כולם יודעים שסוכר מזין את חיידקי הפה ופוגע בבריאות השיניים. מדוע גם המשקאות נטולי הסוכר עושים את אותו הדבר?

בשנים האחרונות אנו רואים עלייה גדולה במודעות לקשר שבין משקאות ממותקים, השמנה, סוכרת ובעיות שיניים. חברות רבות של משקאות קלים מציעות גרסאות נטולות סוכר (או "דיאטתיות") של המוצרים המוכרים שלהן. אם עברתם לשתות משקאות נטולי סוכר יש לנו בשבילכם חדשות טובות וחדשות רעות. הטובות הן שאתם באמת צורכים פחות קלוריות לעומת פחיות המשקה הרגילות. החדשות הרעות הן שמשקאות נטולי סוכר פוגעים בבריאות השיניים באותה מידה כמו משקאות ממותקים רגילים, בשל מידת החומציות שלהם.

בעיית השיניים הנפוצה ביותר היא העששת. עששת נגרמת מחיידקים שחיים על השיניים ומנצלים את שאריות האוכל והסוכר כדי לגדול. כאשר הם גדלים, הם מפרישים חומצה שפוגעת באמייל, שכבת הציפוי הקשה שמגנה על השיניים.

בשנת 2008 הכריזה הפדרציה העולמית לרפואת שיניים (FDI) שתחליפי סוכר מורידים את הסיכון לעששת. הנימוק לטענתם היה שמכיוון שפחות סוכר מצטבר על השיניים, פחות חיידקים גדלים ולכן בסיכון לעששת פוחת. קבוצת חוקרים מאוסטרליה גילתה, שלמרות זאת משקאות נטולי סוכר עדיין עלולים להזיק לשיניים.

החוקרים לקחו שיניים טוחנות נטולות עששת ובדקו מה קורה להן כשחושפים אותן למשקאות שונים, ביניהם משקאות נטולי סוכר. הם בדקו את משקל השן לפני החשיפה למשקה ואחריה וגילו שכל המשקאות שנבדקו, כולל המשקאות נטולי הסוכר, שחקו את השן וגרמו לירידה במשקלה.

משקאות קלים, עם סוכר או בלעדיו, פוגעים בשיניים בשל רמת החומציות הגבוהה שלהם. החומצות הנמצאות במשקאות נטולי הסוכר, בדומה לחומצה שמפרישים חיידקי השן, פוגעות באמייל ולכן תורמות לשחיקת השן. כדי למזער את הנזק לשיניים כותבי המאמר ממליצים לשתות הרבה מים בין הארוחות, בפרט מים שמוסיפים להם פלואוריד כמו מי הברז בישראל. בנוסף, לעיסת מסטיקים ללא סוכר מעודדת הפרשת רוק שמסייע לשטוף את החומצה מהשיניים, ולכן גם היא מומלצת.

כמו כן יש לזכור שגם פירות וירקות רבים, כמו לימון, תפוז, עגבנייה, אננס ועוד מתאפיינים ברמת חומציות גבוהה, לעתים אף גבוהה יותר מזו שיש במשקאות קלים. למרות זאת רבים מאיתנו צורכים את המאכלים האלה ובכל זאת שומרים על שיניים בריאות ויפות. לכן, כמו תמיד, חשוב לשמור על מידתיות ואפשר לצרוך משקאות קלים כל עוד לא עושים את זה בתדירות גבוהה מדי. בכל מקרה, חשוב לפקוד את רופא השיניים לביקורת תקופתית כדי לשמור על בריאות השיניים. 

0 תגובות