ממציא קנדי מתכוון לשווק בשנה הבאה גלשנים מעופפים לשימוש נרחב, לאחר ששבר את שיא גינס בריחוף על גלשן כזה

החלום לרחף בשמיים מלווה את האדם משחר ההיסטוריה. הוא הוגשם בראשית המאה שעברה באדיבותם של האחים רייט וממשיכי דרכם, אבל רבים מאוד לא הסתפקו במטוסים, מסוקים וחלליות, והמשיכו לחלום על כלי טיס קטן, קומפקטי וזול, שיאפשר לכל אחד להתרומם – לפחות קצת – מעל הקרקע. ביטוי לחלום הזה קיבלנו בגלשן המעופף, hoverboard, שהופיע בסדרת סרטי "בחזרה לעתיד".

בשנים האחרונות מנסים כמה וכמה ממציאים ומהנדסים לפתח גרסאות מעשיות של גלשן מעופף כזה. אחד המובילים בתחום הוא מהנדס התוכנה הקנדי אלכסנדרו דורו (Duru). דורו שוקד כבר חמש שנים על פיתוח הגלשן שלו, המכונה "אומני" (Omni).

בגרסאות הראשונות היה "אומני" פשוט קרש עם מנוע ומדחף. בהדרגה דורו שדרג אותו, וכיום מדובר במעין רחפן שבו ה"טייס" עומד על לוח מסיבי פחמן שאליו קובעו זוג נעלי סנואו-בורד, המאפשרות לו לעמוד ביציבות יחסית. מערכת ההנעה מורכבת משמונה מדחפים שמופעלים בעזרת 16 סוללות ליתיום פולימריות. הסוללות מספקות 40 כוח סוס, אבל מספיקות לדקה וחצי בלבד.

הגרסה הנוכחית של הגלשן היא מאולתרת למדי. הנעליים מחוברות למשטח בדבק פשוט, ודורו שולט במערכת בעזרת מתג שאינו אלא פלאייר הסוגר ופותח את המעגלים החשמליים.


רחפן עם זוג נעליים. אחת הגרסאות המתקדמות של הגלשן | צילום: Omni Hoverboards

גם עם המערכת המאולתרת והזמן הטיסה הקצר, הצליח דורו לשבור בשנה שעברה את שיא גינס לטיסה על hoverboard, ולרחף בגובה חמישה מטרים למרחק של 195 מטרים. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל זה מרחק גדול פי ארבעה כמעט מהשיא הקודם, שעמד על 50 מטר בלבד. ההצלחה הזו הכניסה את דורו ואת ה"אומני" לרשימת עשר ההמצאות המוצלחות של 2016 של כתב העת Popular Science.

דורו הקים חברה מסחרית Omni Hoverboards והיא אמורה להשיק בשנה הבאה גרסה חדשה ומשופרת של הגלשן המרחף, לקהל הרחב. בחברה מבטיחים שהמוצר יהיה מהיר וחזק יותר, ובעיקר – בטיחותי יותר ומותאם גם למשתמשים לא מנוסים.

אגב, בניגור לגלשן מ"בחזרה לעתיד", שאינו פועל מעל מים, דורו עצמו מרחף בינתיים רק מעל מים. נפילה לאגם מגובה חמישה מטרים היא חוויה קשה פחות מנפילה על קרקע מוצקה מריחוף בגובה שתי קומות.

 

0 תגובות