חומר אפל (dark matter) הוא חומר שקיומו עדיין לא אומת אך על קיומו הסיקו מתגובתו הכבידתית עם חומר רגיל.

בשנת 1933 מצא אסטרונום בשם פריץ צוויקי (Fritz Zwicky) שמהירותם של מספר גלקסיות באחד הצבירים גבוה בהרבה מהמהירות החזויה עפ"י המסה של הכוכבים, הגז והגלקסיות הנראים בצביר. מכאן והלאה החלו להצטבר עדויות נוספות על חומר (מסה) שאינו נצפה אך הוא משפיע על החומר הנצפה (כמו מהירות במקרה שלנו); מכאן השם חומר אפל. החומר האפל לא קולט או פולט קרינה אלא מגיב עם כוח הכבידה בלבד (מכיוון שיש לו מסה).

על פי החזוי כיום החומר האפל והאנרגיה האפלה מהווים מעל 95% מהמסה ביקום. החומר האפל הוא זה האחראי להיווצרות היקום כפי שאנו מכירים אותו כיום. לאחר המפץ הגדול הוא היווה את הגרעינים להיווצרות הגלקסיות ורק לאחר שנוצרו מסות של חומר אפל גם החומר הרגיל קרס וייצר את הגלקסיות (כפי שהזכרתי האינטראקציה היחידה הצפויה בין החומרים היא כבידתית).

כרגע, כפי שציינתי, אין שום הוכחה לגבי קיומו של החומר האפל (אם כי כמעט כל העובדות מצביעות על כך) ולכן השאלה האם יש חומר אפל גם על פני כדור הארץ נותרת חסרת מענה. בעיקרון, על פי מה שהצלחתי למצוא, אין מניעה להימצאות של חומר אפל גם על פני כדור הארץ.

בכתבה שהתפרסמה ב 2006 העלתה קבוצת חוקרים איטלקית את האפשרות שחלקיק חומר אפל חזוי בשם אקסיון (Axion) מעורב בתוצאות הניסוי שלהם. בכתבה אחרת  מתואר ניסוי שהתבצע ב 2006 במכרה נטוש במיניסוטה ארה"ב על מנת לאתר אינטראקציות של חלקיקים עם חלקיקי חומר אפל.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • יהודית

    אם יש חומר אפל משמע אין ריק

    אם יש חומר אפל משמע אין ריק בחלל נכון?