תחזית מזג האוויר השתפרה עם השנים, אבל האם אנחנו מבינים אותה? מה המשמעות של 40 אחוז סיכוי למשקעים?

כך נרטבתי עד לשד עצמותי: היה זה יום סתווי מעונן חלקית, והתלבטתי אם לקחת מטרייה או לא. תחזית מזג האוויר הציגה "סיכוי של 20 אחוזים בלבד לגשם בשעה הקרובה" בעיר מגורי, והשמש האירה פנים מבעד לחלון. החלטתי להשאיר את המטרייה בבית ויצאתי לדרכי. תוך זמן לא רב, השמים הפכו אפורים ומבול אדיר שטף את העיר. האם התחזית טעתה? ומה בכלל המשמעות של אותם 20 אחוזים?

אם אתם לא ממש בטוחים, אתם לא לבד. רוב המשתתפים במחקר שנערך בארצות הברית טעו בפירוש הנתון "הסיכוי למשקעים", אף על פי שהיו סטודנטים משכילים. מחקר נוסף מצא שאפילו חזאים לא תמיד מדייקים בהגדרת הנתון. לפני שנסביר מה המשמעות של "סיכוי למשקעים", אנחנו מזמינים אתכם לבחון את עצמכם בחידון קצר. האם תצליחו יותר מהסטודנטים האמריקאים?

התחזית לירושלים מראה סיכוי של 40 אחוז לגשם מחר. בהתחשב בזה, ענו על השאלות:

 

 

 

 

 

 

האם לקחת מטרייה? 

חזאים משתמשים במדידות ובמודלים ממוחשבים של השתנות מצב האטמוספירה כדי לחזות בדיוק מרשים את מזג האוויר לימים הקרובים. אך במקרים רבים אנחנו נחשפים לתחזית מתומצתת, שמבטאת את מזג האוויר הצפוי בעזרת נתונים מעטים. 

אחוזי המשקעים בתחזית נקראים הסיכוי למשקעים (Probability of Precipitation), ובשפה פחות מדויקת – הסיכוי לגשם. את הסיכוי למשקעים מחשבים עבור אזור גיאוגרפי מסוים ובטווח זמן מסוים, למשל ירושלים מחר או הנגב המערבי מחרתיים בין שמונה לתשע בבוקר. הסיכוי מבטא את ההסתברות שירדו משקעים בכמות שאפשר למדוד בנקודה אקראית באותו אזור גיאוגרפי בפרק הזמן הרלוונטי, למשל הסיכוי שירדו יותר מ-0.1 מילימטרים של גשם מחר בנקודה כלשהי בלונדון. ההגדרה של כמות המשקעים שאפשר למדוד משתנה מעט בין מדינות וגופי מטאורולוגיה, והיא לרוב בין 0.1 ל-0.254 מילימטרים, שהם 0.01 אינץ'. זאת גם בקירוב הכמות הקטנה ביותר שיכולה ליצור שלוליות.

אם בתחזית הסיכוי למשקעים בירושלים מחר הוא 40 אחוזים, פירוש הדבר הוא שאם תהיו מחר בגן הוורדים במשך כל היום, יש סיכוי של 40 אחוזים שבמהלך היום ירדו עליכם משקעים בכמות שאפשר למדוד. אותו סיכוי חל גם על מקומות אחרים בעיר. הסיכוי שלא ירדו מחר משקעים בגן הוורדים או בנקודה מסוימת אחרת בירושלים, הוא 60 אחוזים.


ירד גשם או לא? הסיכוי למשקעים הוא ההסתברות שירדו משקעים שיכולים ליצור שלוליות בחלון הזמן של התחזית ובנקודה אקראית באזור התחזית | איור: יובל רוזנברג

שירות מזג האוויר הלאומי של ארצות הברית מסביר איך מחשבים סיכוי למשקעים: רמת הביטחון בתחזית – ההסתברות שאכן ירד גשם – כפול אחוז השטח שצפוי שירדו בו משקעים. סיכוי זה יכול לבטא מצבים שונים. למשל, סיכוי של 40 אחוזים למשקעים בירושלים יכול לבטא מצב שבו סערה גדולה מתקרבת לארץ ויש סיכוי של 40 אחוזים שהיא תגיע לירושלים, אבל אם היא אכן תגיע לעיר, היא תוריד בוודאות ממטרים על כל שטחה. סיכוי של 40 אחוזים למשקעים בירושלים יכול לבטא גם מצב שבו ההסתברות לגשם בעיר היא 80 אחוזים, אבל אם הוא ייווצר הוא צפוי לכסות רק מחצית משטחה של העיר. בשני המקרים, 40 אחוזים הם מכפלה של ההסתברות לגשם מחר בירושלים, ושל השטח בעיר שאותו הגשם צפוי לכסות.

בפשטות, אם אנחנו נמצאים בחוץ, במקום ובשעה שבהם התחזית קבעה הסתברות של 40 אחוזים למשקעים, יש סיכוי של 40 אחוזים שנצטרך לפתוח את המטרייה כדי לא להירטב. אם ההסתברות למשקעים היא 90 אחוזים, זה הסיכוי שנפתח את המטרייה. עם זאת, הנתון הזה לבדו לא אומר לנו האם ירד גשם בכל השעה או רק בחלק ממנה, האם הגשם ירד בכל העיר או לא, או האם הגשם יהיה חזק או חלש. נותר לנו רק לבדוק, לאור מודלים וניסיון העבר, מה ההסתברות שתשכחו את המטרייה באוטובוס, בעבודה, ברכבת או בבית הקפה, וכך להחליט אם כדאי לקחת אותה או לא.

6 תגובות

  • ניסים

    שאלה מכשילה.

    פחות מחמישים אחוז היא אפשרות גבוהה יותר מהתחזית של ארבעים אחוז. ולכן השאלה מכשילה.

  • אבי

    יפה מאוד

    עכשיו כתבה על המשפט " צפוי גשם מקומי"

  • יהודה

    הסברתם יפה למה טעיתם... אי אפשר לדעת מה הסיכוי לגשם בגן הוורדים.

    "סיכוי של 40 אחוזים למשקעים בירושלים יכול לבטא גם מצב שבו ההסתברות לגשם בעיר היא 80 אחוזים, אבל אם הוא ייווצר הוא צפוי לכסות רק מחצית משטחה של העיר" - ואם גן הוורדים הוא בחצי עיר הזה, הסיכוי שירד בו גשם הוא 80%. ולכן אי אפשר לדעת מהנתונים מה הסיכוי לגשם בגן הוורדים.

  • מנדי

    לא הבנתי למה הסיכוי שיירד בגן

    לא הבנתי למה הסיכוי שיירד בגן הוורדים הוא פחות מ-50 אחוז לפני הנתונים? יכול להיות שבפילוח לפי חלקי העיר הסיכוי שם יותר גבוה. אלא אם כן אתם מתכוונים שבשביל מי שלא מכיר את הפילוח הסיכוי הוא כזה

  • ג

    אם הבנתי נכון

    הפילוח לפי תת-אזורים לא כלול בנתון הזה. הנתון רק אומר מה הסיכוי הממוצע לכל העיר.

  • מנדי

    בדיוק. ולכן אי אפשר להסיק מהם

    בדיוק. ולכן אי אפשר להסיק מהם מה הסיכוי בחלק מסויים של העיר, בניגוד למה שהם כתבו