היא עשירה בחלבון, אך לא יותר ממזונות רבים אחרים. מחקרים מצביעים על יתרונות תזונתיים שלה, אך מחקרים אחרים אינם מוצאים יתרונות כאלה. האם אכן כדאי להשקיע את הכסף בתוסף מזון כה יקר? ומה לגבי נזקים אפשריים?

ספירולינה היא חיידק כחולי (ציאנובקטריה), כלומר חיידק שמסוגל לבצע פוטוסינתזה ולייצר את כל מזונו בעצמו. הספירולינה מעדיפה לחיות במים מלוחים, אך אפשר לגדלה גם במים מתוקים. האצטקים נהגו לאכול ספירולינה עד שהספרדים כבשו את האימפריה שלהם במרכז אמריקה. כמה מאות שנים לאחר מכן הוקם במקסיקו המפעל הראשון לגידול תעשייתי של ספירולינה.

הספירולינה נחשבת למזון איכותי בעל ערכים תזונתיים גבוהים: כ-57% מהמסה שלה מורכבים מחלבון, והיא מכילה גם ויטמינים ומינרלים. קל לראות מדוע הפכה לתוסף מזון פופולרי במיוחד, ואנשים רבים אף צורכים אותה בכמוסות ובאבקות.

האם יש צורך בספירולינה כתוסף מזון?
אנשים שחיים במדינה מערבית ותזונתם תואמת את המלצות ארגוני הבריאות בעולם אינם זקוקים לתוספת שבספירולינה. כמות החלבון המומלצת לצריכה יומית היא כ-55 גרם לגברים וכ-45 גרם לנשים. כמוסות ספירולינה מכילות כ-3-2 גרמים של חלבון, כמות דומה לכמות החלבון שבכף אחת של טחינה גולמית או בחצי ביצה. כמות החלבון ואיכותו משתנות בין זנים שונים ואף בין תנאי גידול שונים, כגון מידת החשיפה לאור, שלב הגידול שבו "נקצרה" הספירולינה ועוד.

נוסף על כך, תזונה עשירה בירקות ובפירות מכילה כמויות גדולות יותר של ויטמינים ושל מינרלים מאשר אלו המצויות בכמוסות הספירולינה. תכולת הוויטמינים שבספירולינה דומה לזו שבשמרים או בבשר. היא מכילה כמות גדולה יחסית של נוגד חמצון בשם אסטקסנתין, השייך למשפחת הקרוטנואידים.

אמנם אין תועלת רבה בצריכת תוסף ספירולינה, אך האם היא יכולה להזיק? ספירולינה, בדומה לחיידקים כחוליים אחרים, עשויה להכיל מתכות כבדות שהיא קולטת מהסביבה. בעבר נמצאו תוספי ספירולינה מסחריים שהכילו עופרת, כספית וארסן. הספירולינה אף יכולה להכיל רעלנים בשם מיקרוציסטינים, הגורמים נזק לכבד, במיוחד בחשיפה ממושכת. אם בכל זאת מעוניינים לצרוך תוספי ספירולינה, חשוב לוודא שהמגדל נזהר מזיהום במתכות כבדות ובמיקרוציסטינים.

היבט נוסף שכדאי להביא בחשבון הוא המחיר. תוסף תזונה על בסיס ספירולינה אינו זול, ולשיקול הכספי עשוי להיות משקל בהערכת הכדאיות של השימוש במוצר.

האם יש לספירולינה סגולות בריאותיות נוספות?
יש מחקרים המצביעים על יתרונות ייחודיים לצריכה של ספירולינה. לדוגמה, מחקר שהראה כי נטילה יומית של תוסף ספירולינה במשך שלושה חודשים סייעה בהפחתת לחץ הדם במבוגרים בעלי עודף משקל ולחץ דם גבוה, בהשוואה לקבוצה שקיבלה טיפול דמה.

מחקר נוסף בדק את השפעתו של תוסף ספירולינה על חולים במחלת ריאות חסימתית כרונית, הגורמת נזק לרקמת הריאות ונפוצה בעיקר בקרב מעשנים כבדים ואנשים שזיהום האוויר בסביבתם גבוה במיוחד. המחקר מצא שיפור במדדים של נוגדי חמצון וכן במדדים של כולסטרול וטריגליצרידים בקבוצת חולים שטופלו בתוסף בהשוואה לקבוצת ביקורת בריאה. מטא-אנליזה של שבעה מחקרים שונים הראתה כי תוסף ספירולינה קשור לירידה ברמת הכולסטרול בעל הצפיפות הנמוכה (LDL, "כולסטרול רע") ולירידה ברמת הטריגליצרידים, וכן לעלייה ברמת הכולסטרול בעל הצפיפות הגבוהה (HDL, "כולסטרול טוב").
מחקרים אחרים הראו שספירולינה יכולה להגביר את התגובה החיסונית של הגוף, לדוגמה מחקר שהשווה את ההשפעה של ספירולינה להשפעת תמצית צמח ממשפחת המורכבים. מחקר זה הצביע על הגברה של תגובת מערכת החיסון להדבקה בנגיף הפטיטיס C. במחקר אחר נמצאו השפעות אנטי-דלקתיות של חומרים שהופקו מספירולינה.

בד בבד, ישנם גם מחקרים שלא הצביעו על הבדלים בין קבוצות שטופלו בספירולינה לקבוצות ביקורת. בשלב זה, אין עדויות מדעיות חזקות מספיק כי לספירולינה יש השפעות בריאותיות של ממש.

במחקרים שצוטטו לעיל נבדקו השפעות שונות של הספירולינה, רובן על אנשים שמלכתחילה סבלו מבעיות רפואיות שונות. לכן קשה להסיק מהן על השפעת התוסף כטיפול מונע באנשים בריאים. יש גם מחקרים המצביעים על תגובה בין ספירולינה לבין תרופות ותוספי מזון אחרים, וחשוב לתת על כך את הדעת. בסופו של דבר, קשה להעריך את השפעת התוסף בהשוואה לאימוץ אורח חיים הכולל תזונה בריאה, פעילות גופנית והימנעות מעישון.

מדי שנה בשנה מתפרסמים עשרות מחקרים הבודקים את השפעתם של תוספי ספירולינה על מדדי בריאות שונים, אך לפי שעה אין עדויות חזקות לאיכותה המצדיקות המלצה עליה כתוסף תזונה. צריכת ספירולינה כנראה אינה גורמת כל נזק, אם המוצר אינו מכיל מתכות כבדות או מיקרוציסטינים; אך תועלתה מוטלת בספק.
 

55 תגובות

  • אנונימי

    התכוונתם לתוסף תזונה, לא

    התכוונתם לתוסף תזונה, לא "תוסף מזון".

  • אלי

    מחקרים עדכניים

    שלום, הכתבה פורסמה לפני כ-4 שנים.
    האם הצטברו מחקרים נוספים שמחזקים או מפריכים את המסקנות מהכתבה?

  • ישראל

    שאלה לד"ר אשכנזי

    תודה על התחקיר החשוב. כמה דברים לא היו ברורים דים.
    בתחקיר המעניין שלך את אומרת במפורש: "מטא-אנליזה של שבעה מחקרים שונים הראתה כי תוסף ספירולינה קשור לירידה ברמת הכולסטרול בעל הצפיפות הנמוכה (LDL, "כולסטרול רע") ולירידה ברמת הטריגליצרידים, וכן לעלייה ברמת הכולסטרול בעל הצפיפות הגבוהה (HDL, "כולסטרול טוב")". זה לא מעט! למה לא ייחסת משקל רב יותר לאותם מחקרים מדעיים רציניים? ובכן, בהנחה שתחום התזונה בשונה בגיאומטריה של המישור אינו מאפשר הוכחות חותכות במיוחד כמעט לשום תזה (חוץ ממתאמים ססטיסטים פה ושם, שמוגבלותם ידועה), ובהנחה שאדם ממוצע ועסוק (כמוני למשל) לא באמת אוכל באופן מאוזן ולא כ"כ אוהב מבחר של ירקות- האם ספירולינה אינה פתרון מוצלח עבורו? ועוד: את בדקת כמוסות ספירולינה. ואולם הטענה שבספירולינה "טבעית" או אבקה - כפית אחת שקולה לחמש או שש כמוסות. האם זה משנה את המסקנה לדעתך? ולבסוף, מהו הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מצריכת יתר של אסטקסנתין?

  • שקד אשכנזי

    שלום ישראל,

    שלום ישראל,
    מצב ההוכחות היום הוא שלאדם במדינה מערבית אין סיבה בריאותית להעדיף ספירולינה על פני פירות וירקות אחרים. אפשר לאכול אותה אם רוצים ואם אוהבים את הטעם אבל אין לכך הצדקה בריאותית מיוחדת. אתה מוזמן לקחת כל ירק שתבחר ותמצא שלל מחקרים שידגימו את הסגולות הבריאותיות שלו. דווקא כשלוקחים ספירולינה במצבה ה״טבעי״ יש הרבה יותר שונות בין דוגמאות הודות לתנאי גידול משתנים ואי אפשר לדעת מה בדיוק יש בדוגמה אותה בחרת.
    אם אתה חושש שאתה לא אוכל מספיק פירות וירקות כדאי שתיגש לתזונאית מוסמכת ותרכיב איתה תפריט מזין שמתאים לאורח חייך.

  • לירון

    לירון

    התחלתי לקחת ספירולינה בהדרגה כבר שבועיים ואני מרגישה שהיא גורמת לי לחושלה, חוסר אנרגיה ועייפות.
    אני אוכלת תזונה מאוזנת ובריאה הכוללת ירקות וחלבונים כי אני גם מתעמלת.
    הסיבה שחשבתי שספירולינה טובה לי בגלל שאני סובלת מכאבי ברכיים אחרי אימון, חוסר אנרגיה, עייפות, סבוריאה בקרקפת, בעיות קשב וריכוז בלימודים.
    אך מדוע אני לא מרגישה את השפעתה לטובה בגוף שלי? אני לוקחת עכשיו שתי כמוסות ביום בבוקר ובצהריים אחרי הארוחות. בנוסף אשמח לדעת מה המינון הממולץ עבורי

  • שקד אשכנזי

    שלום לירון,

    שלום לירון,
    ספירולינה היא לא תרופת קסם לשום דבר ואין לה יכולות לפתור כל בעיה בעולם. כדאי לפנות לייעוץ רפואי אישי ו/או ייעוץ של תזונאית מוסמכת כדי לברר מה מקור הבעיה ואיך נכון לפתור אותה.

  • דביר

    מי שצרך ספירולינה טריה והדגש על טריה מבין שה שווה כל גרוש

    בתור ספורטאי מרתוניסט, שחיין ורוכב אופניים אני מוכרח לציין שהספירולינה שינתה אצלי את כל תהליך ההתאוששות. כדאי להתנסות יש לדעתי מארז התנסות לספירולינה קדרון algaemor.co.il זה באתר שלהם

  • ברוך

    דיי עם הפרסום הסמוי

    יש בארץ מלא חוות ספירולינה, יש בארץ גם חקלאים שמגדים ירקות. לא רואה סיבה להעדיף סלרי אחד על פני השני. שכל אחד יקנה מאיפה שבא לו!
    יש בתל אביב את לייב ספירולינה
    בזיקים יש של מאסטר ספירולינה
    ובשרון את אלג'ימור
    לדעתי כולם טובים! מי שכבר החליט שהוא קונה לפחות שיקנה את מה שקרוב לבית שלו... זה הכי אקולוגי.

  • עליזv

    שלום רב אני לוקחת תרופה

    שלום רב אני לוקחת תרופה ביולוגית בשם יומירה עם זה לקחתי תוסף ספרולינה אני רוצה להגיד שהרגלים שלי והשוקיים כאבו ולא הבנתי למה
    החלטתי להפסיק את הספרולינה ואז נרגעו לי הרגלים והשוקיים לכן אני חושבת שעדיף לא לקחת ספרולינה בזמן שלוקחים תרופה ביולוגית בשם יומירה

  • שקד אשכנזי

    באופן כללי לא כדאי לקחת

    באופן כללי לא כדאי לקחת תרופות או תוספי תזונה מבלי להתייעץ עם אשת מקצוע מתאימה (דיאטנית, רוקחת או רופאה).
    הרבה בריאות!

  • רונית

    ספירולינה:

    שלום. אני מעוניינת לדעת האם ספירולינה יכולה לגדול במי ים התיכון או רק במים מתוקים?

  • שקד אשכנזי

    יש ניסיונות לגדל ספירולינה גם

    יש ניסיונות לגדל ספירולינה גם במי ים.

  • עמית

    אתר עם ציטוטים(ומקורות) מחקריים מגיע למסקנות אחרות

    https://examine.com/supplements/spirulina/ יש לזה לא מעט תועלות, מסתבר. היה מעניין לקבל את המקורות של עורך המאמר הזה.

  • שקד אשכנזי

    סלח לי (סלחי לי?) שאני

    סלח לי (סלחי לי?) שאני מתייחסת קצת פחות ברצינות למידע מאתר שמוכר תוספי מזון בעצמו. כפי שכתבתי בכתבה עצמה - יש מחקרים שמראים יעילות לספירולינה ויש גם אחרים שלא. נכון להיות אין שום דבר שמצביע על זה שספירולינה עדיפה על סלט ירקות עשיר עם כף טחינה גולמית. גם לסלרי, לגזר ולכרוב סגול יש השפעות חיוביות על הגוף. מי שאוהב את הטעם של הספירולינה - זה בסדר לצרוך את זה, אם כי כדאי במידה בגלל המתכות הכבדות והמיקרוציסטינים. אין שום *צורך* לצרוך תוספי ספירולינה.

  • עינת

    מה לגבע מורנגה ?. צרכתי

    מה לגבע מורנגה ?. צרכתי מורנגה תקופה אורכה . וגם בלי מחקר רפואי אני יכולה להגיד שזה ממש עשה לי טוב

  • מג"ר רונית מינקוב

    ספירולינה או בשמה הקודם - אצה כחולה ירוקה. תומכת בכתבה ומוסיפה

    במסגרת החלטה מושכלת על שימוש כן או לא בתוספי תזונה כדאי לענות על השאלות הבאות :
    1.האם אני צריך ?
    2.האם אני נהנה במיוחד?
    3.האם קיימת תמיכה מדעית = נסיונות קליניים מבוקרים בבני אדם התומכים בשימוש זה או אחר?
    4.מי הגוף העומד מאחורי פרסום זה או אחר? האם בעל עניין?
    5.האם זו הדרך הטובה ביותר להשיג בהיבט של Cost Effective ? מה האלטרנטיבות הקיימות שיספקו את אותם המרכיבים באיכות הגבוהה ביותר ובעלות המינימלית האפשרית ?
    6.מה הנזק האפשרי הטמון משימוש במוצר ? = פרופיל בטיחותי
    7.ובאם החלטתי לצרוך - איך אגיע למוצר האיכותי והבטיחותי ביותר . אז כפי הנאמר -
    מרכיבי התזונה המצויים בספירולינה (= אצה כחולה ירוקה) יכולים להיות מסופקים מתזונה ו/או מצריכת תוספי תזונה איכותיים. חלק מהמרכיבים אכן נמצאים אך אינם ברי ספיגה . (למשל vitamin B12 (
    נכון להיום המחקרים שהתבצעו בבני אדם לא תומכים בהמלצה ליטול ספירולינה למטרת טיפול במחלה/ תסמונת כלשהיא או כהמלצה לאספקת מרכיבי תזונה למניעה או לטיפול בחוסרים תזונתייים
    הפרופיל הבטיחותי של הספירולינה אינו טוב.
    א. בעיקרון - כשם שהיא "אמורה לנקות את גופנו" היא מכניסה אליו את הרעלים שספחה עד שהגיעה אלינו – בעיקר מתכות כבדות כמו עופרת, כספית, קדמיום. אך גם זיהומי חידקים וחומרים רדיואקטיביים
    ב. טוקסינים ספציפיים מיוצרים עי הציאנובקטריות – מיקרוציסטין , ואנטוקסין - anatoxin
    ג. כמויות נצרכות גבוהות מכילות הרבה חומצות גרעין ופירוקן בגוף עלול להגביר סיכון למחלת השיגדון( gout (.
    ד. בדיקות שנערכו בעבר לתכשירי ספירולינה המשווקים בארץ ובעולם מצאו במספר ניכר של תכשירים חריגות בכמויות המותרות של מתכות ומיקרוציסטין .(קיימות הגדרות USP לכמות מירבית מותרת של מתכות ומיקרוציסטין בתוספי תזונה וכן ארגון הבריאות העולמי הגדיר כמות מירבית המותרת לצריכה יומית של מיקרוציסטין עי אדם במשקל 60 ק"ג -2.4 מק"ג )
    ה. לאחרונה התפרסם בעיתון Toxins מאמר המתאר חריגה בכמויות מיקרוציסטין ב- 3 מתוך 4 תכשירי ספירולינה שנבדקו
    הדרך היחידה הקיימת להבטיח צריכה של מוצר איכותי היא לבקש מהיצרן/ משווק תעודת אנליזה שבוצעה לאוצוות המוצר המשווקת בעת הזאת עי מעבדה מומחית שאינה בעלת עניין .
    תעודה שכזו אמורה לפרט את מרכיבי התזונה המצויים במוצר, וכן את כל המרכיבים הנוספים כולל הרעלנים והמתכות הכבדות .
    בנוסף חשוב לקבל תוצאת בדיקה בקטריולוגית . מאחלת בהצלחה לכל מי שהחליט להשתמש מג"ר רונית מינקוב - רוקחת קלינית מומחית בתוספי תזונה
    שפר שרותי פרמקולוגיה ורפואה בע"מ
    ייעוץ רוקחי קליני משולב - תרופות, תוספי תזונה והרגלי חיים
    קורסים מוכרים לגמול השתלמות
    098995187 0528803696 ronitminkov.consult@gmail.com מג"ר רונית מינקוב - רוקחת קלינית מומחית בתוספי תזונה
    שפר שרותי פרמקולוגיה ורפואה בע"מ
    ייעוץ רוקחי קליני משולב - תרופות, תוספי תזונה והרגלי חיים
    קורסים מוכרים לגמול השתלמות
    098995187 0528803696 ronitminkov.consult@gmail.com

  • יאיר כהן

    אי דיוקים

    אני עוסק במחקר באצות (ובספירולינה). הדברים שנכתבו כאן לוקים בחוסר דיוק שנגרם מאיסוף מידע ממקורות ספוראדיים. אחוז הלבון בספירולינה הוא גבוה מאוד בהשוואה למזונות שונים. לדוגמה חצי הביצה שהזכרת שוקלת בערך 25 גרם ומכילה בערך 3 גרם חלבון (שהם מהווים כ 12% בלבד). חצי ביצה מכילה גם הרבה שומן וכמובן שהערך הקלורי שלה גבוה בהרבה מהאקוויולנט בספירולינה. לכתוב שאין תועלת בשימוש בספירולינה כתוסף מזון זאת אמירה מוזרה לדעתי. יש אנשים שהתזונה שלהם מאוד מוגבלת (צמחוניים וטבעוניים לדוגמא) או שצריכת הירקות והפירות שלהם אינה מספקת. אין ספק שניתן לחיות טוב גם בלי ספירולינה. אבל היא יכולה לשמש כתוסף מזון חשוב. בנוסף, ספירולינה היא ציאנובקטריה שמקורה במים מליחים (לא מלוחים).

  • אנונימי

    ספירולינה

    עכשיו אני מבין למה כמות החומצה האורית עלתה בשנה האחרונה . פשוט בגלל שימוש יתר של ספירולינה . מפסיק עם המוצר השנוי במחלוקת . אפשר חלבונים ממוצאים אחרים . כל הפרסום של ספירולניה היה שקרי

  • שקד אשכנזי

    בנושאים כאלה עדיף להתייעץ עם

    בנושאים כאלה עדיף להתייעץ עם תזונאית מוסמכת.

  • שקד אשכנזי

    אנשים אוכלים קודם כל כדי

    אנשים אוכלים קודם כל כדי לשבוע ולכן אין משמעות למה *אחוז* החלבון בספירולינה לעומת *אחוז* החלבון בביצה. הכמות שאוכלים בפועל היא הדבר המשמעותי.
    הטענה היא שספירולינה לא נותנת ערך מוסך בהשוואה לסלט ירקות, לא שאין בה שום ערך בכלל. מכיוון שספירולינה היא תוסף יקר ומכיוון שאנשים לא שובעים לאחר בליעת קפסולה אחת, כנראה שעדיף להם לקנות כמה ירקות וכף טחינה על פני לקנות תוסף ספירולינה. דווקא צמחונים, ועל אחת כמה וכמה טבעונים, הם לרוב אנשים שאוכלים הרבה ירקות והם דווקא מקפידים להשלים חלבון ממקורות אחרים. אין להם שום סיבה להעדיף דווקא את התוסף הזה.

  • יאיר כהן

    המודעות לסוג המזון שצורכים

    המודעות לסוג המזון שצורכים בעיר בחברות שיש בהן שפע גדלה מאוד ויש הרבה מאוד אנשים שחשוב להם מה הם מכניסים לגוף שלהם ואין להם טרדות בקשר לשובע שלהם. כבר מזמן אנשים לא אוכלים בשביל "לשבוע" אלא חושבים הרבה מעבר לכך. אחוז החלבון הוא מאוד משמעותי כיוון שהוא מצביע על כמות המזון שיש לצרוך בשביל שהגוף יקבל את מה שהוא צריך, אם אפשר לקחת כמוסת ספירולינה ולקבל את כל החלבון שיש בחצי ביצה, אז ישנם אנשים רבים שיעדיפו לוותר על הביצה ולקחת ספירולינה. הספירולינה היא תוסף ולא תחליף מזון. המשמעות היא שניתן לקחת מעט ממנה ובכך להבטיח תזונה נכונה יותר. כנ"ל לגבי צמחונים וטבעונים, אם הם מקפידים להשלים את חלבון ממקורות אחרים אז למה לא מספירולינה? לגבי המחיר, רק כדי לסדר את המספרים. כמוסת ספירולינה עולה בערך חצי שקל וביצה בערך שקל אחד, כך שמבחינת המחיר בדוגמא שנתתי אין הבדל בין חצי ביצה לספירולינה חוץ מכמובן עודף השומן והקלוריות שנמצאים בביצה לעומת הספירולינה.

  • שקד אשכנזי

    אנשים רבים חושבים שהם זקוקים

    אנשים רבים חושבים שהם זקוקים לתוסף הזה או שהוא נותן להם איזשהו יתרון על פני תזונה מאוזנת עשירה בירקות. הוא לא. אין צורך בריאותי לקחת אותו והוא לא מהווה תחליף ראוי לתזונה מאוזנת.

  • יאיר כהן

    אני מסכים וכתבתי שספירולינה

    אני מסכים וכתבתי שספירולינה הוא לא תחליף מזון וגם כתבתי שניתן לחיות טוב גם בלי ספירולינה אבל אין שום סיבה לא לשלב ספירולינה בדיאטה כחלק מתזונה מאוזנת. אין הכרח או צורך בריאותי בלצרוך ספירולינה כפי שאין הכרח או צורך בריאותי בלאכול אפרסקים אבל זה לא מזיק ובמקרה של ספירולינה זה גם יכול להועיל בגלל ריכוז הנוטריינטים הגבוה שהיא מכילה.

  • שקד אשכנזי

    בשום מקום בכתבה לא נכתב שאסור

    בשום מקום בכתבה לא נכתב שאסור או שלא כדאי לצרוך ספירולינה. כתוב רק שאין בה צורך כתוסף, וזה לצד הסיכונים שיכולים להיות לה, נוכחות מתכות כבדות ומיקרוציסטינים.

  • סמדר

    כלורלה

    האם דינה כדין ספירולינה לטיבעונים?

  • יאיר כהן

    לא ממש, כלורלה היא אצה מה

    לא ממש, כלורלה היא אצה מה שאומר שיש לה דופן תא קשיח שהוא קשה הרבה יותר לעיכול לעומת הספירולינה שאין לה דופן כזה. יעילות העיכול של ספירולינה לעומת כלורלה היא גבוהה בהרבה (פי 2 להערכתי). אחוזי החלבון הם דומים אבל הרכב הנוטריינטים והאנטי אוקסידנטים שונה.

  • שקד אשכנזי

    אנשים שאוכלים תזונה מאוזנת לא

    אנשים שאוכלים תזונה מאוזנת לא צריכים לאכול לא את זו ולא את זו. גם טבעונים זקוקים לתזונה עשירה ומגוונת, וכדאי להתייעץ עם תזונאי מוסמך איך לבנות תפריט מתאים. אם אוהבים את הטעם של ספירולינה או של כלורלה - לבריאות.

  • שקד אשכנזי

    כן

  • רפאל

    מה לגבי עשב שעורה?

    הי עדי
    מאמר מרתק, אני נוטל בקביעות נבט עשב שעורה בצורת אבקה
    האם גם העשב יכול להכיל רעלנים ומתכות?
    2 מהי יעילותן לגוף?

  • שקד אשכנזי

    למה הכוונה בנבט עשב שעור? בכל

    למה הכוונה בנבט עשב שעור? בכל מקרה, אדם שאוכל תזונה מאוזנת לא צריך תוספי תזונה ללא הנחיה מפורשת של תזונאית או של רופאה.

  • אורח

    שלום. אני משתשמשת תקופה

    שלום. אני משתשמשת תקופה ממושכת בספירולינה .האמת יצאתי מבולבלת .במיוחד לאור העובדה שאני יודעת שהיא אצה בכלל ולא חידק ושגדל במים מתוקים...פצצת האנרגיה הכחולה - ירוקה (אינה מכילה יוד) היא אחד ממזונות העל העוצמתיים ביותר, כך שאם ניקח 10 גר' של ספירולינה ונשווה אותם מבחינת תזונה ל-10 גר' מכל מזון אחר ואפילו הכי בריא שיש, הספירולינה תעלה עליו בהרבה. היא מכילה בתוכה לא "רק" אלא "גם וגם וגם" חלבון, ויטמינים, מינרלים, ברזל, אנטי אוקסידנטים, פיגמנטים, חומצות אמינו ובעצם... מה לא...
    קחו ושימו על כף המאזניים כפית ספירולינה מול 20 ק"ג ירקות מהבריאים ביותר ותקבלו שוויון ערכים תזונתי!

  • שקד אשכנזי

    תוכלי לקשר למחקר מדעי שתומך בטענותייך?

    תוכלי לקשר למחקר מדעי שתומך בטענותיך?

  • מיכאל

    אתם מנוולים!

    הספירולינה היא מרכיב חשוב בתזונת האדם שיכול להחליף "תרופות" כרוניות. אתם כניראה ממומנים על ידי תעשיית התרופות בכדי לבטל פתרונות חלופיים "לתרופות" ולעודד צריכה של תרופות וחיסונים. כשאתם מתכסים באיצטלה של מכון וייצמן אתם מלכלים את שמו.

  • אורח

    תסתכל על התגובה למעלה..

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    האם יש לך מחקרים מבוססי ראיות שמבססים את הטענה שלך?

  • אדם

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=%22Characterization+and+bioava....

  • ליאור

    כמות מתכות וארסן וכו'

    לפי מה שאתה אמרת אם קונים זאת ממקור שמגדל זאת בצורה טובה וזה לא מכיל מתכות כבדות וארסן וכד' זה כן טוב וכדאי. השאלה שלי היא, איפה מוצאים איכות נהדרת שכזאת? אתה יכול להמליץ על מקור? ושאלה נוספת היא איך מגדלים ספירולינה?

  • שקד אשכנזי

    מצטערת אבל אני לא מכירה

    מצטערת אבל אני לא מכירה מגדלים ספציפיים ולא יודעת להעיד על הבדיקות שהם עוברים. ישנן בריכות עם מצע מתאים שבהן מגדלים את הספירולינה.

  • להי

    מה בנוגע למינרלים שבספירולינה?

    כגון ברזל ומיקרו-אלמנטים.
    אשמח אם תוכלו להתייחס.

  • שקד אשכנזי

    ליהי, תוכלי למקד את השאלה?

    יש בספירולינה ברזל ומינרלים נוספים אך לא בכמות משמעותית ביחס לפירות וירקות שאוכלים בשגרה.

  • אנונימי

    מאוד יקר

    מבדיקה שערכתי למנה אחת כמות החלבון שווה למעדן חלב אחד ופחות מביצה. מה הטעם לשלם מחיר כזה יקר? מילא אם היה זול.

  • שקד אשכנזי

    מה שנכון נכון

    נכון, אפשר להשיג חלבון זול בהרבה גם ממוצרים נוספים כמו טחינה, קטניות וכד'.

  • רבקה כהן

    אנטביטיקה ופירולינה האם זה מותר?

    אני לוקחת כדורי DALACINC ורוצה גם לקחת ספירולינה האם זה מותר זאת שאלתי

  • שקד אשכנזי

    זו שאלה שצריך להפנות לרוקח או לרופא

    שילוב של תרופות ותוספי מזון היא שאלה לרוקח או לרופא.

  • משה

    עדיף לצרוך ספירולינה-קפואה-או בפתיתים

    בכמוסות ואבקות שורדים "רק" הערכים של המינרלים, לספירולינה יש יתרונות נוספים שמחייבים צריכה של ספירולינה טריה. הדרך לקבל זאת הינה בספירולינה קפואה-עדיף, או פתיתים-ספירולינה שעברה חימום סולארי שלא עבר 40 ומשהו מעלות. "המגבלה" שיש בצריכת ספירולינה הינה בגלל עושר הטוב שלה שהגוף אינו יכול לספוג ועשוי להעמיס על מנגנוני סילוק הרעלים בגוף(החומרים שהגוף אינו מסוגל לספוג בעומס גבוה) למיטב זיכרוני זה הסידן העודף שיש בספירולינה. בספירולינה שנקצרה בבוקר ניתן להגיע לשיבעים אחוז חלבון, ולכן למנה של 30 גרם חלבון (אחרי פעילות עצימה-חדר כושר -או ריצה ארוכה) מספיק 43 גרם ספירוליניה. עד כמה שאני מבין איכות ויכולת הספיגה של החלבונים בספירולינה הינה טובה מאוד. ויש שם לא מעט בונוסים. למי שיש גישה/יכולת/זמן /כישרון לגדל, אז גידול ספירולינה הינו מאוד "פשוט" ביחס לגידולים אחרים. אבל "הכי" קל /מהיר נוח זה פשוט לרכוש ספירולינה או בפתיתים או קפואה. שימו לב שמכיוון שיש לה תחולת חלבון מאוד גבוה, ספירולינה טריה תהיה כמו ביצה סרוחה על כל המשתמע מכך עם לא תוקפא מיד או תעבור תהליך שיהפוך אותה לפתיתים.

  • יורם

    לא הבהרתם את נושא המינון באופן ברור

    חיפשתי מידע על ספירולינה כי אני צמחוני ורציתי לדעת אם כדאי לי לצרוך ספירולינה בשביל החלבונים.
    ממה קראתי נראה לי שהכתבה שלכם קצת לא ברורה.
    ראשית, ממה שאני מבין צריכה של עד 3 גרם ליום נחשבת כמינון בטוח.
    הבעיה היא באלו שמשווקים את הספירולינה כמקור טוב לחלבון ואז נדרשים לצורך כמויות גדולות יותר (ומדובר במוצרים עם יותר מ3 גרם ספירולינה).
    לתוספי ספירולינה (שבדרך כלל מכילים כמויות בטוחות) יש דווקא לא מעט ממצאים מדעיים שהם די מבוססים כמו לדוגמה:
    מפחית נזקים לתאים כתוצאה מחמצון ליפידים ועבור רצים למרחקים ארוכים הוא מסייע בהארכת הזמן עד לעייפות.
    משפר את הכוח.
    מפחית טריגליצרדים בקרב הסובלים מתסמונת מטבולית.
    מסייע ומקל על הסימפטומים של אלרגיות שקשורות לנזלת, התעטשויות.
    יכול להפחית לחץ דם.
    מפחית שומן בכבד.
    קראתי על כך בקישור הזה http://goo.gl/SZ0jbz

  • שקד אשכנזי

    שלום יורם,

    שלום יורם,
    3 גרם זה לא "מינון בטוח", זה המינון שנמצא באריזות מסחריות (בדקתי תוויות של תוספים כחלק מהתחקיר). הסוגיה של הבטיחות מופיעה באתר שצורף אבל זה לא אתר מקצועי ולא אתר שמקשר למידע מקצועי. בסקירות המדעיות אין התייחסות לזה. ההתייחסות היחידה להיבט הבטיחותי היא בתחום הרעלנים והמתכות הכבדות. זה לא קשור לכמות חלבון. אם היה בתוספים 8 גרם זה כנראה גם היה בטוח אבל זה לא המצב. השאלה היא לא אם זה בטוח או לא אלא האם מוצדק לקחת את זה כתוסף בהשוואה ללאכול חומוס עם טחינה (והתשובה היא לא, במיוחד אם יש סלט ירקות בצד). יש מחקרים ואף התייחסתי לחלקם. יחד עם זאת, במחקרי סקירה ובמטא אנליזות אין אפקט יוצא דופן שניתן לשייך לספירולינה. האתר שצורף מקשר לאתר אחר שבו יש מידע וגם קישורים למחקרים (וגם אפשרות לקנות תוספים, אגב). חלק מהמחקרים מדברים על ספירולינה וחלק על נושאים שקשורים באופן די עקיף, כמו השפעות של אנטי אוקסידנטים על כל מיני תהליכים בגוף, שזה פשוט לא משהו שייחודי לספירולינה, אלא קיים *גם* שם וגם בפירות וירקות. ישנם לא מעט מחקרים שלא מצאו השפעה בריאותית משמעותית לספירולינה (קישרתי לחלקם) ולכן סיכמתי בכך שנכון להיום העדויות אינן מספיק חזקות. ייתכן שישנה השפעה פשוט אין הוכחות לכך שזו השפעה משמעותית יותר ממה שיש בירקות אחרים שאנחנו אוכלים.
    דוגמאות למאמרי סקירה על השפעות בריאותיות של ירקות שונים:
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000282230000420X
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691599000794
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464611000843

  • אלינור מימון

    תודה לך על זה, אני מאמנת

    תודה לך על זה, אני מאמנת בעצימות גבוהה לתחרויות ריצה והתזונה שלי היא פסקטריאן לכן המליצו לי על תוסף ספירולינה. .בעודי מחפשת ברשת נתקלתי בכתבה וזה עזר לי להבין שאין באמת צורך עבורי בתוסף זה, בשל העובדה שהתזונה שלי כרוכה בקטניות רבות, פירות וירקות ודגים.

  • יוסי

    האם לקיחת ספרולינה יכולה

    האם לקיחת ספרולינה יכולה לפגוע איכשהו עם לקיחת מדללי דם למיניהם תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    יוסי שלום, הנה התשובה שניסחו

    יוסי שלום, הנה התשובה שניסחו עבורך המומחים שלנו:
    השאלה על הספירולינה היא שאלה לרופא או לרוקח. מכיוון שיש דברים שמצביעים על זה שיש לזה איזושהי פעילות מעבר לחלבון זמין אז צריך לקחת בחשבון אפקטים של שילוב בין תרופות. בסקירה קצרה מצאתי אתר אמין אחד שמדבר על שיש בעיה עם נטילת ספירולינה ביחד עם מדלל דם מסוג קומדין. כלומר, זה עשוי להשפיע. צריך להתייעץ עם איש מקצוע.

  • עמודים