתתייעצי עם מקור מוסמך כמו משרד הבריאות ביחס לשאלה כזו.

  • שא

    אשלגן פרמנגנט-קאלי כחומר חיטוי עוצמתי

    למה לא חוזרים לשימוש באשלגן פרמנגנטי "קאלי" ככינויו בפי העם שהיה בשימוש בארץ מתקופת המנדט ועד שנות ה60 לשטיפת ירקות ופירות וביצים ומשטחים וכל שטעון חיטוי כמה גרגרים סגולים לקערת מים ויש לך תמיסה לחיטוי נגד בקטריות ווירוסים מומלץ ע"י ארגון הבריאות העולמי וחסכוני ביותר בעליותחסר ריח כלור כמו שיש לאקונומיקה עם אותו כח חיטוי...החיידקים אותם חיידקים והוירוסים אותם וירוסים שלא עומדים בפני כח החיטוי של הקאלי.

  • אורי טייכמן

    אשלגן פרמנגנט הוא אכן חומר חיטוי

    ישנם חומרי חיטוי רבים, ולא יכולתי להתייחס לכולם בכתבה.
    עם זאת, לא בטוח שפרמנגנט הוא היעיל ביותר לשימוש נגד הוירוס הזה; הוא מתפרק יחסית בקלות, וייתכן שאינו מחטא חזק כמו חומרי חיטוי אחרים בשימוש, או שהוא מחטא משטח לזמן קצר מאוד.
    למיטב ידיעתי גם לא נבדקה היעילות שלו כנגד הוירוס, שזה עניין חשוב אם רוצים לחטא כנגד הוירוס בעזרתו.
    הוא גם עלול לגרות את העור (בדומה לאקונומיקה) כך שיש לו חסרונות אחרים.
    בדול, זה שהשתמשו בו בעבר לא אומר בהכרח שהוא אידיאלי ומתאים לכל סיטואציה. יש לחקור את הסוגיה כדי לקבוע כמה יעיל השימוש בו לחיטוי במצב הספציפי הזה, ובאילו תנאים כדאי ולא כדאי להשתמש בו (לא כל מה שמתאים לחיטוי משטחים במקומות ציבוריים מתאים לחדרי ניתוח, או לבתים פרטיים, ולהיפך).

  • רן

    תודה על המידע!

    תודה על המידע!
    שאלה: האם השריה של פריט מבד במים רותחים למשך מספר דקות תחסל את הנגיף?
    האם ניתן לחטא כך מסכות-פנים מאולתרות מבד?

  • אורי טייכמן

    עדיף לשאול גורם מוסמך

    טמפרטורה כזו לדעתי (האישית והלא מוסמכת) תהרוג את הנגיף בסיכוי גבוה, אבל היא גם עלולה להזיק למסכה כך שהיא לא תהיה אפקטיבית.
    עדיף שתתייעץ עם גורם מוסמך יותר כמו משרד הבריאות ביחס לשאלה כזו.

  • Maya

    מלח וחומץ הם גם חומרי חיטוי?

    האם יעילים לוירוסים:
    1.חיטוי משטחים בחומץ?
    2.ייבוש בהכנסה לשקית עם במלח של מסיכות בדים ודברים רכים?
    3.מה עם השארה לייבוש בשמש ובחום גבוה ויובש?

  • אורי טייכמן

    עדיף שתתיעצי עם גורם מוסמך

    עדיף להפנות שאלות כאלו לגורם מוסמך כמו משרד הבריאות.

  • עודד

    מה היא הטמפרטורה שבה הנגיף

    מה היא הטמפרטורה שבה הנגיף מושמד? האם גיהוץ של מסכה כירורגית במגהץ מכוון ל-100 - 120 מעלות יכול לחטוא אותה?

  • אורי טייכמן

    עדיף שתשאל גורם מוסמך

    טמפרטורה כזו לדעתי (האישית והלא מוסמכת) תהרוג את הנגיף בסיכוי גבוה, אבל היא גם עלולה להזיק למסכה כך שהיא לא תהיה אפקטיבית.
    ייתכן גם שעדיף שהמסכות תהיינה חד פעמיות.
    עדיף שתתייעץ עם גורם מוסמך יותר כמו משרד הבריאות ביחס לשאלה כזו.

  • גבי

    חיטוי של כפפות חד פעמיות

    האם ניתן לחטא באלכוג'ל את הכפפות החד פעמיות עצמן?
    אני עושה את הקניות עם כפפות, ובמידה ואני צריך להסתכל על הטלפון שלי, אני מחטא את הכפפות קודם לכן עם אלכוג'ל.
    כמובן שבלי קשר, אחרי הורדת הכפפות, אני שוטף ידיים.
    האם יש איזשהי בעייתיות בשיטה הזו?

  • אורי טייכמן

    עדיף שתשאל גורם מוסמך

    לדעתי האישית (והלא מוסמכת), זה נשמע בסדר. אם כי לא בטוח שהאלכוג'ל יעשה טוב לטלפון אם הוא ייגע במסך.
    בכל מקרה כדאי לזכור שהדבקה דרך משטחים היא שולית יחסית, ההדבקה העיקרית היא ישירות מאדם לאדם (שחיטוי לא יעזור מפניה).
    בכל מקרה, עדיף שתתייעץ עם מקור מוסמך כמו משרד הבריאות ביחס לשאלה כזו.

  • זהר שטרן

    אני מנוי על עיתון הארוז בשקית

    אני מנוי על עיתון הארוז בשקית פלסטיק ומונח בתיבת הדואר כל בוקר
    . איך מחטאים אותו?
    בתודה מראש על תשובה עניינית.

  • אורי טייכמן

    כנראה שאין חשש

    סביר להניח שאין שום חשש בעיתון עצמו ושזה לא סיכון להדבקה. שוב, סיכון ההדבקה העיקרי הוא ממגע ישיר עם חולה ולא דרך משטחים.
    עם זאת, אתה מוזמן לפנות למשרד הבריאות אם אתה חושש בכל זאת ולקבל תשובה יותר מוסמכת.

  • יגאל דפנה

    חיטוי כיסויי פנים

    אני משתמש בכיסוי אף/פה . האם מיקרוגל יכול לחטא אותו, כלומר לפגוע בנגיף?

  • אורי טייכמן

    תשובה

    מומלץ לפנות למשרד הבריאות לקבלת תשובה יותר מוסמכת לשאלות הללו.
    איני בטוח האם חימום הכיסוי במיקרוגל בטוח ואינו פוגע בכיסוי; עדיף שתשאל גורם מוסמך.

  • עמי

    קלייה של פיצוחים מבטיחה חיסול וירוס קורונה ?

    בשום מקום אני לא מוצא תשובה מוסמכת לשאלה זו ואני מכור לפיצוחים.

  • דני

    קלייה של פיצוחים

    וירוסים אינם עמידים בטמפרטורות גבוהות ועמידותם המירובית בטמפ' נמוכות לכן הבעיה היא בחורף ולא בקיץ. ההמלצה שניתנה לגבי בגדים היא לכבסם בטמפ' של 60 מעלות צלזיוס, לכן טמפרטורת תנור לקלייה של פיצוחים (הגבוהה משמעותית) מחסלת את וירוס הקורונה.

  • אורי טייכמן

    תשובה

    עדיף שתפנה למשרד הבריאות לקבל תשובה יותר מוסמכת.
    עם זאת, אני אוסיף כי לדעתי הסיכוי שהנגיף קיים מלכתחילה בפיצוחים הוא אפסי, שכן הוא לא שורד זמן רב על משטחים ולכן לא הייתי מצפה שבפיצוחים שקנית נשאר נגיף בעל יכולת הדבקה עד שתאכל אותם בבית. מעבר לכך, החום בקליה אכן אמור כנראה להרוג את הנגיף. וכאמור, הדבקה דרך משטחים היא מסלול הדבקה מינורי, רוב ההדבקות הן ישירות מאדם לאדם.
    אבל שוב, אם אתה עדיין חושש, פנה לגורם מוסמך.

  • אנונימי

    בקשה לחידוד לגבי שטיפת ירקות

    תודה על מאמר מצוין ומרגיע ! (ידע זה כוח)
    בהמשך לתשובה שהשבתם לאחת השאלות פה, אשמח לחידוד - האם ירקות ופירות יש צורך לשטוף במים וסבון/חומר חיטוי לירק, או שניתן להסתפק במים? (נתקלתי בהנחיות של קופ"ח מכבי לשטיפה במים וסבון שהיו נכונות לזמן התפשטות הפוליו) - https://blog.maccabi4u.co.il/שוטף-פלוס-שלושים-לא-אוכלים-ירקות-ופי/

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    מים וסבון

    זו ההמלצה נכון לעכשיו

  • גינת

    האם אל סבון זה עדיין סבון

    האם אל סבון זה עדיין סבון העוזר כנגד הקורונה?

  • אורי טייכמן

    כן

    אל סבון גם כן מכיל חומרים פעילי שטח אשר מחסלים את המעטפת השומנית של הנגיף.
    החלק שיש בסבון ואין באל סבון אינו החומרים פעילי השטח, אלא קשור בשאלה מהם בדיוק החומרים הללו ומה מקורם (סינתטי או שומן מהחי).
    ראי למשל כאן: https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/chemistry/מהו-אל-סבון

  • רוני

    משלוחים מהסופר

    אני גר עם הורי המבוגרים
    כבר שבוע לא יצאתי מהבית. ללא תסמינים ב"ה.
    1. האם עלי לשמור על ריחוק מהורים. בגלל הספק?
    2. האם עלי להימנע מדיבור באותו חדר. גם אם יש ריחוק של 2 מטר.
    3. האם הוירוס נישא באוויר כתוצאה מדיבור בלבד.
    4. כל הקניות מבוצעות באוןליין. משלוח עד הדלת. כיצד יש לנהוג עם המוצרים במשלוח?
    פרות וירקות. מוצרי מזון סגורים. או טואלטיקה.

  • אורי טייכמן

    תשובה

    עדיך להפנות שאלות כאלו למקור מוסמך יותר כמו משרד הבריאות.

  • אנונימי

    חיטוי מוצרים מהסופר

    כיצד ניתן לחטא מוצרים מהסופר? תרסיס אלכוהול? או מספיק מים וסבון?

  • אורי טייכמן

    תשובה

    עדיף להפנות שאלה כזו לגורם מוסמך יותר כמו משרד הבריאות.

  • אבי

    שאיפת אקונומיקה

    תודה על המאמר המדהים. אגב כתבת ששאיפת אקונומיקה מסוכנת, אני רגיל לרסס אקונומיקה שחדרי השירותים והאמבטיה [בלי קשר לנגיף...] ולפעמים כמעט נחנק מהריח... האם זה מסוכן?

  • מירון

    שאלות לגבי חומרי חיטוי אחרים:

    1. האם ספריי לניקוי חלונות יעיל לחיטוי משטחים כנגד קורונה?
    2. האם נוזל רגיל לשטיפת רצפות יעיל לחיטוי הרצפה כנגד קורונה?
    3. אמרת שסבון רגיל מאד יעיל, האם מספיק להשתמש במטלית שנטבלה בתערובת של מים עם סבון כלים על מנת לחטא משטחים כמו שולחן אוכל?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    אנחנו לא הכתובת

    מומלץ לפנות למוקד מידע של משרד הבריאות. בהצלחה

  • עמודים